Gå til innhold

Hjelp til oppgaver relatert til styrketrening

Anbefalte innlegg

1. Muskelarbeide deles gjerne inn i dynamisk og statisk muskelarbeid. Forklar hva som ligger i begrepene, og drøft betydningen av dynamisk og statisk arbeid i en selvvalgt idrett.

2. I enkelte idretter er det å kunne utvikle stor maksimalkraft viktig, mens det i andre idretter vil være størst fokus på å utvikle kraft raskest mulig. Velg en idrett i de to kategoriene, og begrunn ditt valg. Skisser i grove trekk hvordan du vil legge opp styrketreningen i de to idrettene.

Det å forklare begrepene dynamisk og statisk muskelarbeid føler jeg at jeg har klart ganske greit. Jeg skrev om eksentrisk og konsentrisk dynamisk muskelarbeid, maksimal dynamisk styrke og utholdene dynamisk styrke.

På statisk styrke har jeg derimot ikke fått inn så mye, bare litt om isometrisk trening og at det er når en skjelett muskel trekker seg sammen uten å endre lengde. Idretten jeg har valgt å skrive om var utfor (downhill) hvor jeg forklarer rundt det at det er en idrett som stiller store krav til statisk muskelarbeid, men som også krever stor eksentrisk dynamisk styrke i svingene.

Oppgave 2 derimot sliter jeg litt med. For jeg føler at de fleste idretter krever en blanding av disse 2. F.eks en sprinter ønsker å utvikle kraft raskest mulig, men han ønsker også en stor maksimalkraft. Eller tenker jeg feil?

Takk for tilbakemeldinger og svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...