Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor skal man beskyttes mot seg selv?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri sagt "jeg bryr meg ikke".

Det jeg sier er at grunner til hvorfor hun er kristen ikke er interessant når spørsmålet er grunner til at andre skal la seg omvende til hennes religion.

Det evinnelige gnålet om "drikk coca cola, drikk coca cola" er blitt tåpelig for over tusen år siden.

Jeg tar et musikalsk avbrekk, snakkes senere.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den sentrale forskjellen på Coca cola-selskapet og Gud, er at Coca cola-selskapet ikke er Gud.

Ta testen: Skapte Coca cola verden?

Når Gud begynner å tale i Jobs bok, sier han: Spenn beltet om livet som en mann! Var du der da jeg skapte verdens søyler?

Lenke til kommentar

Gud er ikke coca cola.

Skapte Jehova verden? Nei. Verden var allerede skapt lenge før av andre guder og gudinner. Jehova kom for sent så og si.

Sånn sett har jo coca cola skapt verden like mye som Jehova har.

En annen forskjell er at Coca Cola Company eksisterer, det gjør ikke Jehova.

Men spørsmålet består:

Skal hvilken religion du tror er sann spille noen rolle for hva jeg skal tro på?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Alvorlig talt Abigor. Dette må være oppkonstruert problemstilling bare for å ha noe å kverulere om. Vel, hvis hennes tro kommer "langt bak i køen", hva er da problemet ditt?

Du forstår jo det, at en hver troende fra ulike trosretninger vil anbefale sin variant. Sånn er det jo bare :shrug:

Lenke til kommentar

Du forstår jo det, at en hver troende fra ulike trosretninger vil anbefale sin variant. Sånn er det jo bare :shrug:

Nei, slik er det ikke.

Jeg vil ikke anbefale min tro til hverken deg eller Frankline.

Jeg forstår ikke motivasjonen bak å skulle ha andre mennesker til å omvende seg til sin tro. Det fremstår som helt absurd.

Akkurat som om jeg skulle reise rundt i verden og lære folk å snakke norsk. Eller få alle til å høre på mitt favorittband. Eller at alle skal spise den samme maten som meg.

Kristendommen er blitt et verdensomspennende mcdonalds resturant som selger den samme junkreligionen i hver eneste by. Jeg er mye mer interessert i lokale tradisjoner og unik mat. Vil ikke smake den samme dritten overalt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Altså. Når de er overbevist om at vantro til sin Gud medfører fortapelse, opplever en det naturligvis som en forpliktelse å formidle budskapet til andre.

Det ligger jo i hele begrepet "forkynnelse av ordet". Dette har du sikkert hørt nevnt du også, det kan vel neppe ha gått deg hus forbi?

De ønsker med andre ord at også sine medmennesker skal bli frelst, og berge livet les: Få et evig liv.

Dette står det ganske mye om i Bibelen Abigor. Du finner sikkert svar på det du lurer på der :)

Lenke til kommentar

Problemet er så irriterende det blir for alle andre når man har en million mennesker rundt seg som alle gnåler om man skal omvende seg til akkurat deres religion.

Det samme er det jo med kommersielle krefter. Det er overbevist om at de har det beste produktet og bruker all sin energi på å spre sin reklame. Kjøp dette, bedre enn konkurrentene, kjøp, kjøp ,kjøp!

Nei, jeg nekter å la meg lure. Det eneste som ligger bak er jo kun ego og vinning. Det er en psykisk lidelse, en vrangforestilling.

Jeg vil heller dø enn å la meg omvende til Franklines religion.

Og historien er full av mennesker som måtte betale den prisen for å slippe å være kristne.

Lenke til kommentar

Tror du overdriver. Så sant en ikke oppsøker dem der de er, merker hvertfall jeg sjelden og lite til Religiøse.

Men forøvrig kan vi vel bare nok en gang konstatere at du har gjort opp din klare bastante mening om disse tingene. Jeg vet ikke for hvilken gang.

Tror ikke det vil være noe problem for deg å slippe la noen omvende deg. Du befinner deg tross alt i vesten og i Norge, og har som sådan ikke mye å klage på syns jeg.

Lenke til kommentar

Jeg merker det daglig. Ser det i postkassen, på radio, på tv, på gata, i skolen, det offentlige... Det evige gnålet, "kjøp, kjøp!".

Det er et nærvær av noe som føles nærmest som en kreftsvulst på samfunnet. En fordervelse om du vil.

Det var jo meningen med sangen jeg postet tidligere, "save us from those who would save us". Relevant nok heter bandet Hell.

I find it hard to see that in this modern age

So many people are easily outraged

They shouldn't be such narrow minded fools

I think the puritans have more than had their say

And I for one am bored with all their rules

I'm sick and tired of people telling me what to do

Self-appointed guardians - no better then me or you

Save us from those who would save us

They make the barriers and we must break them down

We must ensure they're stopped before

They got a proper foothold in your mind

Narrow minded fools

They'll conscript your conscience, they'll make you bow and cower

So watch your step, they're never far behind.

Jeg lever heldigvis i et land som ikke er kristent, der kirka og de kristne har mistet sin makt. Hvis ikke hadde livet mitt blitt både kort og vondt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er ikke din feil. Det er alle de som forkynner religionene sine som skaper all forurensningen.

I bunn og grunn sitter de jo bare med argumentet "fordi jeg tror dette er sant" eller "fordi jeg liker dette best".

Om jeg skal velge religion så blir hva Frankline eller andre forkynnere mener eller liker det siste jeg kommer til å ta i betraktning for avgjørelsen.

Hvis vi tar eksempelet med fangen som vred seg i smerter under henrettelsen.

Så kan man jo regne på sannsynligheten og få som resultat at fangen minst sannsynlig åkte direkte ned til helvete. Med helvete som et av uendelig mulige utfall så blir sannsynligheten en grenseverdi mot null.

Likevel har trådstarter kommet til motsatt konklusjon, at fangen høyst sannsynlig åkte ned til helvete. Hva bygger den sannsynligheten på?

Deretter sier Frankline at i helvete blir man torturert i hundervis, kanskje tusenvis av år.

Er det bare å finne på slike tidslengder selv?

"I himmelen kan du være i 2 sekunder eller kanskje et halvt minutt."

"I helvete kan du bli torturert i halvannen time til kanskje 3 døgn. Hvor kommer alt dette fra, om ikke fantasien?"

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det jo en vurdering, men ting tyder på at helvete til slutt vil kastes ned i ildsjøen, som er "den annen død", som det står nesten til slutt i Bibelen.

Det tidspunktet kjenner man ikke, men det har vel med dommedag å gjøre. Dessuten står det også noe om "de tusen år", så det er ikke utenkelig at det vil bli ekstra tid før alle disse kastes i ildsjøen.

Spesielt uheldig må dette være for dem som ble født tidlig i Bibelens historie og ble kastet i helvete, og som kanskje må være der 10 000 år...

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det jo en vurdering, men ting tyder på at helvete til slutt vil kastes ned i ildsjøen, som er "den annen død", som det står nesten til slutt i Bibelen.

Det tidspunktet kjenner man ikke, men det har vel med dommedag å gjøre. Dessuten står det også noe om "de tusen år", så det er ikke utenkelig at det vil bli ekstra tid før alle disse kastes i ildsjøen.

Spesielt uheldig må dette være for dem som ble født tidlig i Bibelens historie og ble kastet i helvete, og som kanskje må være der 10 000 år...

Kan jeg spørre hva som gjorde at du fikk en Kristen overbevisning og ble fast i Troen.

Var det en personlig opplevelse av frelse på noe tidspunkt, en overbevisning som har kommet gradvis, en Barnetro som har vært forankret fra tidlig barndom, lengre tids grundige studier og overbevisning pga det, eller noen slags plutselig aha opplevelse?

Lenke til kommentar

De aller fleste kristne idag har forkastet ideen om helvete som evig tortur.

Hvilken retning tilhører du siden du holder tolker det slik?

Tja.. det er vel ingen spesiell retning, bare å forsøke og ta det som står skrevet på alvor.

Delvis: Fikk en aha-opplevelse tidlig i 20-årene. Før det tvilte jeg på mye ved kristendommen og Bibelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...