Gå til innhold

Har prestert aa drepe alt som heter kernel for SuSE 8.1

Anbefalte innlegg

'banna ogsaa da.

Men anyway, detta blir en to-stegs prosess, hvor jeg foerst (1) maa finne en ferdig-kompilert kernel (vmlinuz, initrd) som jeg kan bruke "i noeden", dernest (2) maa kompilere en kernel "from scratch" som er brukendes med SuSE 8.1.

Noen forslag til (1), eventuellt ting jeg maa tenke paa for (2)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SuSE-kernelen finnes jo som rpm. RPM'er er jo modifiserte arkiver så det burde jo ikke være noe problem å finne et program å pakke den ut. Da kan du bare gjøre som DummeGaas sier samtidig som du ender opp med (en oppdatert versjon?) av den opprinnelige SuSE-kernelen.

Lenke til kommentar

Ah, ja saa det gaar an bare aa "kanibalisere" en tilfeldig kernel ja?

Fett, men:

* /boot/System.map er ogsaa skjendet noe saa unevnelig.

- mk_initrd tar vel utgangspunkt i den fila?

* jeg ploeyde over systemet med en "rpm -e k_deflt", som gav noen meldinger om fjerning av ting i /usr/src/linux...

- saa, System.map... kommer enten ifra en mk_initrd eller en kompilering av kjerne, eller hur?

Men hvis ikke, saa er planen da:

1. Boot Knoppix, dytte {vmlinuz,initrd} over paa /dev/hda1/boot

2. rpm --force -ivh k_deflt*.rpm (en SuSE-kernel)

Og detta vil gaa grett?

Lenke til kommentar
hva med å redde alt av data (du har vel en /home partisjon?  :oops: har ikke jeg...), og reinnstallere?

Hva med aa _ikke_ anvende windows-loesninger paa noe som helst annet?

*still working on das Problem*

Hmf.

Hvis vi antar at jeg ikke finner en vmlinuz et sted ifra, hvordan gaar jeg da fram for aa trekke noe ut av en rpm-pakke (som nevnt tidligere)?

http://lists.debian.org/lsb-spec/1999/lsb-...6/msg00023.html

Lenke til kommentar
*still working on das Problem*

:lol:

ja det kan være dritt å bli av med. Men jeg skal nok greie det. Må bare få vennene mine over på noe annet den 15.

Ikke for det. Det er kun en maskin her i huset som framleis har windows på (plus den partisjonen som blir boota annenhvær uke), i påvente at jeg fikser server'n

Lenke til kommentar

du kan chroote deg inn i suse-en med

chroot /mnt/suse

(går utifra at du har mountet /mnt/suse og alle partisjoner (/usr, /home etc) er mountet inni derigjen.

Kjør så

mount -t proc /proc proc

deretter rpm -ivh er du kernelen

og tilslutt umount /proc og ctrl-d

Lenke til kommentar
du kan chroote deg inn i suse-en med

chroot /mnt/suse

(går utifra at du har mountet /mnt/suse og alle partisjoner (/usr, /home etc) er mountet inni derigjen.

Kjør så

mount -t proc /proc proc

deretter rpm -ivh er du kernelen

og tilslutt umount /proc og ctrl-d

Hm.

Altsaa boote med f.eks SuSE sin "rescue-boot" valg eller knoppix, og mounte partisjonene paa hd'en _over_ dem som cd-boot'en har lagt inn i ramfs'et?

Og dette med 'mount -t proc' vil da hjelpe aa gjennoppbygge /boot/System.map, eller?

EDIT:

Gav beng i aa vaere lur, og bare flekket ut en kernel av ei anna SuSE-boks. Hvorfor gjoere det ordentlig naar man kan gjoere det enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...