Gå til innhold

Amd Eller Nvidia?


Gjest medlem-321076

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-321076

Hallo. Har tenkt til og kjøpe nytt skjermkort, men er ikke helt sikker på hvem.

 

Jeg spiller ikke så mye mer en Leauge of legends og litt BF4 og iblandt noen andre spill også.

 

Jeg har sett på Gtx 770 og Amd sitt radeon 280x men jeg vet ikke hvem jeg burde velge(gjerne tips meg om andre kort også). Alle vennene mine sier Nvidia er det beste men Radeon 280x har jo 1 gb mer minne enn 770 og begge kjører ca på samme klokkefrekvens og de koster någenlunde det samme. og amd har jo fått "mantle" nå, men har ikke helt skjønt greia med det.

 

Jeg har et ønske om og bruke 3(gjerne 4) skjermer og at kortet ikke bråker så forferdelig.

 

Hva anbefaler du? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ps: Du kan ikke sammenligne frekvenser når de to har helt forskjellig arkitektur. I dette tilfellet dog, så er de ganske like i ytelse. Et spill eller oppløsning som legger krav på mer enn 2 GB minne vil uansett være uspillelig på et 280x eller GTX770, så den ekstra minne-biten er nok ikke så viktig.

 

Begge to er helt greie kjøp, så skal ikke si noe på det. Dog, 280x er nok hakket kvassere, selv om jeg ville vurdert 290/290x om du ønsker å spille på mer enn en skjerm. 290 har nemlig dobbelt så mange Raster Operational Units (ROPs) som GTX770 og 280x, samt vesentlig bredere minnebuss, og dermed mye bedre rustet for høyere oppløsninger.
290-serien er jo også en ny arkitektur, og ikke bare et navnebytte som 280x er (er egentlig gamle HD7970 med nytt klistremerke).

 

Ønskes stillhet så er GTX770 eller aller helst 780-serien veien å gå. Spesielt om man kjører en del skjermer. 780-serien blir en mellomting mellom 280x og 290 her, med side 48-ROPs og gjør det ganske greit i høye oppløsninger, men ikke like bra som 290-serien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-321076

Tusen takk for svar! Tror jeg får for et 290! :) Har du noen anbefalinger på hvilket 290 kort?Siden jeg har hørt "den orginale" har noen sinnssyke temperaturer.

Endret av medlem-321076
Lenke til kommentar

Støvsuger (AMD) vs Vifte (Nvidia)

Radioaktive drivere (Nvidia) vs fungerende drivere (AMD)

Som du ser kan jeg være like seriøs som deg.

For oss som leser anmeldelser av kort er det ganske åpenbart at du kan få akseptabelt stille kort fra AMD også, et annet ankepunkt er at luftkjølerne til Nvidia bråker rimelig bra selv om de er "stille."

 

Jeg har et ønske om og bruke 3(gjerne 4) skjermer og at kortet ikke bråker så forferdelig.

Øk budsjettet til 7-8K for skjermkort og kjøp 2 stk 290 eller 780, alt etter hva du selv ønsker. 290 er billigere og yter bedre.

Lenke til kommentar

 

Støvsuger (AMD) vs Vifte (Nvidia)

Radioaktive drivere (Nvidia) vs fungerende drivere (AMD)

Som du ser kan jeg være like seriøs som deg.

For oss som leser anmeldelser av kort er det ganske åpenbart at du kan få akseptabelt stille kort fra AMD også, et annet ankepunkt er at luftkjølerne til Nvidia bråker rimelig bra selv om de er "stille."

 

 

 

Glemmer til tider at humor må ikke blandes inn i religionen til endel individer. Beklager.

 

Problemer med drivere er noe jeg ikke har vært borti på flere år med hverken AMD eller NVIDIA. Men AMD kort generelt bråker vesentlig mer en et NVIDIA kort. Finnes sikkert unntak.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke vært i tvil om jeg skulle kjøpt meg et nytt skjermkort idag. Nvidia for alle penga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Støvsuger (AMD) vs Vifte (Nvidia)

Radioaktive drivere (Nvidia) vs fungerende drivere (AMD)

Som du ser kan jeg være like seriøs som deg.

For oss som leser anmeldelser av kort er det ganske åpenbart at du kan få akseptabelt stille kort fra AMD også, et annet ankepunkt er at luftkjølerne til Nvidia bråker rimelig bra selv om de er "stille."

 

 

 

Glemmer til tider at humor må ikke blandes inn i religionen til endel individer. Beklager.

 

Problemer med drivere er noe jeg ikke har vært borti på flere år med hverken AMD eller NVIDIA. Men AMD kort generelt bråker vesentlig mer en et NVIDIA kort. Finnes sikkert unntak.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke vært i tvil om jeg skulle kjøpt meg et nytt skjermkort idag. Nvidia for alle penga.

 

Jeg glemmer til tider å sjekke om folk tyr til ironi eller ikke under tråder dedikert til anbefalninger av skjermkortkjøp, spesielt når trådstarter ikke er spesielt stø på området er det lite fruktbart å ty til ironi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Støvsuger (AMD) vs Vifte (Nvidia)

Radioaktive drivere (Nvidia) vs fungerende drivere (AMD)

Som du ser kan jeg være like seriøs som deg.

For oss som leser anmeldelser av kort er det ganske åpenbart at du kan få akseptabelt stille kort fra AMD også, et annet ankepunkt er at luftkjølerne til Nvidia bråker rimelig bra selv om de er "stille."

 

 

 

Glemmer til tider at humor må ikke blandes inn i religionen til endel individer. Beklager.

 

Problemer med drivere er noe jeg ikke har vært borti på flere år med hverken AMD eller NVIDIA. Men AMD kort generelt bråker vesentlig mer en et NVIDIA kort. Finnes sikkert unntak.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke vært i tvil om jeg skulle kjøpt meg et nytt skjermkort idag. Nvidia for alle penga.

 

Du har jo ikke satt deg inn i noe og kommer med dirkete misvisende informasjon så du bidrar jo ikke til noe. AMD bråker om du kjøper referanse kjøler noe som du lett kommer utenom i dag med et hav av tredjeparts kjølere som faktisk er ekstremt bra og stille. Koster heller ikke spesielt mye mer enn referanse kortene. 300-500kr mer for en Sapphire 290x Tri-X OC f.eks.

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Du har jo ikke satt deg inn i noe og kommer med dirkete misvisende informasjon så du bidrar jo ikke til noe. AMD bråker om du kjøper referanse kjøler noe som du lett kommer utenom i dag med et hav av tredjeparts kjølere som faktisk er ekstremt bra og stille. Koster heller ikke spesielt mye mer enn referanse kortene. 300-500kr mer for en Sapphire 290x Tri-X OC f.eks.

 

 

 

Stock kjølere enten det er AMD eller Nvidia er ikke bra. AMD er spesielt dårlige. Men AMD sine tredjeparts kjølere er vesentlig mer bråkete en Nvidia kortene. Som nevnt så er det sikkert unntak.

 

Mitt 7970 Ghz Edition kort bråker som en støvsuger når det blir tungt belastet. Dette er jo generell kunnskap. Selv jeg som ikke er spesielt oppdatert lenger vet godt dette.

Lenke til kommentar

Jeg har et R9 280x fra Asus som yter særdeles bra på BF4, men spillet er jo optimalisert for AMD. Gode kjølere er nevnt ovenfor, kanskje du har råd til litt mer ytelse?

 

http://cdon.no/elektronikk/gigabyte/gigabyte-radeon-r9-290-windforce-3x-4gb-ddr5-2xdvi-hdmi-displayport-pcie-p26792120?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no

Det var billig! hadde faktisk kjøpt den på flekken :) Selv om jeg ikke liker det røde laget. Go Green! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...