Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Og en edru person faller veldig fort utenfor på sånne samlinger.

 

Og jeg er jævlig skeptisk til folk som ikke drikker alkohol. Men det er muligens pga tidligere erfaringer. Og jeg stoler ikke et sekund på mennesker som ønsker å skåle med ikke-alkoholdige drikker. Og ikke skåler jeg med dem heller.

 

Ser du en sammenheng her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og en edru person faller veldig fort utenfor på sånne samlinger.

 

Og jeg er jævlig skeptisk til folk som ikke drikker alkohol. Men det er muligens pga tidligere erfaringer. Og jeg stoler ikke et sekund på mennesker som ønsker å skåle med ikke-alkoholdige drikker. Og ikke skåler jeg med dem heller.

 

Ser du en sammenheng her?

 

 

Nei. Det er ingen sammenheng der og du blander to helt forskjellige ting nå. Jeg har ikke noe problem med å være rundt edru mennesker når jeg selv drikker, men når dem derimot prøver å skåle med meg uten alkohol i glasset sitt så er dem på ville veier.

Endret av Skallekos
Lenke til kommentar

 

men når dem derimot prøver å skåle med meg uten alkohol i glasset sitt så er dem på ville veier.

Hvorfor det? Er det en regel som tilsier at skåling bare skal forekomme med alkoholholdige drikker?

 

 

En regel? Tja. Neppe, men ikke vet jeg. Det er en norm ihvertfall, blant mine kretser. Det er jo naturligvis noe annet når et lite barn kommer bort og vil dunke koppen sin borti din, men når et annet voksent menneske prøver å skåle uten alkohol så er det noe som skurrer kraftig.

 

Vet du hvorfor folk skåler egentlig? Og hva en skål betyr?

Lenke til kommentar

Vet du hvorfor folk skåler egentlig? Og hva en skål betyr?

 

Det å klinke med glassene er noe som kom fra vikingtiden, da skulle man slå ølhornene sammen så litt drikke skvulpet over fra det ene til det andre, da kunne man stole på at drikken ikke var forgiftet og det var ett tegn på gjensidig respekt og tillit.

 

Ordet skål kommer mest sansyndlig fra ølbollen(aka skåla).

 

I disse dager er det bare seremoni og rituale, det er vandlig å bruke det som en start på ett måltid, eller for å avslutte en tale. Det er ett tegn på respekt og tillit på samme måte som vikingene.

 

Så det er alså ikke tilstedeværelsen av øl men fraværet av gift som er det viktige i en skål, og dermed kan man fint skåle med uten alkohol i glasset.

Lenke til kommentar

 

Det å klinke med glassene er noe som kom fra vikingtiden, da skulle man slå ølhornene sammen så litt drikke skvulpet over fra det ene til det andre, da kunne man stole på at drikken ikke var forgiftet og det var ett tegn på gjensidig respekt og tillit.

Ordet skål kommer mest sansyndlig fra ølbollen(aka skåla).

 

I disse dager er det bare seremoni og rituale, det er vandlig å bruke det som en start på ett måltid, eller for å avslutte en tale. Det er ett tegn på respekt og tillit på samme måte som vikingene.

 

Så det er alså ikke tilstedeværelsen av øl men fraværet av gift som er det viktige i en skål, og dermed kan man fint skåle med uten alkohol i glasset.

 

 

Yupp. :)

 

Da kan man stole på at drikken ikke er forgiftet og det var/er et tegn på gjensidig respekt og tillit. Og jeg blir automatisk noe skeptisk og jeg finner det ikke tillitsverdig eller respektfult når noen ønsker å skåle med meg uten alkohol i glasset sitt. Så kan jeg få snodige baktanker om hvorfor vedkommende ønsker at jeg skal drikke av alkoholen min når vedkommende selv ikke ønsker å drikke noe av det samme. Det er en ærlig sak at vedkommende ikke ønsker å drikke alkohol, men hvorfor ønsker dem da skåle med meg?

 

Det er klart at dette er en gammel skikk og sannsynligheten for at noen løper rundt og forgifter drikkene til folk er mindre i disse dager, men jeg finner det ikke naturlig å ligge bort gamle skikker på dette området av den grunn.

 

Og vedrørende ditt siste avsnitt, så er vi rett og slett bare ikke enig.

Endret av Skallekos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...