Gå til innhold

Passer disse PC-komponentene sammen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det passer.

Nei, det er ikke en god kombo.

Bytt ut hovedkort og CPU med dette:

https://www.komplett.no/intel-core-i5-4670k/780485

https://www.komplett.no/asus-z87-pro-socket-1150/781698

Å kjøpe AMD-prosessorer for over 1000 kr er dumt med mindre du har ekstremt sære behov.

EDIT:

GPUen du har valgt er ikke akkurat et lurt valg heller, enten velger du 780 Ti Classified eller så kan du like godt gå for et vanlig GTX 780, R9 290, eller et 780 Classified (som matcher vanlige 780 Ti.)

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men hvis han senere skal kjøpe et nytt skjermkort til en gang i fremtiden for SLI, så burde vel han skaffe en litt bedre power supply?

Man kan fint kjøre 780ti sli med den psuen. Men med en gang du skal overklokke cpu og gpuer begynner du å slite. Når jeg installerte mitt andre 780ti kjøpte jeg en 1500w psu. Det er noe overkill, men like greit. Kanskje det kommer ett tredje skjermkort inn etter hvert.

Lenke til kommentar

men hvis han senere skal kjøpe et nytt skjermkort til en gang i fremtiden for SLI, så burde vel han skaffe en litt bedre power supply?

Man kan fint kjøre 780ti sli med den psuen. Men med en gang du skal overklokke cpu og gpuer begynner du å slite. Når jeg installerte mitt andre 780ti kjøpte jeg en 1500w psu. Det er noe overkill, men like greit. Kanskje det kommer ett tredje skjermkort inn etter hvert.

javel, så da du anskaffet maskinen da hadde du vel en annen power supply inntil du skaffet nytt GPU og PSU

Lenke til kommentar

Jeg fikk coil whine på en midt-på-treet 1000W PSU ved last over ca. 70%. Hvis jeg kjørte prosessor og GPU uten (eller med lav) OC var alt bare fryd å gammen. Men med en gang jeg dro til litt på 780 Classy (1450mhz GPU clock og oppover) låt det ikke pent.

Jeg endte opp med å kjøpe en Antec 1300W, og det er altså med bare ett skjermkort, rett og slett for å ta høyde for hissig OC. I tillegg bør jeg vel klare å legge inn SLI hvis jeg ønsker det en eller annen gang ...

Men uansett: Ikke kjip på watt'en :)

PS: Går rykter om at man er amish hvis man er under 1kW også, så pass på! :tease:

Lenke til kommentar

javel, så da du anskaffet maskinen da hadde du vel en annen power supply inntil du skaffet nytt GPU og PSU

Jeg hadde en 850w psu, men på grunn av overklokking gikk jeg til innkjøp av 1500w. Jeg er usikker på hva maskinen trekker klokket med cpu på 4.8 og 2*780ti på 1300mhz.

Lenke til kommentar

Går også rykter om at 600-700W skal være nok ;)

Så sant så sant. Poenget er vel at det er kjekt å ha en god del å gå på, enten pga sli eller stor overklokking. Kjipt å bytte ut psu etter 4mnd og tape 1000kr på det istedenfor å kjøpe knall med en gang. Hadde jeg visst bedre når jeg kjøpte min første, så hadde jeg gått for mer hestekrefter :dribble:

Lenke til kommentar

Så sant så sant. Poenget er vel at det er kjekt å ha en god del å gå på, enten pga sli eller stor overklokking. Kjipt å bytte ut psu etter 4mnd og tape 1000kr på det istedenfor å kjøpe knall med en gang. Hadde jeg visst bedre når jeg kjøpte min første, så hadde jeg gått for mer hestekrefter :dribble:

Helt ærlig, så trenger dette med psu komme ned på ett mer "normalt" nivå. Er det mange av brukerne som kjører 2x gtx 780 på 232832944839458478Mhz, har custom vannkjøling, slår av topplokket på cpu'en og sitter med kjeledressen på på vinterstid for at en sitter med vinduet på vidt gap for å få en høyere score i en benchmark?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Helt ærlig, så trenger dette med psu komme ned på ett mer "normalt" nivå. Er det mange av brukerne som kjører 2x gtx 780 på 232832944839458478Mhz, har custom vannkjøling, slår av topplokket på cpu'en og sitter med kjeledressen på på vinterstid for at en sitter med vinduet på vidt gap for å få en høyere score i en benchmark?

Det er helt sant. Hvis man vurderer følgende punkter så trenger man ikke bruke mye penger på psu

- Man skal ikke klokke

- Man skal bare ha ett skjermkort

- Man går aldri fra pc påslått/slår spenning helt av

- Man vil heller kaste psu og kjøpe ny oftere

- Man har ingen fremtidige planer om å utvide noe på pc

- Man bryr seg ikke om strømregningen er litt høyere enn den trenger å være

- Man tar sjansen på at psu ikke ødelegger øvrige komponenter

Flere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik det blir fremlagt i tråden her, kan det høres ut at en "må" ha 1300-1500W. Det er det jeg mener blir litt feil. Det eneste en trenger å ta hensyn til er hvis en legger til ett skjermkort senere når det kommer til overklokking. Men da er det vel uansett behov for vannkjøling? Kvalitet på psu er alltids kjekt å ha.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...