Gå til innhold

Hvorfor er spareribs så dyrt?

Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen sier, hvorfor er spareribs så dyrt? Dette klarer ikke jeg å fatte. Spareribs er jo i utgangspunktet avskjær fra annet kjøtt som man ikke kan bruke til noe som helst. Men av en eller annen grunn har dette endt opp som en slags delikatesse i butikkene som folk bare elsker.

Det er ikke uvanlig at spareribs koster noe slikt som 170kr/kg, og da må man heller ikke glemme at mye av vekten her er billig marinade og bein som blir kastet bort. Ser man på kiloprisen i spisbart kjøtt kommer man kanskje opp i 300kr/kg. Hvordan kan folk være så lettlurt at de er villige til å betale så mye for noe som egentlig er avskjær eller boss?

Jeg synes at spareribs er god snacks altså, og spiser det en sjelden gang i blant, men når man ser hva annet man kan få for pengene så hopper man fort over spareribsene. Ærlig talt så synes jeg at 20-40kr/kg for naturelle spareribs hadde vært en fornuftig pris, og da kunne det vært mer aktuelt.

Noen som har en god forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, som tittelen sier, hvorfor er spareribs så dyrt? Dette klarer ikke jeg å fatte. Spareribs er jo i utgangspunktet avskjær fra annet kjøtt som man ikke kan bruke til noe som helst. Men av en eller annen grunn har dette endt opp som en slags delikatesse i butikkene som folk bare elsker.

Det er ikke uvanlig at spareribs koster noe slikt som 170kr/kg, og da må man heller ikke glemme at mye av vekten her er billig marinade og bein som blir kastet bort. Ser man på kiloprisen i spisbart kjøtt kommer man kanskje opp i 300kr/kg. Hvordan kan folk være så lettlurt at de er villige til å betale så mye for noe som egentlig er avskjær eller boss?

Jeg synes at spareribs er god snacks altså, og spiser det en sjelden gang i blant, men når man ser hva annet man kan få for pengene så hopper man fort over spareribsene. Ærlig talt så synes jeg at 20-40kr/kg for naturelle spareribs hadde vært en fornuftig pris, og da kunne det vært mer aktuelt.

Noen som har en god forklaring på dette?

De er ofte veldig billige på Nordby da, alt med mat i Norge har med subsidiering til landbruket å gjöre, resten har å gjöre med butikkens inntjening. Svenskene har lave matpriser, men så er det ganske lite liv i distriktene også da, og stort sett sentralisert stort landbruk istedenfor folk som bor rundt på gårder som i Norge.

Lenke til kommentar

Svaret på dette er "Hype", og at markedet styrer. Spareribs har fått en hype. Fun fact er jo at man spiser dette på julaften også. Da betaler man faktisk ned mot 30 kr. kiloen for de samme kjøttstykkene man ser merket som Spareribs på sommeren.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det er så dyrt fordi butikken setter prisen så høyt, men de kommer ikke til å sette prisen ned når forbrukere kjøper det uansett. Business 101 er å selge noe så dyrt du klarer, samtidig som at du ikke må svekke potensielle salg.

Lenke til kommentar

Supply and demand, enkelt og greit, spareribs er samma kjøttet som brukes i ribba til Jul, det er ikke nok griser tilgjengelig i Norge til å kunne levere nok juleribbe og spareribs, dermed settes prisen opp på spareribs fordi det ikke blir krise om det koster skjorta i motsettning til om man sparka opp prisen på juleribba til det hinsidige.

Lenke til kommentar

Men her har jeg inntrykk av at det ikke har noe med supply and demand å gjøre. Man skulle jo tro med alt baconet og den benfrie ribben som produseres at det ble mye ribbeben til overs fra slakteriene som ble solgt billig, og at konkurransen mellom butikkene ville drive ned prisen. Men her har jeg inntrykk av at prisene holdes kunstig høye. Litt som at man skulle tappet ned vannmagasinet på et kraftverk for å lage en unødvendig strømkrise, for så å selge strøm til firedobbel pris.

Samtidig som spareribsene går til blodpriser, er ting som koteletter, indrefilet av svin, skinke og andre ting veldig billig. Til og med de n oppskårne grillribben de selger i disse dager med bein i er billige enn spareribsene i seg selv.

Lenke til kommentar

Du må slakte en hel gris for å få spareribs, jeg jobber i industrien og vet selv at det er leveringsproblemer på spareribs hele sommeren på grunn av at det er vanskelig å omsette andre stykker av dyret på denne tia av året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må slakte en hel gris for å få spareribs, jeg jobber i industrien og vet selv at det er leveringsproblemer på spareribs hele sommeren på grunn av at det er vanskelig å omsette andre stykker av dyret på denne tia av året.

Når Gilde bare selger koteletter (som er skjært alt for tynne uansett), indrefilet, nakkekoteletter og skinke så er det ikke rart at det er vanskelig å omsette de andre delene av dyret. Jeg ser veldig sjelden andre strykningsdeler enn disse i butikken. For en som liker å lage mat er dette trist og tidvis deprimerende.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, som tittelen sier, hvorfor er spareribs så dyrt? Dette klarer ikke jeg å fatte. Spareribs er jo i utgangspunktet avskjær fra annet kjøtt som man ikke kan bruke til noe som helst.

HÆ? Vet du egentlig hva spareribs er? Du kan eks ikke få både spareribs og ribbe ut av samme side, da ribbe er spareribs bare med alt kjøttet og svoren.

Delen opp mot kamen, den delen av ribbene som har en liten svay i beinenen er baby back ribs.

For dere som lurer mer, dere får ta en titt her

http://www.virtualweberbullet.com/ribselect.html

På den lokale slakteren her kalles vanlige grillskiver for spareribs..........det er totalt feil.

Si at spareribs er avskjær som ikke kan brukes til noe som helst er også totalt feil.

Lenke til kommentar

Ribbe som selges til jul har ofte ligget frosset i 6-9 måneder og har ennå 3-6 måneder igjen før holdbarhetsdatoen går ut.

Endel frosset ferdigmat har holdbarhet over 1 år. Men, det er en tydelig smaksforskjell på nyprodusert vare og 6 til 12 måneder gammel vare likevel. Smaken på kjøtt påvirkes definitivt fra 3 til 6 måneder, selv om det selvsagt er spiselig i årevis.
Lenke til kommentar

Når Gilde bare selger koteletter (som er skjært alt for tynne uansett), indrefilet, nakkekoteletter og skinke så er det ikke rart at det er vanskelig å omsette de andre delene av dyret. Jeg ser veldig sjelden andre strykningsdeler enn disse i butikken. For en som liker å lage mat er dette trist og tidvis deprimerende.

Man får kjøpt andre stykningsdeler men disse er i hovedsak rettet mot storhusholdninger, du kan som oftest bestille i ferskvaredisk i butikker men det er liksom ikke det store markedet for andre ting enn det som er ferdig kappet og bare kan hives i stekepanna her til lands.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...