wnahas Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Heisann folk! Jeg er 17 år gammel og skal ha meg en billig bruktbil slik at jeg kan få øvelseskjørt med, men også ha i et par år. Jeg sitter akkurat nå med et par alternativer, og venner som sier forskjellig. Her er de: 1997 mod Opel Corsa 1.2 City119800kmÅrsavgift betalt.EU godkjent til 06/2015Reg reim byttet på 110.000kmPris: 12.000kr evnt bud. Slitedeler som er byttet i det siste:-Skiver, klosser, håndbrekk vaier-Deler av eksos-Dynamo-Batteri-Motor olje og filter-Bensin filter OBS: KNUST FRONTRUTE, koster ekstra 2000 å få skifta ut. En venn sa at denne hadde gått for langt for å være en Opel Corsa? Den ser veldig fin ut på bilder i alle fall. Nesten ikke noe rust. ELLER Volkswagen Golf 1.6 100HK COMFORTLINE / EU-OK/BYTTE 1999, 291 600 km, kr 12 500,- Registerreim og vannpumpe ble byttet på 270K KM. EU-godkjent til november 2014. 3000 kr ekstra på årsavgift. Denne bilen ser ut til å ha litt mer bulker og rust. I tillegg er den i Hønefoss, og jeg må hele veien fra Oslo bare får å teste kjøre. her er linken til den: http://www.finn.no/f...nnkode=47992022 ELLER Neste bil er en Volkswagen Polo 1.4 1999, 270 000 km, kr 14 035,- Link til den: http://www.finn.no/f...nnkode=48046359 Jeg ser etter en bil som er billig i drift, som jeg kan kjøre med i kanskje 2-3 år til uten å måtte betale så mye for repreasjoner. Takk for svar folkens! Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 (endret) Over 200 000 ville jeg ikke gått på den type biler... "OBS: KNUST FRONTRUTE, koster ekstra 2000 å få skifta ut" skift hos hurtigruta carglass, da betaler du 500kr i egenandel og resten tar forsikringa. http://hurtigrutacarglass.no/ Hva vil det koste? I Hurtigruta Carglass® prøver vi alltid å reparere frontruten din før vi eventuelt skifter den ut. Da sparer vi deg vanligvis for både tid og penger. Noen ganger vil type, størrelse og plassering av skaden medføre at hele frontruten må skiftes. Prisen på arbeidet som utføres vil derfor avhenge av to viktige faktorer: Om vi kan reparere frontruten din eller om den må skiftes. Om bilforsikringen din har dekning for glasskader. Hvis du har forsikring med glassdekning Frontruten din kan repareres Dette vil vanligvis være kostnadsfritt for deg, så lenge du har kasko eller delkasko. Frontruten din må skiftes Dette vil vanligvis bli dekket av forsikringsselskapet ditt. Du må betale egenandelen (som angitt i forsikringspolisen) men det vil ikke påvirke bonusen din. Hvem pris har du tenkt på bilkjøpet? Endret 10. mai 2014 av Yippee Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Også skeptisk til forslagene i førstepost. Jeg ser prisnivået ligger på 11-12,5k + omreg. På slike biler, med km stand tett oppunder 300k, må du påregne endel ekstra utgifter. En Golf med 1.6 liter motor på 101 hester til 11k + omreg virker jo aldeles utmerket - men så er den også kun eu-ok ut november. Teksten nevner også at bilen er "langt fra strøken", og dynamoproblemer nevnes spesifikt. Om du ikke mekker selv kan et slikt kjøp fort balle på seg med verkstedsutgifter o.l. Årsavgift er heller ikke betalt på denne Golfen.Jeg hadde heller sett på f.eks. velholdte Toyotaer, og prioritert dem med lite rust og bulker. Lite vedlikehold (sammenlignet med tilsvarende prisede alternativer), og - er du heldig - bortimot null verditap, slik at du kan få solgt den igjen om noen år for mer eller mindre det du selv ga for den (eks. omreg).Eksempelvis http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48393573Jeg skal ikke påstå at denne er særlig pen, og den er neppe særlig spenstig med sine 75 hester under panseret (3/4 av hva Golfen har, og sannsynligvis endel høyere egenvekt på toppen av det hele). Den er eldre, og har også gått langt, men for en velholdt japse har ikke nødvendigvis alder og km stand så mye å si som det gjerne har på f.eks. en sliten CItroen. Om årsavgift er betalt på denne er du også bare 5k opp fra Golfen totalt sett, og den er eu-ok nesten to år lenger.En annen ting å betrakte er forsikringspremie. For en slik doning vil du ikke ha noe mer enn ansvarsforsikring. Når vi først er inne på det:(lengre rant om forsikring i spoiler) Du vil definitivt sette forsikringen på deg selv, ikke foreldrene. Dine foreldre vil ha lavere forsikringspremie enn deg, men for hvert år du betaler forsikring tjener du opp 10% forsikringsbonus (ihvertfall de første årene) så lenge du kjører skadefritt. Dette betyr bl.a. at:1) Om du kjøper ny bil om, si, fire år (og du har betalt forsikring på denne skranglekassen i mellomtiden), vil du ha en forsikringsbonus på 60%, du starter nemlig på 20% når du aldri har eid bil før. La oss anta at du spanderer mer penger på den neste bilen (at det er en dyrere bil), og at du derfor også selvsagt tegner del- eller fullkasko, som er dyrere enn den obligatoriske ansvarsforsikringen. Da kommer det veldig godt med å ha opptjent bonus fra før, der kostnadene ved å opptjene denne bonusen er minimale, fordi det dreide seg om kun ansvarsforsikring.2) Dersom forsikringen på din bil står på dine foreldre blir det også de som må ta bonustapet om du har et uhell som må dekkes av forsikringen. Bonustap er som regel 30%, men reduseres noe etter mange år. Om dine foreldre har en egen bil hver i tillegg, og alle tre bilene står på samme person, vil både bonusopptjening og -tap påvirke premien på alle bilene. Det vil igjen si at om du har et uhell som må dekkes av forsikringen, vil den faktiske kostnaden være ikke bare de 4000 kr som egenandel ofte er på, men det samlede bonustapet for alle bilene i husholdningen det påfølgende året, året etter det, året etter det osv., frem til maksbonus er oppnådd på alle bilene igjen. Dette kan bli ganske mye penger. En kamerat av meg mishandlet for noen år tilbake faren sin bil ved å rygge på noe, og måtte pent dekke verkstedsutgifter på over 10.000 kroner av egen lomme. Det ville vært dyrere, totalt sett, å ta det på forsikringen. Uansett, poenget mitt var: nå har jeg aldri kun ansvarsforsikret noe som helst, så jeg vet ikke om merke, modell, årsmodell etc. har noen betydning for forsikringspremien eller ikke, men du bør sjekke premie på de aktuelle bilene (helst hos flere forsikringsselskap) før du bestemmer deg for å gå for den billigste bilen. Det er slett ikke sikkert den er billigst likevel! Endret 15. mai 2014 av srbz Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Har selv hatt slik Corsa. Bare å styre unna! Kjip bil er det også, det er min mening etter å ha erfart et eierskap. Golfen, tja, nei. For mye trøbbel. Prøv å se etter en bil som er litt mindre mainstream. Da får du mer bil for pengene. En eldre japansk bil som er tatt hånd om, og ikke har gått for langt. Ja da kan du gjøre et godt kjøp. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Opel Corsa City er en skikkelig døv bil. Greit at det er din første bil og man kanskje vil være litt fornuftig, men det er ille når bilen sliter opp bakkene. Det er også en veldig utrygg bil, med bare to NCAP stjerner. Ville også styrt unna golfen og poloen du linker til også. Når de begynner å nærme seg 300.000 km så er de ganske trøtte. Du er heldig om det ikke ryker noe på vei til bilopphugger. Mitt beste råd til ditt budsjett er Toyota Corolla. Veldig slitesterke biler som er økonomiske og fornuftige. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48118089&searchclickthrough=true Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Mitt beste råd til ditt budsjett er Toyota Corolla. Veldig slitesterke biler som er økonomiske og fornuftige. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48118089&searchclickthrough=true Enig eller en Skoda Octavia/Felicia du kan få slike biler som er rundt årsmodell 1998-2004 som er ok til den prisen TS ønsker å gi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå