Gå til innhold

SQL for privatbruk/enkeltpersonsforetak

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver et enkeltpersonsforetak innen internettmarkedsføring. Det blir en god del data, f.eks. brukerkontoer (hundretalls Gmail-kontoer, Facebook-kontoer, Tumblr, Wordpress-blogger .... ), transaksjonsdata,, nøkkelord for søkemotorer etc.

Jeg ønsker å strukturere dette, da alt er spredt utover Excel-ark og jeg mister totalt kontroll. Hvilket SQL-program anbefales? Jeg har tidligere brukt MS SQL Server da jeg jobbet med datavarehus.

Trenger å sette opp en enkel online database (har hosting). MySQL? Hvordan er dette ift. SQL Server (jeg bruker bare MySQL som backend på en del blogger, men har aldri lekt meg inni der).

En grei fron-end løssning er fint, hvor jeg kan skrive SQL.

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det å dumpe en csv/flatfile inn i MySQL? Jeg får transaksjonene mine som csv,

Er det greit å få ut en tekstfil/csv etter at man har kjørt en spørring, f.eks. dersom jeg kjører en spørring på alle transaksjoner i år, summert på dag, omregnet fra dollar til kr med kurs fra DNB (har ett eget excel ark/tabell med daglige kurser for nok/USD og NOK/EUR), er det greit å få dette som et Excel-ark (CSV/tekst)

Endret av Grusomme Ola
Lenke til kommentar

Ved å bruke en databasekobling i Excel så kan du trekke data i enhver relasjonsdatabase rett ut i Excel uten å skrive kode ... bare velge tabeller og kolonner du ønsker, du kan også skrive enkle sql spørringer hvis du ønsker det ...

Hadde jeg vært deg så ville jeg nok ha vurdert ett ferdig kundebehandlingssystem som holdt styr på alle kundene dine og der du også kan linke dokumenter og annet direkte på kundekontoen ...
Hvis du får informasjonen din på csv fra andre systemer, så kunne du da istedenfor lagd et enkelt importskript som legger infoen du ønsker fra csv rett i kundearkivet ditt ...

Det finnes massevis av disse løsningene som Open Source ...
De fleste av disse bruker MySQL så hvis du kan litt sql så kan du jo også importere direkte mellom systemer ...

Lenke til kommentar

Satt opp litt gøy i PHPMyAdmin nå. Laget en tabell hvor jeg kan dumpe in daglige valutakurser, og en hvor jeg kan dumpe inn transaksjonsrapportene fra Clickbank.

Jeg bruker e-conomic til å føre regnskap, men det er greiere å ha slik 'bulk' i SQL, så kan jeg kjøre en spørring f.eks. på salg siste måned, med valuta regnet om til NOK med kursen for transaksjonsdagen og kolonner slik at regnskapsporgrammet kan spise filen, så tar jeg det bare inn der når jeg får innbetalingen fra f.eks. Clickbank.

I MySQL ser dette ut til å funke:

SELECT a.Date, (a.Amount*b.USD) AS 'amount-NOK' FROM `transactions_cb` a INNER JOIN `currency` b ON a.`Date`=b.Dato

Finnes sikkert fine løsnigner for det, men har lyst til å lære litt mer SQL (siden jeg ikke har jobbet med det på over to år, og jeg jobber offshore med alt for mye fritid ... )

Endret av Grusomme Ola
Lenke til kommentar

For å lese inn en csv fil i mysql kan du bruke LOAD DATA INFILE

LOAD DATA INFILE '/path/til/data.csv' INTO TABLE tbl_name
FIELDS TERMINATED BY ';'
OPTIONALLY ENCLOSED BY '"'
LINES TERMINATED BY '\r\n'
(felt1,felt2,...,feltN);
Du kan også bruke variabler, hvis du trenger å formatere ett dato felt, substring eller å få inn enn NULL verdi i stedet for 0 eller ''

LOAD DATA INFILE '/path/til/data.csv' INTO TABLE transactions_cb
FIELDS TERMINATED BY ';'
OPTIONALLY ENCLOSED BY '"'
LINES TERMINATED BY '\r\n'
(@date,@text1,@num1,felt4,felt5)
SET
`Date`=STR_TO_DATE(@date,'%d.%m.%Y'),
text1=SUBSTRING(@text1,1,20),
Amount=NULLIF(@num1,'')
;
Mysql må ha lese rettigheter til mappen filen ligger i. På Ubuntu (i alle fall) så må dette åpnes for i apparmor, legges til i /etc/apparmor.d/usr.sbin.mysqld

/path/til/mappe/hvor/data.csv/ligger/** r
gir lese rettigheter til mappen og alle undermapper.

https://blogs.oracle.com/jsmyth/entry/apparmor_and_mysql

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...