HenrikHB Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Hei Min familie skal kjøpe leilighet og har noen spørsmål angående skatt på gevinst ved salg av leiligheten om et år eller to. Det har seg slik at et familiemedlem skal gå på skole et stykke unna huset vi har nå, som betyr at en ekstra bolig er nødvendig. Leiligheten har tre rom og vi har planer om å leie ut to av rommene til andre elever på samme skole. Hvis hun bor i leiligheten de årene vi leier ut, må vi fortsatt betale skatt på gevinsten på salget om vi selger den om et/to år? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 (endret) Familiemedlemmet må stå som eier av leieligheten og utleieverdien av de to hyblene må være mindre enn halvparten av utleiverdien av hele leiligheten for at gevinst ved salget skal være skattefritt. Utleieinntektene vil i dette tilfellet være skattefritt. Det er dessuten et krav om at eierens brukstid er minst ett år av de siste to årene før avtalen om salget blir gjort. Endret 10. mai 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 mobile999: Han må strengt tatt være eier, ikke bare "stå som" det. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 (endret) Med "familiemedlemmet" mente jeg selvfølgelig den som skal gå på den skolen som er langt hjemmefra og som skal bo i leiligheten. Endret 10. mai 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Med "familiemedlemmet" mente jeg selvfølgelig den som skal gå på den skolen som er langt hjemmefra og som skal bo i leiligheten.Ja, og for at leieinntektene og senere salg skal være skattefritt må vedkommende faktisk være rette eier, ikke bare være det pro forma (det holder ikke å "stå som" eier). Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Ja, dersom eierskapet er proforma så risikerer man gjennomskjæring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå