Gå til innhold

[Løst] Oppsett av nytt bredbåndsnett (Nextgentel)

Anbefalte innlegg

Antar at Nextgentel sendte med bruksanvisning sammen med modemet de sendte, men det gikk i retur siden jeg allerede hadde modem (som de visste, men likevel sendte nytt). Prøvd å finne frem på nettsidene, men ikke funnet noe om oppsett der ennå.

Finnes det noen guide på nett som forteller hvordan jeg kommer igang? Hvis ikke, er dette så enkelt at noen bare kan skrive ned hva jeg skal gjøre? Aldri drevet med innstillinger før (navn på nettet, passord, krypteringsnivå osv).

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du prøver å gjøre? Sette opp din egen ruter, eller nextgentels ruter?

EDIT: Eller skal du bruke begge to? Dette er også mulig og er et kompromiss mellom enklere oppsett og likevel kunne få brukt en dyr ruter som eksempelvis har bedre trådløst eller noe slikt som du gjerne vil kunne bruke. Bemerk dog at med 2 rutere så vil det komplisere oppsett av forwardene porter (som kan være viktig for torrents, noen spill spesiellt om du vil hoste multiplayer, samt for at noen konsollers multiplayer skal fungere helt).

Om du ikke har noen spesiell grunn til at du vil bruke din egen ruter så annbefaler jeg at du bare bruker Nextgentel ruteren siden dette vil forenkle opsettet veldig (det meste går nemmelig automatisk da).

Grunnen for at de sender deg ruter selv om du har en fra før er at

- De som sitter på support ikke kan vite detaljene om alle mulige rutere og hjelpe deg med å sette dem opp

- Den ruteren du får fra nextgentel har forhåndsoppsett med de fleste instillinger som trengs, mens en tredjeparts ruter vil trenge en del manuelle instillinger. Du KAN absolutt bruke egen tredjeparts ruter HVIS denne støtter systemet som brukes (PPPoA vs PPPoE), men det krever et minimum av erfaring fra brukerens side siden support ikke vil kunne hjelpe deg og fordi du må sette noen av instillingene manuellt i ruteren

Gi svar på dette, samt fortell hvilken modell ruter du har fått, så skal jeg gi hjelp. Jeg har en god del erfaring med Nextgentel utstyr.

DU kan sjekke linken du fikk over for manualer, men gitt at du bruker bare Nextgentel ruteren så er oppsettet ganske enkelt:

- Koble til strøm på ruter

- Koble telefonkabelen inn på kontakten markert DSL

- Koble nettverkskabel frem til PC (eller bruk trådløst senere, koden finner du på undersiden av ruteren)

- Sjekk at DSL lyset på ruteren kommer på stødig, ikke blinking (normalt innen 30 sekunder)

- Vent på at ruteren automatisk registrerer seg på nettverket (gi den ca 2 minutter, og det vil involvere at den restarter seg en gang)

- Etter det skal internett være klart dersom alt har gått etter plan

Support kan hjelpe deg med å sette opp ting over telefon om du sliter med noe, og de har en del verktøy for å sjekke om ting fungerer som det skal eller ikke.

Andre instillinger derfra (som å sette et egendefinert trådløst passord) gjør du via å peke nettleseren til ruterens kontrollgrensesnitt. Normalt betyr dette at du bare skriver "10.0.0.1" i nettleseren din og følger menyvalgene derfra.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Er et modem fra nextgentel som bare er flyttet fra en annen kunde (som sa opp sitt abonnement) i samme hus og over til meg. Prøver å sette opp alt nå, men blir bedt om brukernavn og passord. Hvor får jeg dette fra?

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Er et modem fra nextgentel som bare er flyttet fra en annen kunde i samme hus og over til meg. Prøver å sette opp alt nå, men blir bedt om brukernavn og passord. Hvor får jeg dette fra?

Brukernavn og passord for hva? Logge inn på webgrensesnittet for å konfigurere ruteren?

Hvis ja så varierer det litt mellom de forskjellige modellene hva som brukes.

Hvis du går her:

http://www.nextgentel.no/privat/hjelp/tema/bredband/tradlost-nettverk/innstillinger/

og finner din modell, så skal det stå her hva du trenger å bruke for å logge deg inn.

EDIT: Hvis det er LDAP bruker/pass du snakker om og ikke bruker/pass for webgrensesnittet så er det noe du normalt må kontakte kundesupport for å få oppgitt - men det skal ikke være nødvendig å rote med slikt når du bruker en ruter som du fikk fra NGT. (Jeg regner med at det ikke er det du snakker om, så hvis du ikke aner hva LDAP bruker er så bare se bort i fra denne paragrafen :) )

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det der skjønte jeg dessverre ingenting av :p

Jeg skrev inn 10.0.0.1 i nettleseren, og fikk opp DSL Router X5668 og en innloggingsboks.

Edit: ser at begge deler er "user".

Men hva skal jeg gjøre der inne? Jeg vil bare komme meg på nett både trådløst og med kabel og holde uvedkommende unna.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Det der skjønte jeg dessverre ingenting av :p

Jeg skrev inn 10.0.0.1 i nettleseren, og fikk opp DSL Router X5668 og en innloggingsboks.

Edit: ser at begge deler er "user".

Men hva skal jeg gjøre der inne? Jeg vil bare komme meg på nett både trådløst og med kabel og holde uvedkommende unna.

Ja, da er det webgrensesnittet vi snakker om (for å konfigurere ruteren).

Jeg anntar at du da har fått logget deg inn.

Det er veldig mulig at du fremdeles bruker standard nettverkspassord på trådløsnettverket (det som den kom med fra nextgentel). I så fall kan du bare se på undersiden av ruteren. Hvis nettverket fremdeles heter noe som "nexgentel" eller "Inteno" så er det ganske sansynlig at forrige bruker aldri endret passordet.

Ellers så kan du endre det manuellt. Du kan se brukermanualen for det her:

http://www.nextgentel.no/privat/hjelp/tema/bredband/tradlost-nettverk/kryptering-av-tradlost-nett/kryptering-inteno-5668/

Det er egentlig veldig enkelt. Det er bare snakk om å gå til fanen for trådløst nettverk og skrive inn nytt passord (og evt. nytt navn).

Si i fra om du sitter fast med det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg skjønner rett og slett ingenting. Jeg er inne på modemet og trodde at jeg skulle havne inne på et helt enkelt oppsett hvor jeg kunne skrive inn valgt navn på nettet, passord og velge krypteringsnivå. Fant ikke WEP engang, hatt en del problemer med WPA tidligere.

Mulig at jeg bare må spørre naboen, men da blir jo passord fort et tema. Jeg har vært på hans nett i et par mnd, men ingen skal ha tilgang til mitt. Har hatt så store internettproblemer at jeg hadde flytta for lengst om det var uproblematisk. At de ikke kunne gjort dette enklere.

Er bare surr her med flere nett som har omtrent samme navn, hvor et eller flere tilhører naboen. Vet ikke om jeg har funnet mitt eget nett engang. Kan hende at mitt nett heter det som huseieren valgte. Samme modemet.

Edit: ga opp, koblet meg tilbake på naboens nett igjen og spør han om hjelp i morgen. Fatter ikke at man ikke bare kan gjøre dette enkelt for mennesker som bare vil komme seg på nett.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Jeg skjønner rett og slett ingenting. Jeg er inne på modemet og trodde at jeg skulle havne inne på et helt enkelt oppsett hvor jeg kunne skrive inn valgt navn på nettet, passord og velge krypteringsnivå. Fant ikke WEP engang, hatt en del problemer med WPA tidligere.

Mulig at jeg bare må spørre naboen, men da blir jo passord fort et tema. Jeg har vært på hans nett i et par mnd, men ingen skal ha tilgang til mitt. Har hatt så store internettproblemer at jeg hadde flytta for lengst om det var uproblematisk. At de ikke kunne gjort dette enklere.

Er bare surr her med flere nett som har omtrent samme navn, hvor et eller flere tilhører naboen. Vet ikke om jeg har funnet mitt eget nett engang. Kan hende at mitt nett heter det som huseieren valgte. Samme modemet.

Edit: ga opp, koblet meg tilbake på naboens nett igjen og spør han om hjelp i morgen. Fatter ikke at man ikke bare kan gjøre dette enkelt for mennesker som bare vil komme seg på nett.

Det skal ikke være særlig vanskelig oppsett altså. Alle instillingene du trenger skal være under "wireless" og så "basic", og der bør bare bestå av å velge krypteringmetode, sette navn på nettverket, og sette passord - og så trykke lagre.

Nextgentel support over telefon guider deg gjennom oppsett av trådløst på 2 minutter om du er helt lost.

Evt. kan jeg tilby meg å fikse det via fjernkontroll (teamviewer) og vise deg. Det er såpass enkle greier at det er gjort på null komma nix. Fjernstyring krever nødvendigvis at du har internett-tilgang dog (via kabel for eksempel).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det skal ikke være særlig vanskelig oppsett altså.

Nextgentel support over telefon guider deg gjennom oppsett av trådløst på 2 minutter garantert.

Evt. kan jeg tilby meg å fikse det via fjernkontroll (teamviewer) og vise deg. Det er såpass enkle greier at det er gjort på null komma nix. Fjernstyring krever nødvendigvis at du har internett-tilgang dog (via kabel for eksempel).

-Stigma

Tusen takk for at du prøvde å hjelpe i hvert fall. Blir bare så oppgitt over at det ikke kan gjøres enklere. Får bare ty til naboen tror jeg.

Men hvis han setter opp alt, kan jeg bare gå inn og endre passordet etterpå, uten at det forandrer noe som helst (bare gjør det vanskelig/umulig for andre å koble seg på mitt nett senere)? Å endre passord var egentlig det eneste som så enkelt ut.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Det skal ikke være særlig vanskelig oppsett altså.

Nextgentel support over telefon guider deg gjennom oppsett av trådløst på 2 minutter garantert.

-Stigma

Tusen takk for at du prøvde å hjelpe i hvert fall. Blir bare så oppgitt over at det ikke kan gjøres enklere. Får bare ty til naboen tror jeg.

Men hvis han setter opp alt, kan jeg bare gå inn og endre passordet etterpå, uten at det forandrer noe som helst (bare gjør det vanskelig/umulig for andre å koble seg på mitt nett senere)? Å endre passord var egentlig det eneste som så enkelt ut.

Gå til teamviewer.com og last ned fra den store knappen der. Velg "bare kjør" under installasjon så slipper du installere noe. Du vil gå en ID-kode og passord. Send dem til meg på privat-beskjed så fikser jeg dette for deg fort og greit.

(Dette gir meg en engangs-tilladelse til å logge på maskinen din så leange teamviewer programmet kjører bare så det er klart - men du vil se hva jeg gjør, og jeg kan snakke til deg om du har lyd på maskinen). Hvis dette er "for spooky" eller du har sikkerhetshennsyn og ikke stoler på meg så bare ta det med NGT support i morgen. De guider deg fort på telefon også :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...