Folo Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Nå begynner jo sata harddisker å bli mer eller mindre standard. Dette er jo kjekt med tanke på fremtidig ytelse, men ikke minst mindre ledningsbry. Hva skjer med cd/dvd brennere? vil ikke disse komme i sata , eller er det ikke mulig? Det hadde jo vært kjekt å kubbe bruke litt tynnere ledninger til disse også. Kan jo riktig nok bruke runde kabler, men det blir liksom ikke det samme. Er det noen som vet noe om framtidsutsiktene med tanke på dette? Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Kan fint kjøre cd rom og brennere på s-ata,bare og bruke overganger...Har en NEC brenner her på en s-ata overgang. Lenke til kommentar
smygarn Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 En liten ting anngående s-ata: Hvilken betydning har det om man bruker vanlig strømplugg eller den nye rare strøm tingen? Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Har ingen betydning vilken du bruker..Bare ikke bruk begge på en gang... Lenke til kommentar
Warp Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det her med SATA....er det virkelig så stor forskjell på SATA og vanlig IDE med 8mb cache som dem skal ha det til? Selv om det er en ny standard......fint med små tynne kabler men så lenge man må bruke vanlige IDE kabler på resten, så ser jeg ikke den helt store vitsen vist det ikke er stor forskjell da? Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Er ikke dent store foskjellen enda men det kommer..S-ata har pr i dag 150 MB overførings hastighet og s-ata 2 skal doble denne.. Den største forskjellen merker du på ett s-ata raid oppsett på os eller på lagrings disker når det gjelder overførings hastihet,men kun om du overfører fra ett anna raid eller fra scsi disker. Og cpu bruken er merkbart mindre ved s-ata en på vanelig ide. Foreløbigt er det ikke så meget mye og hente på s-ata single disker men det blir merkbart med tide når s-ata 2 kommer. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Hvordan har det seg at det går så mye fortere å formatere en S-ata disk enn en vanlig IDE disk ? Tok jo bare et par sekunder å formatere en 120 Gig sata disk mens det tok minst 45 minutt å formatere enn 80 gig ide disk... brukte vanlig formatering begge gangene, ikke no hurtiggreier. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det som er litt trist er at når de endelig skal lage en ny ledning, så lager de en som sucker så mye. Hva med en kabel som henger bedre fast? Eller en som er lettere å finne ut hvilken vei du skal stikke den inn. Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Du bruker mye mindre cpu krafp på s-ata disker kontra ide disker så det kan godt hende det går mye fortere og formatere...Har ikke tenkt noe på det eller lagt merke til det når jeg har formatert mine.. Lenke til kommentar
Warp Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 ja når S-ATA2 kommer ja....men det er vel neppe bakoverkompatibel.....og da må man vel bytte hovedkort igjen... Når det gjelder cpu kraft så har vel de fleste cpu kraft nok til IDE disker... Vet ikke. men jeg bare nevner det siden jeg selv er veldig i tvil om jeg skal kjøpe IDE eller SATA! Lenke til kommentar
MR_T Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 har en sata kontroller er på en gammel raskhaug av en pc. kjøpte en 250g sata hd. sata er bare lækkert, . løp å kjøp sier jeg. konge disker. aja om dette ikke hørtes ut som reklare så vet ikke jeg, men les tester på hardware for et par gode tips å råd, jeg stortrives med disc'n min MR_T Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 S-ata 2 blir bakover kompatibel så ingen fare med det..Leste en plass att s-ata 2 kommer om ett års tid til. Og hvorfor bytte hoved kort ??.Jeg har 2 s-ata kontrollere på mitt hovedkort men kjøpte meg en 4 kanals higpoint s-ata kort for det.. Vekk med alt som heter ide og kunn s-ata.Hadde 2 gamle ide wd disker som jeg kjører på s-ata overganger.. Lenke til kommentar
Warp Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Man kan vel ikke kvitte seg med alt IDE...cd-rom.brenner og dvd må vel ha det eller finnes det løsninger for ø kjøre dem også via s-ata kontrolleren? BTW...finnes det hovedkort som KUN har s-ata? Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Hvordan har det seg at det går så mye fortere å formatere en S-ata disk enn en vanlig IDE disk ? Tok jo bare et par sekunder å formatere en 120 Gig sata disk mens det tok minst 45 minutt å formatere enn 80 gig ide disk... brukte vanlig formatering begge gangene, ikke no hurtiggreier. :o Tok like lang tid å formatere min s-ata som min gamle IDE hd. Merker ikke at s-ata disken er noe betydelig raskere, men det er visst først ved raid at en får merkbar forbedring. Lenke til kommentar
troste Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Kan fint kjøre cd rom og brennere på s-ata,bare og bruke overganger...Har en NEC brenner her på en s-ata overgang. hvor får man kjøpt en sata-overgang, så en kan bruke cdrom på en satakontroller? Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 På komplett får du de.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå