Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

1. Liter Kaffe - Dårlig /BRA

Shotflaks

Anbefalte innlegg

Hei.

E drikker 1 liter kaffe på vei opp til jobb hverdag.. Drikker dette opp på under 30min.

Hører at mange sier at det ikke e bra for meg osv...

Hva e så forskjell på drikke 1 liter kaffe på så kort tid og 8-10 kopper på 8 timer?

Har ihvertfall energi for resten av dagen etter den literen med kaffe!

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyere forskning har vel fastslått at Kaffe i all hovedsak er bra for helsa.

Ser at flere på jobben drikker opp til 8-10 kopper dagen..

Men dem sier at 1 liter på 30min er ikke bra for en... Dem sier at det ikke e bra for helsa.

Lenke til kommentar

Du kommer til å leve 23 år kortere fordi kroppen din ikke klarer å ta til seg all kaffen på så kort tid. True story.

Kroppen din ikke klarer å ta til seg all kaffen på så kort tid?

Hva mener du?

Formen er jo på top etter den literen, har også energi for resten av dagen.

Negative sider:

Stresser fort

Blir fort hissig

Har e hørt fra gjengen e jobber med..

Lenke til kommentar

Koffeinen i kaffen vil jo øke pulsen, og det sliter på helsen og er ikke bra for hjertet i lengden. Vi har bare blitt gitt et visst antall hjerteslag, og øker man pulsen, bruker man opp disse hjerteslagene tidligere. Du merker det kanskje ikke nå, men om 40-50 år.

Lenke til kommentar

Kommer vel litt ann på hvor sterk man lager den. Kjenner flere som drikker 1-2 kanner kaffe på jobb. Men ja de var ikke så alverdens sterke. Jeg drikker sånn 1-2 kopper sterk kaffe og det gir bedre effekt føler jeg.

Skadelig? Hmm nja har ikke hørt det, men tror nok ikke det blir så galt å halvere mengden din og heller drikke en liter utover dagen framfor på 30min? (:

Lenke til kommentar

Koffeinen i kaffen vil jo øke pulsen, og det sliter på helsen og er ikke bra for hjertet i lengden. Vi har bare blitt gitt et visst antall hjerteslag, og øker man pulsen, bruker man opp disse hjerteslagene tidligere. Du merker det kanskje ikke nå, men om 40-50 år.

Kilde på denne, er du snill.

Lenke til kommentar

Kaffe er et veldig omstridt tema. En av grunnene er at kaffe er en veldig kompleks drikk og det er mye mer enn bare koffeinet i kaffen som studeres.

Det de har kommet frem til per dags dato er:

• Å drikke opp til 6 kopper per dag er ikke tilknyttet noen økt risiko for å dø av kreft eller hjerte- og karsykdommer.
  • Noen grupper burde likevel vurdere å unngå kaffe eller bytte til koffeinfri kaffe, spesielt gravide kvinner og folk som har problemer med blodsukker og blodtrykk.
  • Det er best å bruke filterkaffe fremfor kokmalt, for å fjerne et stoff som forårsaker økt LDL-kolesterol.
  • Kaffe kan ha positive innvirkninger på helsen, men det gjenstår mye forskning på emnet.

Hele artikkelen kan du lese her.

Endret av Therawyn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for fine informasjoner. Det jeg lurer på er hvordan man vurderer pulverkaffe kontra koke og filtermalet. Vet du noe om det?

På én side skal pulverkaffe være like effektivt som filterkaffe til å minske risikoen for Type 2 diabetes. På den annen side er pulverkaffe tilknyttet en økt risiko for Urinveiskreft hos kvinner. I tillegg nedsetter pulverkaffe opptaksevnen av jern mer enn filterkaffe. Så til syvende og sist er det vel filterkaffe som er det sunneste alternativet.

Endret av Therawyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en gammel myte. Bare tullball, selvsagt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, å akkuratt derfor dør de som har trent hele livet først, mens di som har sittet i sofaen og røykt med lav puls lever dobbelt så lenge.

Ikke kom med slike påstander med mindre du har begrunnelse for å si slikt.

Det som derimot er forsket på er at kaffe er bra for hjertet.

Hvis du har energi hele dagen så skulle en ikke tro at det er negativt å drikke en liter kaffe på en halvtime. Noen opplever gjerne et enormt boost de første timene, men at det dabber desto mer ut senere på dagen.

Lenke til kommentar

Ja, å akkuratt derfor dør de som har trent hele livet først, mens di som har sittet i sofaen og røykt med lav puls lever dobbelt så lenge.

Ikke kom med slike påstander med mindre du har begrunnelse for å si slikt.

Det som derimot er forsket på er at kaffe er bra for hjertet.

Hvis du har energi hele dagen så skulle en ikke tro at det er negativt å drikke en liter kaffe på en halvtime. Noen opplever gjerne et enormt boost de første timene, men at det dabber desto mer ut senere på dagen.

Hvorfor sier alle at det ikke e bra for meg osv, drikke så mye kaffe på så kort tid e vist nok galt!

8-10 Kopper på 8 timer e ikke så farlig sier dem..

Postiv:

Energi for resten av dagen

Negativ:

Stresser mer etter å ha drukket så mye kaffe

+ Blir fort hissig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...