kåre klo Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Har to objektiver som jeg bruker til daglig. Det ene er Canon 70-200 f/4L USM med 1.4x konverter som jeg bruker til fotball og det andre er Sigma 18-200 F/3,5-6,3 som jeg bruker til ferie. Canon: Jeg lurer på fordelene med å bruke Auto fokus kontra manuell fokus og fordelen med 1,2m kontra 3m? Sigma: Bør jeg velge OS og Autofokus eller manuell fokus. Her tar jeg både bilder av barn i bevegelse og bygninger? Rett og slett forskjeller og fordeler Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Autofokus, eller gjerne også kalt out-of-focus, har blitt betydelig bedre de siste 5-10 årene, men teknologien er fortsatt avhengig av noen parametre som kontraster for å fungere så bra som mulig. Men på samme måte som andre automatiske funksjoner så blir det hele tiden litt bedre. Autohvitbalanse, autofokus, autoetterbehandling (jpg i kamera) osv osv... For full kontroll vil alltid manuell være best. Manuell fokus, eksponering, hvitbalanse, ISO. Så lenge du som fotograf har full kontroll over resultatet vil alltid dette gi det best kontroll. Du må bare kjenne til de ulike metodenes styrker og svakheter, og et godt sted å begynne er i brukermanualen som fulgte med kamera ditt. Den vil beskrive akkurat det spesifikke kamera/objektiv og gi deg som fotograf et innblikk i hva som kan fungere for ditt behov. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Du bør ha på bildestabilisering (OS på Sigma og IS på Canon) med mindre du bruker stativ. Bruk manuell fokus hvis du liker å fokusere manuelt og bruk autofokus hvis du liker at objektivet fokuserer for deg. Fordelen med å velge "1,2m" er at objektivet kan fokusere mellom 1,2 og 3m. Bruk 1,2m hvis motivet er tettere på enn 3m. Fordelen med "3m" er at objektivet ikke jager nede i nærområdet mellom 1,2m og 3m når det prøver å fokusere - så kan fokus noen ganger være litt kjappere, så ikke fokusmotoren går på bærtur. Bruk 3m hvis motivet hele tiden er lenger unna enn 3m. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Det enkleste hvis man bedriver med øyeblikksbilder "snapshot" er og bruke 1 fokuspunkt og rette det fokuspunktet der man vil ha fokuset, det midterste fokuspunktet har best algoritmer for og fokusere riktig så det kan være fornuftig å bruke det fokuspunktet og rekomponere bildet. Dvs. du sikter med fokuspunktet der du ønsker fokuset og trykker utløserbryteren halvveis inn venter på fokusbekreftelse, så kan du justere kameraet så du får rette utsnittet på bildet mens du fortsatt holder utløserbryteren halvveis inne, deretter kan du trykke utløserbryteren videre nedover så du tar bildet. Endret 11. mai 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Prøv å endre AF/AE-Lock knappen til AF-ON og sett AF til AF-C (kontinuerlig) og Focus Priority: Off (tar bilde selv om subjektet ikke er i fokus). Med dette oppsettet trykker du inn AF-knappen for å bruke autofokus i stedet for å trykke utløseren halvveis ned. Slipper du den, har du manuell fokus. Kontinuerlig AF gjør at du har følgefokus så lenge AF-ON er nedtrykt; vil du ha samme effekt som AF-S, slipper du knappen når fokus er satt. F.P. av gjør at du kan bruke autofokus på et subjekt og så rekomponere uten at kameraet nekter deg å ta et bilde fordi subjektet ikke lengre er under fokuspunktet. Da har du hele tiden kontroll. Du slipper også å gå inn i menyer for å velge fokuseringsmetode. Krever litt tilvenning men kan gjøre livet betydelig mer behagelig over tid. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Å sette opp autofokus til egen knapp er interessant, men allikevel noe mest for spesielt interesserte. Gir fleksibilitet, men krever en god del tilvenning. Anbefaler kun å følge dette rådet hvis du har store planer om avansert bruk av kameraet... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Jeg syns det å flytte AF-styringen vekk fra utløseren var veldig greit. På mine kameraer er det alt en AF-On knapp som ligger veldig fint til mtp å styre den med tommelen på "utløserhånda", så det var bare å fjerne den funksjonen fra utløseren. Tilvenningen gikk også greit for meg. Litt tull i begynnelsen selvfølgelig, men nå syns jeg det fungerer utmerket. Kan nok hende jeg er en "spesielt interessert", da jeg plagdes med å ha den på utløseren.. men ikke før jeg begynte med fuglefoto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå