Gå til innhold

Yubikey, noen som bruker en slik?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber mye mot Statoil sin terminalserver, og for å logge inn her så er jeg avhengig av å motta en sms for å få tilgang.

Problemet er at 9 av 10 ganger så kommer ikke ikke koden, eller den kommer for sent og jeg får ikke logget inn.

Nå tilbyr de innlogging ved bruk av Yubikey fremfor sms, så jeg vurderer sterkt å kjøpe inn en Yubikey.

Men før jeg slår til lurer jeg litt på om den kan brukes til noe mer nyttig enn pålogging av Statoil sine systemer? Finnes der banker som tilbyr innlogging ved bruk av Yubikey? Kan det brukes som ekstra sikkerhet mot Paypal, Gmail eller på mobilen på ett vis? Ser de har en utgave med NFC, men hva er bruksområdet utenom innlogging mot Statoil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, de har ikke akkurat reklamert for det, det dukket bare opp der som ett ekstra valg for ca en måned siden. 11 April mener jeg.

Prøver nå å finne ut hvor jeg registrerer Yubikey opp mot Statoil sine systemer, men det var ikke så lett.

Edit:

Fant ut av det, så da er det bare å teste. Viste seg at jeg hadde en Yubikey liggende. Husker ikke helt hvorfor jeg har det, men mulig det var i forbindelse med LastPass.

Tidligere spørsmål står likevel ved, hva annet kan jeg bruke denne til, og nå som jeg bør kjøpe inn en i backup vil det være best å kjøpe en med NFC?

Endret av kreps79
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Du kan bruke Yubikey med bl.a. Gmail, PayPal, passordbanker som LastPass og KeyPass, login på Windows, Linux og Mac, Wordpress og Joomla, TrueCrypt ...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Yubikey med NFC-støtte mener jeg fungerer på akkurat samme måte som USB-utgaven. Dvs, du kan bruke den både via USB på datamaskinen og via NFC i mobilen. Ved bruk på mobil så vises det en liste over alle innlogginger med en kode som går ut etter 30 sekunder fra du aktiverer Yubikey via NFC.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...