PgUp Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Hva mener du JackDuck? Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Nei, det var derfor jeg lurte på hva innholdet - det egentlige budskapet - i bibelen var? Naturvitenskap?Hva mener du? Bibelen er jo guds ord og representerer den kristne tro. Eller er du uenig her? Nei, det stemmer jo, i vertfall er det grunnlaget for den kristne tro. Men du er ikke den første som mener troen "ikke er noe for meg" og så nevner Guds eksistens og hvordan jorden ble til. Om ikke Gud finnes eller at Jesus sto opp fra de døde er kristen tro bare tull. Helt klart helt sentrale spørsmål. Men selv om man mener at Gud finnes og at Jesus sto opp fra de døde så handler det vel om mer enn det? Jeg har jo mine tanker om hva det er, men ville heller høre hva du tenker om det som kalles evangeliet? Endret 11. mai 2014 av Romeren Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Nei, det stemmer jo, i vertfall er det grunnlaget for den kristne tro. Men du er ikke den første som mener troen "ikke er noe for meg" og så nevner Guds eksistens og hvordan jorden ble til. Om ikke Gud finnes eller at Jesus sto opp fra de døde er kristen tro bare tull. Helt klart helt sentrale spørsmål. Men selv om man mener at Gud finnes og at Jesus sto opp fra de døde så handler det vel om mer enn det? Jeg har jo mine tanker om hva det er, men ville heller høre hva du tenker om det som kalles evangeliet? Som sagt så kan bibelen sees på som en filosofisk bok, og en historisk bok. Det betyr at noe av det som blir sagt til dels kan ha relevans i dag, og det er historiske begivenheter vi kan lære om. Men dette gjelder også andre religiøse bøker. Endret 11. mai 2014 av LiamH Pyramide-sitat fjernet. Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Som sagt så kan bibelen sees på som en filosofisk bok, og en historisk bok. Det betyr at noe av det som blir sagt til dels kan ha relevans i dag, og det er historiske begivenheter vi kan lære om. Men dette gjelder også andre religiøse bøker. Filosofisk bok? Ok, la oss si det. Hva er da denne filosofien som kan ha relevans i dag? Hvorfor har du avvist den? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Filosofisk bok? Ok, la oss si det. Hva er da denne filosofien som kan ha relevans i dag? Hvorfor har du avvist den? Har jeg sagt at jeg har avvist at bibelen kan ha interessant filosofi? Hvordan man behandler andre, den gylne reglen foreksempel er noe som fremdeles kan være relevant i dag. Lenke til kommentar
JackDuk Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Filosofi blir det bare krøll med. Samle tankene. Er det sant eller ikke Den konklusjonen må det selv komme frem til. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Filosofi blir det bare krøll med. Samle tankene. Er det sant eller ikke Den konklusjonen må det selv komme frem til. Har allerede kommet frem til at det ikke er sant... Tror du virkelig at alt som står i bibelen er 100% sant? Følger du reglene som står i den? Lenke til kommentar
JackDuk Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Ja. Selvfølgelig, det kalles tro av en god grunn . Men jeg oppfører meg ikke mye kristent, men jeg tror på det som står i bibelen ja. Er mest realistisk å tro på kristendommen fordi den dekker historiske epoker, så det å tro på noe som er utenfor vår rekkevidde gir mye mening for meg. Om du vil spørre meg om ting, så bare spør i vei. Endret 11. mai 2014 av JackDuk Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Har jeg sagt at jeg har avvist at bibelen kan ha interessant filosofi? Hvordan man behandler andre, den gylne reglen foreksempel er noe som fremdeles kan være relevant i dag. Ja, det håper jeg da virkelig...! Men du sa: Det frister nesten over evne å spørre: Hva handler bibelen om, da? Og hvorfor er det ikke noe for deg?Fordi den kommer med et livssyn som virker for meg totalt usannsynlig.Som en historisk og filosofisk bok, greit nok, men ikke som en religiøs bok som skal prøve å overbevise meg om noe. Da har jeg bedre ting å bruke tiden min på, som å lese filosofiske bøker som er oppdatert på verden vi lever i og med langt bedre grunnlag for moral. Hva ligger det i det livssynet som virker usannsynlig? Spørsmålet om Guds eksistens og Jesu oppstandelse er jo ikke noe livssyn som sådan ..? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Livssyn i form av reglene for hvordan man skal leve, men er jo ikke kun livssyn, er egentlig det meste av biblene kan ikke tas seriøst i min mening. Foreksempel er det totalt usannsynlig at de som jobber på søndager skal drepes, slik det står i bibelen. Og siden ingen følger dette, finnes det da noen kristne? Exodus 35:2 ESV / 67 helpful votesSix days work shall be done, but on the seventh day you shall have a Sabbath of solemn rest, holy to the Lord. Whoever does any work on it shall be put to death. Ja. Selvfølgelig, det kalles tro av en god grunn . Men jeg oppfører meg ikke mye kristent, men jeg tror på det som står i bibelen ja. Er mest realistisk å tro på kristendommen fordi den dekker historiske epoker, så det å tro på noe som er utenfor vår rekkevidde gir mye mening for meg. Om du vil spørre meg om ting, så bare spør i vei. Tror du at verden ble skapt på 6 dager? At noas ark hadde plass til alle dyrene? Endret 11. mai 2014 av PgUp Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Livssyn i form av reglene for hvordan man skal leve, men er jo ikke kun livssyn, er egentlig det meste av biblene kan ikke tas seriøst i min mening. Foreksempel er det totalt usannsynlig at de som jobber på søndager skal drepes, slik det står i bibelen. Og siden ingen følger dette, finnes det da noen kristne? Det virker jo likevel ikke som om du faktisk har satt deg inn i det du avviser? Kanskje du burde lese bibelen likevel? Men, om sagt, bibelen er en stor og sammensatt bok. Det jeg tenker er hovedbudskapet er Guds kall til å vende om - fra en vei bot fra ham, og tilbake til Gud der vi hører gjemme. Uten Gud kan vi ikke leve slik han skapte oss til, men går fortapt. Evangeliet - det gode budskapet - er at Gud ikke overlater til oss å klare veien tilbake selv, men er nådig og tar imot dem som ser at de trenger ham. Endret 11. mai 2014 av Romeren Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Det gjør jeg. Mener du at de som jobber på søndag skal drepes? Livssyn i form av reglene for hvordan man skal leve, men er jo ikke kun livssyn, er egentlig det meste av biblene kan ikke tas seriøst i min mening. Foreksempel er det totalt usannsynlig at de som jobber på søndager skal drepes, slik det står i bibelen. Og siden ingen følger dette, finnes det da noen kristne? Det virker jo likevel ikke som om du faktisk har satt deg inn i det du avviser? Kanskje du burde lese bibelen likevel? Forklar hva du mener er galt? Er jo åpenbart at jeg ikke har satt meg inn i alt, det er jo meningen med hele tråden Men hvis du vil lære meg noe nytt må du gjerne det Endret 11. mai 2014 av PgUp Lenke til kommentar
JackDuk Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Den snakker om sabbaten. Jesus sa nå noe imot når det kommer til dette, og sabbaten er på Lørdag Vet ikke helt hvor i bibelen den snakker om Søndag som hviledag. Så akkurat den er jeg usikker på. Endret 11. mai 2014 av JackDuk Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Forklar hva du mener er galt? Er jo åpenbart at jeg ikke har satt meg inn i alt, det er jo meningen med hele tråden Men hvis du vil lære meg noe nytt må du gjerne det Bra! Jeg skal ikke ta på meg noen dommer- eller lærerrolle, men vil heller gå sammen med deg et stykke på veien mot et nytt mål, om du vil. Vi har alle noe å lære. Kristen tro - som all annen tro - er nettopp det: tro. Vi vet ikke og kan ikke bevise, men vi kan velge hva vi satser på som sant - ut fra det som foreligger av tekster og vitnesbyrd fra andre. Derfor tenker jeg at om du ikke kan tro er det et like gyldig valg som mitt. Jeg håper bare at du vet litt om innholdet - det sentrale i troen først. Det finnes mange rare påstander rundt om. Som sagt - slik jeg forstår bibelen og vil oppsummere kristen tro går det på vårt behov for frelse og at Gud kaller oss til å vende om - å tro. De to tingene henger sammen - når jeg ser min synd og innrømmer den, frelser Gud meg, ikke fordi deg fortjener det, men av nåde og fordi han selv vil det. Hva tenker du om det? Endret 11. mai 2014 av Romeren Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Forklar hva du mener er galt? Er jo åpenbart at jeg ikke har satt meg inn i alt, det er jo meningen med hele tråden Men hvis du vil lære meg noe nytt må du gjerne det Bra! Jeg skal ikke ta på meg noen dommer- eller lærerrolle, men vil heller gå sammen med deg et stykke på veien mot et nytt mål, om du vil. Vi har alle noe å lære. Kristen tro - som all annen tro - er nettopp det: tro. Vi vet ikke og kan ikke bevise, men vi kan velge hva vi satser på som sant - ut fra det som foreligger av tekster og vitnesbyrd fra andre. Derfor tenker jeg at om du ikke kan tro er det et like gyldig valg som mitt. Jeg håper bare at du vet litt om innholdet - det sentrale i troen først. Det finnes mange rare påstander rundt om. Som sagt - slik jeg forstår bibelen og vil oppsummere kristen tro går det på vårt behov for frelse og at Gud kaller oss til å vende om - å tro. De to tingene henger sammen - når jeg ser min synd og innrømmer den, frelser Gud meg, ikke fordi deg fortjener det, men av nåde og fordi han selv vil det. Hva tenker du om det? Hva folk tror på får være opp til dem selv, og du har full rett til å tro på noe som jeg mener ikke stemmer. Såvidt jeg vet finnes det kun en virkelighet og en sannhet, enten har du rett i at gud eksisterer, eller så har jeg rett i at han ikke gjør det. Samtidig betyr ikke det at jeg ser på din tro som likeverdig min mangel på tro. Det er akkurat som at hvis en person tror på julenissen, eller at hitler lever et sjult liv på månen, så trenger ikke jeg ta han sitt syn veldig seriøst. Dette er fordi det jeg har lært, og de bevisene jeg har sett på, tilsier at dette ikke stemmer. Eneste grunnen til at jeg tar påstandene om gud og jesus litt mer seriøst og diskuterer dette, er ikke fordi det er noe mer sannsynlig, men fordi tilhengerene hans er fremdeles så mange, og det har noe å si for samfunnet vi lever i. Vi har et limitert liv her på jorden, og vi må velge hva vi bruker tiden vår på. I et ideelt samfunn skulle jeg hatt tid til å undersøke alle påstander, alle religioner og alle beviser før jeg bestemte meg for hva som var riktig. Men siden det ikke er slik, velger jeg å tro på vitenskapen og naturlige forklaringer, da dette virker langt mer overbevisende enn å tro på noe uten bevis. Vitenskapen har tross alt gitt oss veldig gode liv, den kurerer sykdommer og hjelper oss å skjønne mer om verden. Sist gang jeg sjekket ba vi ikke til gud hvis noen brakk armen. Dette er blant grunnene til at jeg velger å ikke tro, fravær av vitenskapelige bevis. Hva jeg tenker om din tro på synd og frelse, mener jeg at du lurer deg selv, da du egentlig kun bekjenner dine synder til deg selv og tilgir deg selv. Jeg håper ikke det er slik at du bruker dette som en unnskyldning til å ikke gjøre opp for dine feil, da gud har "tilgitt" deg, men dette vet jeg selvfølgelig ikke. Endret 11. mai 2014 av PgUp Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Du bør nok lese den om du skal argumentere for og imot ja.Nei, det er ikke nødvendig. Tross alt kan man ikke argumentere med de som skrev bibelen i sin tid. Man kan kun argumentere med de som (ikke) tror, og da argumenterer man ikke med det de som skrev bibelen mente, men mot den forståelse som din "motstander" har av skriften (At de som leser bibelen mener at de selvfølgelig har forstått hva som menes med det som står der er irrelevant, og de mange sprikende tolkninger tyder på at man kan være trygg på at mange tar feil. Om du da baserer deg på hva som står i bibelen, eller rettere sagt din egen tolkning av hva som står i bibelen medfører det nesten alltid at man ender opp med å snakke om hverandre ettersom tolkningene vil være sprikende. Der er vel en og annen tråd her som omhandler betydningen av ett eller annet i bibelen? Ta en titt og se om der er full enighet omkring hva som forfatter/Gud mener med teksten. Endret 11. mai 2014 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
JackDuk Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Lykke til på kunnskaps studiet. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Lykke til på kunnskaps studiet. Hvis du ikke ønsker å bidra noe til diskusjonen kan du like godt la være. Eller innrømme at du ikke har noe godt svar tilbake og tok feil Ville vært kristen gjort av deg isåfall: http://www.openbible.info/topics/admitting_wrong Endret 11. mai 2014 av PgUp Lenke til kommentar
JackDuk Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Lykke til på kunnskaps studiet. Hvis du ikke ønsker å bidra noe til diskusjonen kan du like godt la være. Eller innrømme at du ikke har noe godt svar tilbake og tok feil Ville vært kristen gjort av deg isåfall: http://www.openbible.info/topics/admitting_wrong Om du vil spørre noe for å motbevise min tro så er du velkommen til å prøve. Jeg er lytter øre for alt du har å spørre om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå