Robert Jordan Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Hei! Skal fjerne gammel silikon i overgangen mellom vegg- og gulvfliser i dusjen. Har to spørsmål: 1) Holder det å fjerne den silikonen som er på overflaten (dvs festet til oppsiden av flisene) eller må jeg 'grave' ned i sprekken mellom flisene og ta opp alt helt ned til underlaget flisene er festet til? Er redd for at hvis jeg ikke tar vekk alt så vil ikke den nye silikonen feste seg ordentlig og bli helt tett. Hvis jeg må fjerne alt, er det ikke da fare for å skade membranen i prosessen? 2) Da jeg begynte å ta vekk noe av silikonen oppdaget jeg at litt vann hadde gått gjennom i hvert fall øverste laget silikon. Er det da fare for at jeg har fått fuktskader under flisene? Hvordan kan jeg finne ut om dette har skjedd? På forhånd takk for svar :-) Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Fukt gjennom flisene er ikke farlig, fugen mellom flisene er sand og lekker som en sil, derfor man har mebran under. Flisebad er ikke mer vanntett en en pappeske. Derfor dusje rett på fliser uten kabinett på bad er fyfy. Overflaten burde holde, det er ikke tykkelsen som teller her, men om det blir tett. Den nye du skal legge på er vel våtromssilikon som er sopp- og algedrepemiddel-tilstatt og ikke bare vanlig? Den som er der skal du kunne fjærne med tapetknit rett ned og rett bort, men blir det hull på membran må alle flisene opp. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Fukt gjennom flisene er ikke farlig, fugen mellom flisene er sand og lekker som en sil, derfor man har mebran under. Flisebad er ikke mer vanntett en en pappeske. Derfor dusje rett på fliser uten kabinett på bad er fyfy. Overflaten burde holde, det er ikke tykkelsen som teller her, men om det blir tett. Den nye du skal legge på er vel våtromssilikon som er sopp- og algedrepemiddel-tilstatt og ikke bare vanlig? Den som er der skal du kunne fjærne med tapetknit rett ned og rett bort, men blir det hull på membran må alle flisene opp. Du har rett i at det ikke er silikonen som skal tette men membran bak. Men må rette påstanden din om å dusje rett på flisene er fy-fy... det er enkelt å greit FEIL. Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Har jobbet med å rive bad, har tilgode å se et bad som er i et trehus , uansett hvor mye membran, som ikke har fuktskader av dusjing rett på flis. Det kan være mange grunner som svai ol som kan løsne skjøter og lapper, men kabinett er nå det beste selv om det er håpløst å holde rent. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Har jobbet med å rive bad, har tilgode å se et bad som er i et trehus , uansett hvor mye membran, som ikke har fuktskader av dusjing rett på flis. Det kan være mange grunner som svai ol som kan løsne skjøter og lapper, men kabinett er nå det beste selv om det er håpløst å holde rent. Du har altså tilgode å se et riktig byggd bad? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Ja. Det kan også virke som folk bare bruker minimumskravene. X meter fra vann her og der , mens bruken søler mer en det. Damp ol. Har betong-bad, med membran over hele og dusjkabinett^^ Ingen skal komme her å si at det lekker 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Har jobbet med å rive bad, har tilgode å se et bad som er i et trehus , uansett hvor mye membran, som ikke har fuktskader av dusjing rett på flis. Det kan være mange grunner som svai ol som kan løsne skjøter og lapper, men kabinett er nå det beste selv om det er håpløst å holde rent. Er membran lagt rett så er den POTTE TETT, så slike påstander som du kommer med her er bare tull! Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Lagt rett og stor nok flate ja. Lurer på hvor mange bad vi skulle ha revet før man finner det. Vil tippe ganske mange har en meter ut fra vannkilde , dvs fra røret i veggen og ikke der vannkilden faktisk blir. Membran på plass, varmekabler neste, eletriker kutter hull i membran til kabel, evt kutter ut en firkant helt ned. Vet neppe hva det er engang. Poenget er at silikonen er elastisk og ikke har som oppgave å være vanntett på et bad. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Lagt rett og stor nok flate ja. Lurer på hvor mange bad vi skulle ha revet før man finner det. Vil tippe ganske mange har en meter ut fra vannkilde , dvs fra røret i veggen og ikke der vannkilden faktisk blir. Membran på plass, varmekabler neste, eletriker kutter hull i membran til kabel, evt kutter ut en firkant helt ned. Vet neppe hva det er engang. Poenget er at silikonen er elastisk og ikke har som oppgave å være vanntett på et bad. For å omformulere meg... er badet bygd rett så er det potte tett (og det selv etter alle andre håndtverkere også har vært der)! Lenke til kommentar
War Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Det er jeg enig i. Forrige bad lagde jeg selv, eletriker ødela membran TS behøver iallefall ikke tenke at fugen skal være tett, når alle fugene mellom flisene ikke er vanntette. Ville ha kutta rett ned til 1 mm under overfalten av flisen og samme inn. Satt i ny med samme farge som fugene og hatt zalo og litt vann på fingeren og dratt ut så den blir glatt og lett og holde ren. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Om membran ikke er lagt riktig så ville jeg plukket opp telefonen sporenstreks. Da står håndverkeren som gjorde jobben ansvarlig. Er selv maler og har malt et utall bad de siste årene. Personlig har jeg fremdeles tilgode å se et bad som ikke har hatt membran fra bunn til topp. Lenke til kommentar
Robert Jordan Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Takk for svar og gøy at jeg satte i gang en liten diskusjon :-) Men dette har skapt et par nye spørsmål i mitt hode: Er redd for at jeg kan ha kommet borti membranen med tapetkniven. Kan det ha 'gått hull' på den hvis jeg har pirket borti et par ganger? Hvordan kan jeg vite om jeg har skadet membranen? Det er jo ikke så lett å se dette gjennom fugen... Lenke til kommentar
War Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Garantier får du neppe, men den ligger iallefall lenger ned en fliselimet + flisens tykkelse. Jeg pleier å kutte til 1 mm under overflatedybde begge veger, da har jeg mange mm å gå på enda. Hva består vegger og gulv av bak membran? Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Takk for svar og gøy at jeg satte i gang en liten diskusjon :-) Men dette har skapt et par nye spørsmål i mitt hode: Er redd for at jeg kan ha kommet borti membranen med tapetkniven. Kan det ha 'gått hull' på den hvis jeg har pirket borti et par ganger? Hvordan kan jeg vite om jeg har skadet membranen? Det er jo ikke så lett å se dette gjennom fugen... Membran skal vel være 1 mm tykk og du har sannsynligvis pirket i flislimet, ikke på membran. Om du har pirket i membran så tviler jeg på du har noe å frykte så lenge området ikke utsettes for direkte vannsprut eller at det legger seg vann på gulvet (i dusjsonen). I tillegg så vil silikon tette godt i tillegg selv om det egentlig ikke er derfor man legger silikon der. Lenke til kommentar
Robert Jordan Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Stor takk til 'War' og 'Nasciboy' (og dere andre). Svarene har hjulpet mye - og gjort meg mye mindre bekymret. Hører så mange skrekkhistorier om bad og fuktskader at jeg er livredd for å gjøre noe feil. Gulvet er i betong. Mer usikker på veggene, men det er i hvert fall en boligblokk fra slutten av 60-tallet vi snakker om. Til slutt bare for å være sikker: den nye silikonen vil altså feste seg godt selv om jeg bare fjerner den gamle en millimeter ned? Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Stor takk til 'War' og 'Nasciboy' (og dere andre). Svarene har hjulpet mye - og gjort meg mye mindre bekymret. Hører så mange skrekkhistorier om bad og fuktskader at jeg er livredd for å gjøre noe feil. Gulvet er i betong. Mer usikker på veggene, men det er i hvert fall en boligblokk fra slutten av 60-tallet vi snakker om. Til slutt bare for å være sikker: den nye silikonen vil altså feste seg godt selv om jeg bare fjerner den gamle en millimeter ned? At silikon fester på silikon er langt fra sikkert men for å være sikker kan man avfette og prime. Faren med det er at man ved å bruk rødsprit, lynol, etc så risikerer man å matte ned flisene hvis man søler. Hvis man kun bruker en Q-tips så kan man vel klare det uten å søle... Q-tips kan vel også brukes til å "male" på primer, uansett er det lurt å spørre noen som vet dette 100%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå