Aldrack Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Hei Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å anbefale et speilløst systemkamera med et godt fastobjektiv. Jeg har følgende kriterier: - Hus og objektiv må være lite. Helst slik at det går ned i en litt stor bukselomme (type turbukse). - Prisklasse 4-5000 - Kan godt kjøpe brukt - Ikke låst til noe spesielt merke - Mulighet for utbygging med teleobjektiv som gir mye for pengene Alternativet jeg ser på i stedet for å kjøpe speilløst med fastobjektiv er sony rx100. Grunnen til at jeg vurderer speilløst er at jeg er villig til å gå opp noe i størrelsen for å få en del bedre bildekvalitet. Håper dere har noen gode tips Mvh, Mads Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Jeg ser egentlig ikke noe bra atlernativ i prisklassen du ønsker. Panasonic GM1 med Panasonic 20mm F1.7 kunne muligens passe, men det er såpass nytt at du neppe finner noe som er rimelig på bruktmarkedet. Andre alternativ er Olympus E-PM1 eller (bedre) E-PM2 med samme objektiv. Større, men kanskje lite nok? Her burde det være mulig å finne noe, både nytt og brukt, men de selges gjerne med en standardzoom så 20mm må kjøpes ved siden av. Det finnes også flere andre relativt kompakte mFT-objektiver du kan sjekke hvis du foretrekker annen brennvidde. Merk at det ikke er søker på noen av de jeg har nevnt (men finnes som ekstrautstyr til Olympus). Søker er ikke så viktig for en 20mm (el.l), men med tele synes jeg søker er en stor fordel. Endret 11. mai 2014 av se# Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Støttar også forslaget om GM1, eit fantastisk kamera. Lenke til kommentar
ulfgre Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Har du vurdert Fujifilm, feks X-E1 ? Mange gode kjøp brukt og knallpriser på nye med kampanjepriser. Link Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Kjempetilbud på Fujifilm X-E1 med Pancakeobjektiv på Fotovideo ut neste uke. En krone innenfor budsjett http://www.fotovideo.no/foto/Speill%C3%B8st/Fujifilm/Fujifilm-X-E1-S%C3%B8lv-m-27mm-F28-R-Smidig-og-kompakt-kombinasjon-136464-p0000180503 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Samsung NX er kanskje ikke de mest populære systemkameraene, men både 20mm og 30mm fastobjektivet er skarpe og gode samtidig som de er så korte at man kan ha kamera i lommen. Selv den lille 20-50mm zoomen har nesten lommestørrelse når den er sammenslått. Den eneste ulempen er at disse objektivene mangler optisk stabilisering. NX300 med fasedetekterende fokuspunkter og 20-50mm zoom får man for tiden fra CDON under kr 3200: https://prisguiden.no/produkt/samsung-nx300-171867 30mm pancake F/2.0 får man for rett over kr 1800: https://prisguiden.no/kategorier/objektiv?manufacturerId[]=168 Selv har jeg kjøpt flere av objektivene mine brukt eller fra utlandet, fra kr 500 til kr 1500, inkludert 50-200mm telezoom. 1 Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Støttar også forslaget om GM1, eit fantastisk kamera. Også med teleobjektiv? Høres uhåndterlig ut. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Også med teleobjektiv? Høres uhåndterlig ut. Det finnes grep som gjør at huset vil gå greit med objektiver som den nye 45-150mm-en. Og det kommer en 35-100mm som er designet for det huset. Så GM1 vil være et levelig hus, så lenge det ikke er snakk om ekstrem tele. 1 Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 (endret) Tusen takk for gode svar alle sammen! Jeg må si jeg ble mest fristet av Fuji X-E1. Skal få tatt en tur i butikken for å prøve kameraet. Er forresten tilbudene til fotovideo så bra at det nesten er på nivå med bruktprisene? Og kjenner noen til kvaliteten på minste pannekakeobjektivet (28mm)? Største bøygen blir å finne ut om det er ok å ha dette i buksen Edit: Er det forresten bildestabilisator på hus/objektiv hos Fuji? Endret 12. mai 2014 av Aldrack Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Edit: Er det forresten bildestabilisator på hus/objektiv hos Fuji? Fuji lager ikke av de aller minste kameraene. De har stabilisator i en del objektiver, så vidt jeg husker i zoomene. Med tanke på bukselommestørrelse synes jeg ikke Fuji (som lager flotte modeller) er førstevalget. Skal du ha stabilisator i huset er det Olympus E-MP1/2 de minste, og eneste mulighet med lite hus og stabilisering av fastoptikk. Ofrer du stabilisator i huset er GM1 minst. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 (endret) Nå heller jeg mer mot X-M1 med en pakke med to zoomobjektiver (18-50 og 50-230), så får jeg helle rkjøpe 27mm separat. Spørsmålet jeg stiller meg da er om det er nødvendig med to zoomobjektiver? Lurer på om ikke 18-50 blir overflødig siden jeg ser for meg at 27mm er på meste av tiden, mens 50-230 kan bli med i sekken på turer o.l. Når vil jeg bruke 18-50? M1 er også litt mindre enn E1, men E1 selges jo som nevnt i en pakke med 27mm. Kan dere gi meg noen tips til hvordan jeg skal velge mellom de to pakkene? Er disse XC objektivene som følger med M1 dårligere enn XF objektivene? Endret 12. mai 2014 av Aldrack Lenke til kommentar
FB.201010703009070 Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Du trenger 1) et kompaktkamera til å ha i lommen. F.eks. Sony RX100 eller Canon S110 (som er billig for tiden). Så trenger du et annet kamera for å oppfylle ønskene dine om mulighet til å sette på teleobjektiv. Her er det veldig gode tilbud på Fujifilm X-E1 og X-M1 akkurat nå. XC-objektivene er billigere produsert enn XF-objektiver. Man får gjerne det man betaler for. X-M1 er lite og har skjerm som kan vippes ut. Det har standard programhjul for eksponering. X-E1 har elektronisk søker i tillegg til skjermen. Det har hjul for lukkertid. Hvis du vil ha kvantitet, velger du X-M1 med dobbeltzoompakke. Hvis du vil ha kvalitet, velger du X-E1 med 27mm. Lenke til kommentar
ursus.grumus Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Eller du kan velge mellomløsningen X-M1/27mm (pakketilbud) + XC50-230mm. XC-objetivene er absolutt bra optisk men i en helt annen liga enn XF mekanisk, med bajonettfatning i plast som kanskje det værste. Dersom du syns det er greit uten søker er X-M1 en snerten liten sak. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Endte opp med X-M1 med xc dobbeltzoom pakken. Ser at det er muligheter for å få 27mm til rundt 2 lapper på ebay, så da supplerer jeg med det. Takk for alle gode råd! Noen anbefalinger til hastighet på minnekort til denne type kamera? Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 For sent, men Canon EOS M med 22mm f/2! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå