Gå til innhold

Kan en PC stå på et døgn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Pc'en kan stå på 365 dager i året, 366 dager i skuddåret. Hvor mye strøm den bruker avhenger av mange forskjellige faktorer, men generelt er det knapt merkbart i den store sammenhengen. Eneste jeg vil anbefale er at hvis du planlegger at den skal stå på hele tiden er at du har en røykvarsler i rommet i tilfelle.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem. Harddisker har faktisk godt av å gå hele tiden da de liker å holde jevn temperatur på grunn av at metalet de er laget av strekker seg og trekker seg sammen etter temperatur.

Koster ikke mange ørene å ha pcen på i et døgn. Fenele snakker om et helt år der pcen konstant står og går.

Lenke til kommentar

Pc'en kan stå på 365 dager i året, 366 dager i skuddåret. Hvor mye strøm den bruker avhenger av mange forskjellige faktorer, men generelt er det knapt merkbart i den store sammenhengen. Eneste jeg vil anbefale er at hvis du planlegger at den skal stå på hele tiden er at du har en røykvarsler i rommet i tilfelle.

Kan den brenne? Eller ryke?

Lenke til kommentar

Kan den brenne? Eller ryke?

All elektronikk kan ta fyr, men gjør sjeldent det om det brukes på en normal måte. Røykvarsleren er bare for sikkerhets skyld, og det burde du allerede ha i de fleste rom i huset.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg skal ha på min custom lagde pc i natt. Kan den gjøre det, og hvor mye kommer det ca til å koste i strømregning?

Hvis du varmer opp rommet med ovner med termostat koster det deg 0 kroner, ettersom strømmen til pcen omdannes til varme og da jobber ovnene mindre.

Windows må noen ganger restartes etter oppdateringer. Men når f.eks. diskusjon.no ikke er avslått om natta så skyldes det selvsagt at de har serverne sine på hele natta, og din pc er ikke noe annerledes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Alt som inneholder elektroniske komponenter kan ta fyr, det være pc'er, tv'er, vaskemaskiner Osv. Sannsynligheten er ekstrem liten, men bedre å være på den sikre siden!

Lenke til kommentar

Du bør ha en god strømforsyning (kvalitet). Dette hjelper til med å hindre brann.

Du kan også ha alt koblet på en padde med overspenningsvern.

Hvis rommet er veldig lite så kan det bli veldig varmt der. Sørg for at rommet er ventilert. Legg også inn software som slår av maskinen hvis en komponent blir for varm, noe som trekker for mye spenning osv. AIDA64 er gull, men koster litt. Finner gratis programmer for dette også.

Røykvarsleren har du vel allerede på soverommet (?), iallfall der du trenger den mest ...

Strømregningen vil bli sånn ca (0,5*24*365*1=4380,-) på ett år, hvis vi regner at du trekker 500W, 24 timer i døgnet, 365 dager i året med en (kraftpris+nettleie) på 1 krone/kWh.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Som de andre sier er det ingen problem å la PCen stå å gå hele tiden.

Personlig prøver jeg å sette ny rekord med min stasjonære.

Prosessor

Intel® Core2 Quad CPUQ9300 @ 2.50GHz

Maksimal hastighet: 2,50 GHz
Socketer: 1
Kjerner: 4
Logiske prosessorer: 4
Virtualisering: Aktivert
L1-hurtigbuffer: 256 kB
L2-hurtigbuffer: 6,0 MB

Utnyttelse 12%
Hastighet 2,10 GHz
Oppetid 199:01:46:37
Prosesser 159
Tråder 1981
Referanser 73162

Lenke til kommentar

En PC kan stå på hele tiden uten at det betyr noe spesiellt i forhold til slitasje. Så lenge harddisken i sine instillinger har mulighet til å spinne ned når de ikke har vært i bruk i lang tid så er det i grunnen få andre deler som faktisk "slites ut" i noen nevneverdig grad. Vifter slites kanskje litt, men de vil normalt holde i mange år konstant bruk. Det er i utgangspunktet helt uproblematisk å la en PC stå på i åresvis om gangen.

Du bør slå av skjermen, eller la den få gå i standby, men det er alt du trenger å bry deg om.

En PC bruker heller ikke veldig mye strøm når den står og ikke gjør så mye. Det avhenger av systemet naturligvis, men mellom 40-80watt er ganske vanlig i idle - og da snakker vi om det samme som en vanlig glødelampe-pære. I forhold til strømforbruket en vanlig husholdning har så er det forsvinnende lite.

Det som faktisk koster mye strøm i en husholdning er elektrisk oppvarming - både direkte varmeovner og varmt vann. Slike ting må stå på mye av tiden og trekker tusenvis av watt. En PC eller andre elektriske apparater fungerer i praksis som en veldig svak varmeovn når de er på. Om de trekker 100watt så lager de også 100watt i varme - og da må varmeovnene i huset ikke jobbe like hardt, så i praksis så kan du tenke slik at om vinteren så er TVen, PCen osv. faktisk nesten"gratis" å bruke i forhold til strøm fordi du uansett måtte bruke strøm til oppvarming. Om sommeren er det ikke slik, men som sagt er strømtrekket på slike ting så lavt i den store sammenheng at det ikke er noen betydelig utgift.

Jeg er ikke oppdatert på hva strømprisen liggr på nå (og det varierer sterkt) men der er vel rundt 25øre kw/h. Da snakker du om at det koster kanskje 60 øre for at maskinen idler i 24 timer. Som sagt så er det ikke akkurat noen stor kostnad...

TLDR: Du kan fint la maskinen stå på over natten. Det gjør maskinen ingen skade, og det koster ikke noe betydelig med penger heller.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Har latt den stå på og den har ikke tatt fyr :) Bare et grusomt irriterende bråk så jeg ikke fikk sove :p

Derfor investerer man i viftekontroll og bedre kjølere til de viktigste komponentene, alternativt har man ikke maskinen på soverommet...

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Billige strømforsyninger kan man være uheldige med og risikere at de får kokte kondensatorer, spesielt om prosessor og skjermkort belastes hardt over tid.

Samme regel gjelder forøvrig hovedkort. Har hatt hovedkort som har vart alt fra 5 til 12 år før de tok kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...