Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

1. Liter Kaffe - Dårlig /BRA

Shotflaks

Anbefalte innlegg

Koffeinen i kaffen vil jo øke pulsen, og det sliter på helsen og er ikke bra for hjertet i lengden. Vi har bare blitt gitt et visst antall hjerteslag, og øker man pulsen, bruker man opp disse hjerteslagene tidligere. Du merker det kanskje ikke nå, men om 40-50 år.

Kilde på denne, er du snill.

Ja, å akkuratt derfor dør de som har trent hele livet først, mens di som har sittet i sofaen og røykt med lav puls lever dobbelt så lenge.

Ikke kom med slike påstander med mindre du har begrunnelse for å si slikt.

Det som derimot er forsket på er at kaffe er bra for hjertet.

Hvis du har energi hele dagen så skulle en ikke tro at det er negativt å drikke en liter kaffe på en halvtime. Noen opplever gjerne et enormt boost de første timene, men at det dabber desto mer ut senere på dagen.

Hvorfor sier alle at det ikke e bra for meg osv, drikke så mye kaffe på så kort tid e vist nok galt!

8-10 Kopper på 8 timer e ikke så farlig sier dem..

Postiv:

Energi for resten av dagen

Negativ:

Stresser mer etter å ha drukket så mye kaffe

+ Blir fort hissig

Fordi det er snakk om å få store mengder koffein inn i kroppen på kort tid. Også kalt(satt på spissen) overdose. Å gi kroppen litt koffein over en hel dag gjør at kroppen klarer å bearbeide koffeinen før den får tilført nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kaffens effekt forsvinner, om man drikker kaffe hver dag. Kroppen bygger fort opp en toleranse. Til slutt har man normalt energinivå på kaffe, mens man har lavere energinivå uten kaffe. Man drikker seg dermed bare opp til et normalnivå, man får ikke mer energi enn vanlig.

Selv anbefaler jeg å kun drikke kaffe når man føler seg slapp, og maks 2-3 ganger i uken.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Kaffens effekt forsvinner, om man drikker kaffe hver dag. Kroppen bygger fort opp en toleranse. Til slutt har man normalt energinivå på kaffe, mens man har lavere energinivå uten kaffe. Man drikker seg dermed bare opp til et normalnivå, man får ikke mer energi enn vanlig.

Selv anbefaler jeg å kun drikke kaffe når man føler seg slapp, og maks 2-3 ganger i uken.

Fun fact: Til tross for at vi har trodd i mange, mange år at koffeinen i kaffe tilfører kroppen energi, er dette ikke tilfelle. Du får ikke mer energi av kaffe. Det som gjør at du føler deg mer aktiv er at koffeinen blokkerer tilførselen av et stoff som skal signallisere til hjernen at du er trøtt eller sliten. Dette stoffet er adenosin. Med andre ord, koffein bare lurer hjernen til å tro at du har energi (adenosintrifosfat). Derfor "krasjer" du når effekten av kaffe tar av og adenosinen får gjort jobben sin. Endret av Therawyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal kutte det helt ut... blir ikke 1 kopp om dagen engang :p

E stresser av kaffe > Stress > Hårtap GRÅ/HVITT noe e har fått 30-50 av bare i år!!
Min bror e på samme alder som meg, han har ikke et eneste hvitt hår...

Best å gjøre noe med det før det blir verre^^

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at koffein er ett av de stoffene som er mest avhengighetsskapende (altså at effekten reduseres ved gjentatt bruk) som vi kan innta. Mulig den literen fungerer helt fint nå, men det er ikke sikkert at det funkerer om tre måneder eller tre år.

Dessuten er kaffe vanndrivende og gjør ihvertfall meg dårlig i magen ved mange kopper.

Trenger ikke kutte det helt ut, men jeg vil anbefale å vurdere hva du egentlig får ut av en kopp kaffe. Kanskje du heller skal se på hvilken mat man kan spise for å få energi? :) Et eple gir enorme mengder energi, og det bare fra fruktosen.

Lenke til kommentar

Jeg tror det varierer fra person til person. Noen tåler koffein og får ingen bivirkninger, eller noen få bivirkninger, mens andre ikke kan ha koffein i det hele tatt. Jeg kan ikke drikke kaffe på grunn av reaksjonene jeg får raskt etter inntaket.

Men vet om folk som drikker i "kannevis" og lever med god helse selv om vedkommende er mellom 50-70 år gammel.

Så ja, det varierer fra person til person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...