Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

svinghjul eller utløserlager på Opel Vectra C 1.9 cdti

p10

Anbefalte innlegg

Den siste mnd har jeg oppdaget en ulyd på min 05 Vectra. Ulyden kan beskrives som en during/ skrangling. Den oppstår når jeg trør inn clutchen og forsvinner først når jeg slipper den helt. Ulyden minner litt om et dårlig lager, derfor er jeg inne på tanken om utløserlageret. Men jeg har lest at svinghjulet på disse bilene også er kjent for å gi seg...

Er det noen med erfaringer som har innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbel-masse-svinghjul er no dritt, uansett om det står på en Opel eller hva som helst annet. Og ja, dure-riste-ulyder i.f.m. kløtsjing høres veldig ut som at svinghjulet er kaputt. Et tips kan være at det skal finnes enkle svinghjul å få tak i, uoriginalt. Billigere og mer holdbart.

Lenke til kommentar

Dobbel-masse-svinghjul er no dritt, uansett om det står på en Opel eller hva som helst annet. Og ja, dure-riste-ulyder i.f.m. kløtsjing høres veldig ut som at svinghjulet er kaputt. Et tips kan være at det skal finnes enkle svinghjul å få tak i, uoriginalt. Billigere og mer holdbart.

Finnes det noen måte å avgjøre hva som er synderen før man demonterer girkassa?

Lenke til kommentar

Njo, men det kan gi seg utslag i mye "greier" av lyder. En bekjent med Mondeo, der høres det ut som det er noe seriøst gale med motoren, på tomgang. Det ratlet så inforjæ... fra dieselmotoren at jeg var sikker det var motoren som var på vei til å dø. Når svinghjulet ble byttet ble det tilbake til normalen...

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett at de selger komplette kit med alt du trenger til ca 1/2 pris av det et svinghjul koster på f.eks Mekonomen.

Stemmer det at modelnumret på girkassa står stemplet oppå girkassa et sted? Enten m32 eller f40?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Idag begynte clutchen å slure da jeg skulle kjøre med bilen. Den sluret på 3. og 4. giret fra rundt 2000rpm (når turbotrykket kommer). Etter ca 5 km sluttet den plutselig å slure. Tok en testtur nå i kveld og opplevde de samme symtomene. Clutchen sluret tydelig når jeg begynte kjøreturen, men etter noen kilometer forsvant problemet og jeg klarte ikke å provosere fram problemet igjen.

Noen tips?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har nytt svinghjul, clutch og utløserlager ankommet fra Eurocarparts i Storbritania. Totalpris inkl frakt 4600,-.

De var veldig hjelpsomme med å finne de korrekte delene til bilen min. Leveringstiden var nøyaktig 1 uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...