Gå til innhold

XXL og 14-dager angrerett


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å bestille meg et rulleskisett fra XXL.no rett og slett fordi jeg ønsker den lovpålagte 14-dager angreretten da jeg er veldig usikker på hvordan rulleski faktisk fungerer og føles i praksis. Jeg er i utgangspunktet veldig bestemt og overbevist om at jeg ønsker å avlaste min daglig jogging på asfalt med litt rulleskimosjonering nå på sommeren men selv den rimeligste pakken hvor jeg er såpass heldig at jeg kan gå for "junior" ski da jeg kun måler 165 cm på sokkelessen og veier inn på 62 kg så snakker vi en investering på nesten 4000kr.

 

 

Nå har riktignok XXL 100% fornøyd garanti, men dette lar deg jo kun omlevere i andre produkter hos XXL eller mot tilgodelapp og for å være helt ærlig så har jeg egentlig null interesse av en 6mnd tilgodelapp hos XXL. Har sjekket ut dette litt på forhånd da jeg selv og min samboer skal ha nye jogge og fritidssko utover sommeren uansett, men XXL fører naturligvis ingen av de modellene vi er på utigikk etter så disse pengene kan jo uansett ikke reinvesters der så da er denne garantien temmelig meningsløs for min del.

 

 

Det jeg stusser veldig over at det XXL skriver på nettsidene under dette med retur og angrerett:

 

Ved retur og bytte er du ansvarlig for varen. Når du returnerer eller bytter skal varen være ubrukt og returneras i en uskadd orginalforpakning. Samtlige lapper og manualer skal sendes med.

 

Ved kjøp av hygienartikler, underklær og badeklær, skal forseglingen ikke være brutt. Slike varer med brutt forsegling kan ikke returneres. Om varen er brukt og originalemballasjen er skadet godkjennes ikke returen og vi sender varen tilbake til deg og belaster deg fraktkostnaden for dette. Vi gjør oppmerksom på at du ikke kan angre på kjøp av ski hvor bindinger er montert og/eller justert etter vekt og/eller skostørrelse. Dette gjelder forøvrig alle produkter hvor det er en eller annen form for personlig tilpasning involvert. Kjøper kan heller ikke angre eller bytte kroppsnære plagg som boxere, truser og badetøy.

 

Det jeg reagerer på sånn i førsteomgang er hvordan de påstår at varer returnert på angrerett skal være ubrukt og returneres i uskadd forpakning. At innpakning og vare ikke skal være skadd forstår jeg jo, men i alle mine å i retail dog innenfor elektronikk og ikke fritidsartikler som det XXL fører så har det aldri vært noe som heter "ingen angrerett på åpnet og brukt vare", jeg er temmelig sikker på 14-dager angrerett gir deg muligheten for å returnere varer du har testet så fremt til ingenting er skadet eller ødelagt?

 

Er dette en kreativ form for ordlegging fra XXL sin side for å skremme kunder fra å benytte angreretten? Også er det jo dette med ski og bindinger, de mener altså at det ikke er angrerett på slike varer? Dette stusser jeg også litt over ettersom SAMTLIGE Fischer rulleski XXL.no selger, ALLE leveres med nøyaktig samme Xcelerator binding. Dette kan da umulig være grunnlag for at 14-dager angrerett ikke skal gjelde når skiene tilsynelatende kommer og leveres med denne bindingen uansett og på ingen måte skal føre til at det er noe vanskeligere for XXL og selge de videre i etterkant.

 

 

 

Er det noen som har litt mer kjennskap til temaet her og vet hvordan jeg stiller i henhold til loven om jeg kjører på og eventuelt må begynne å krangle meg til angrerett i etterkant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de skriver stemmer rett og slett ikke for lovbestemt angrerett. De synes å ha utvidet angreretten til 100 dager, og det de skriver gjelder nok etter 14 dager, men de første 14 dagene gjelder angrerettloven som er ufravikelig og sier følgende (§ 12):

 

Angreretten gjelder ikke

a)

dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

Med andre ord: At hjulene har merker fra bruk er ikke i seg selv nok til å nekte angrerett, du må kunne prøve skiene på. Men å ta seg en treningstur blir for mye.

 

Når det gjelder tilpasning sier loven følgende (§ 16):

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

Du har dermed angrerett også for ski som er tilpasset, men du må betale for tilpasningen. Hvordan oppgjøres foretas når tilpasningen gjør skien ubrukelig vet jeg ikke helt, den forringelsen er jo verken medgåtte materialer eller utført arbeid. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Interessant problemstilling (som jeg ikke kan svare på).

Spørsmålet blir vel om man kan ta på skiene hjemme i stua for å prøve å ha dem på, eller å gå fler km ute på asfalt med de slitasjemerkene det vil medføre...

Fant denne artikkelen hvor en advokatfullmektig i Forbrukerrådet sier: "Det vi kan kalle en aktsom utprøving er tillatt. Som en hovedregel kan vi si at man i hvert fall må kunne prøve ut produktet i samme utstrekning som man har mulighet til i fysiske forretninger som selger tilsvarende produkter."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom du skriver "bestille" så regner jeg med at du tenker på å bestille over internett (du har uansett ikke angrerett ved kjøp i fysisk butikk).

 

Det sies at angreretten er der for at man skal kunne prøve ut produktet, men at det må leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde, og du må ikke ha tatt det i bruk som ditt eget.

 

Akkurat hva som er "vesentlig samme stand og mengde" og "som ditt eget" blir et definisjonsspørsmål, men så lenge produktet ikke har fått skader eller på annen måte er forringet i ditt eie, så skal angreretten være i behold i disse 14 dagene. Etter 14 dager kan QXL sette sine egne regler for hva deres fornøyd garanti dekker.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått angreretten er den ment å kompensere for at du ved fjernsalg ikke kan se varen før du kjøper den. Altså bør som utgangspunkt eventuell utprøving være begrenset til det du ville kunne få gjort i en XXL-butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...