Gå til innhold

Hvordan kan et romskip akselererer og bremse i verdensrommet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som kan svare meg på dette? Har alltid trodd at et fartøy bare kan oppnå den farten det får før det forlater atmosfæren. Men det sies jo at man nesten kan oppnå lysets hastighet bare man hadde hatt nok drivstoff til å akselerere i årevis. Tenker jo også at et fartøy må bremse Før det lander et sted. Hvordan er det mulig å akselerere og bremse i tomrom. Ingenting å bremse mot eller få fraspark fra. Lurer også på hvordan man får med nok oksygen til en besetning i lang tid. Også ser man jo ofte på filmer om reiser i verdensrommet at det er tyngdekraft inne i skipet. Er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående kunstig tyngdekraft, så er det mulig å lage det ved å spinne skipet rundt sin egen akse. Sentrifugalkraften vil da få det til å føles ut som 1G ved en viss hastighet.

Hegagonal_inflatable_space_station_1962.

Her er et konseptbilde NASA lagde i 1962 over hvordan et slikt romskip kunne sett ut.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Angående kunstig tyngdekraft, så er det mulig å lage det ved å spinne skipet rundt i en viss hastighet, som får det til å føles ut som 1G når man står med bena på bakken, og hodet pekende mot sentrum av skipet.

Hegagonal_inflatable_space_station_1962.

Her er et konseptbilde NASA lagde i 1962 over hvordan et slikt romskop kunne sett ut.

Kan funke når du fær i bane ja :) Men litt vanskelig om du skal akselerere samtidig ute i verdsrommet ? ;)

Lenke til kommentar

Oksygen har du på trykktank, og tyngdekraft i romskipet er umulig så lenge du ikkje er påvirka av nokre gravitasjonsefelt :)

Dersom noen akselererer vil man inne i kjøretøyet trekkes i motsatt retning, dersom dette gjøres i akkurat riktig fart vil man kunne simulere normal tyngdekraft, litt det motsatte av når man simulerer vektløshet i fly på vei nedover mot jorden.

Lenke til kommentar

Angående kunstig tyngdekraft, så er det mulig å lage det ved å spinne skipet rundt sin egen akse. Sentrifugalkraften vil da få det til å føles ut som 1G ved en viss hastighet.Hegagonal_inflatable_space_station_1962.Her er et konseptbilde NASA lagde i 1962 over hvordan et slikt romskip kunne sett ut.

Ja det er jo en mulighet.
Lenke til kommentar

Kan funke når du fær i bane ja :) Men litt vanskelig om du skal akselerere samtidig ute i verdsrommet ? ;)

Det er ikke noe problem å akselerere bortover samtidig som man spinner rundt sin egen akse.

Et slikt hjulformet romskip ser jeg for meg er det første vi mennesker drar på lange romturer med.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ligger å flyter ute i verdensrommet og så kaster fra meg noe, la oss si en hammer, så kommer jeg til å begynne å bevege meg i motsatt rettning. Det er det samme prinsippet som brukes i raketter. Rakettene kaster masse bakover, slik at skipet beveger seg fremover.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke nødvendig med noe å "sparke fra mot". Så lenge romskipet kaster noe bakover vil det selv bli dyttet fremover. Dette er Newtons tredje lov.

Du kan relativt enkelt teste ut dette prinsippet selv. Hvis du sitter på en stol med hjul som ruller lett og kaster noe tungt bortover vil du merke at stolen begynner å rulle i motsatt retning. (Det er nok enda lettere å merke effekten hvis du står på skøyter på is og kaster noe tungt, men nå som det snart er sommer er det er ikke akkurat tiden for skøyter).

Lenke til kommentar

Rakettmotorer drives gjerne av fuel som består av flere komponenter som mixes sammen i brennkammeret i motoren for å skape et trykk som ledes ut gjennom en dyse som retter trykket en bestemt vei.

Siden det kan være behov for rask tilgang på store mengder oksygen i rakettmotoren, så er nettopp flytende oksygen en av komponentene i slikt drivstoff.

Eksempel på rakettdrivstoff:

• Parafin + flytende oksygen
  • Flytende hydrogen + flytende oksygen
  • "Ammonium perchlorate composite propellant" (APCP)
Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...