Gå til innhold

Formatering førte til ubrukelig 2'partisjon?

Anbefalte innlegg

Har en WD 40gb harddisk som jeg har partisjonert i en 10gb og en 30gb partisjon.

Jeg kjører WinXP på 10gb partisjonen, også har jeg alle mine program på den andre.

I dag foretok jeg en clean install av XP.. det vil si at jeg lot Xp install formatere c: (10gb) og installere windows på nytt på denne..

Begge partisjonene er FAT32.. det er også det jeg valgte når jeg isntallerte xp på nytt i dag..

Men.. når jeg nå går inn i win explorer og trykker på D:, så kommer det bare opp at d: ikke er formatert.. hva betyr dette?? har partisjon nummer 2 tatt skade/endret filsystem fordi jeg formaterte partisjon nr 1??

Når jeg starter opp med ein Boot disk (win me), så har jeg ingen problem med å se innholdet på begge diskene..

Noen løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

larstore skrev (2002-02-18 02:52):

Har en WD 40gb harddisk som jeg har partisjonert i en 10gb og en 30gb partisjon.

Jeg kjører WinXP på 10gb partisjonen, også har jeg alle mine program på den andre.

I dag foretok jeg en clean install av XP.. det vil si at jeg lot Xp install formatere c: (10gb) og installere windows på nytt på denne..

Begge partisjonene er FAT32.. det er også det jeg valgte når jeg isntallerte xp på nytt i dag..

Men.. når jeg nå går inn i win explorer og trykker på D:, så kommer det bare opp at d: ikke er formatert.. hva betyr dette?? har partisjon nummer 2 tatt skade/endret filsystem fordi jeg formaterte partisjon nr 1??

Når jeg starter opp med ein Boot disk (win me), så har jeg ingen problem med å se innholdet på begge diskene..

Noen løsninger?

Hvis du åpner disk manageren, hvordan ser det ut der da?

(Høyreklikk my computer - manage - disk management)

Lenke til kommentar

Quote:

...så kommer det bare opp at d: ikke er formatert.. hva betyr dette?? har partisjon nummer 2 tatt skade/endret filsystem fordi jeg formaterte partisjon nr 1??

Noen løsninger?

Hmm...opplevde nøyaktig det samme igår på egen maskin. Hos meg funker det (som hos deg) å boote fra diskett rett i DOS, og kopiere over filene derfra.

Går ufattelig tregt, men fikk ihvertfall reddet filene! :smile:

Jeg brukte ACE (oldskool archiver) til å kopiere, går raskere enn copy.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme ved bytting mellom to maskiner med vin2k/xp. Fikset det ved å importere partitionen i diskmanager da den beskrev partitionen som en dynamic-disk. Etter å ha kjørt den prosessen virket disken som før uten noe som helst tap av filer.

Lenke til kommentar

Okay.. har gjort noe dumt.. endra partisjonstype til FAT32 (som jo partisjonen var fra før).. og nå kan jeg ikke bruke den i dos heller... huff.. Jeg har prøvdt programmet easyrecovery.. men jeg må der velge hvilket filsystem som var på partisjonen fra før. Når jeg velger FAT32, så finner den noen få filer.. (dvs. 19 filer eller noe sånt).. og på partisjonen har jeg jo 20gb med forskjellig..

Men jeg har funnet ut en ting. Når jeg velger properties på disken i winxp, så står det at filsystemet er RAW.

Når jeg så velger at easyrecovery skal se på partisjonen som en RAW partisjon, så finner den de fleste filene (tror jeg), det er ihvertfall snakk om 19000 filer eller noe sånt.. MEN alle filene ligger i samme katalog, og har et navn som f.eks "FIL2932.WAV" osv osv.. altså, de opprinnelige filnavna eksisterer ikke lenger.. Det vil si at dette er ubrukelig (så godt som)..

Noen som vet om det går ann å rett og slett konvertete enn RAW partisjon til FAT32?... :smile:.. det hadde gjort alt veldig enkelt.. hehe..

Håper på flere gode løsninger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...