Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Det er litt rart at dette ble så lite diskutert i pressen før den nye loven ble vedtatt. Det er også litt rart om du og andre her på forumet ikke er så interessert i dette etter min mening viktige temaet. Det er ikke så merkelig ettersom jeg (og andre) ikke har hørt om dette Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2014 Lurer på hvordan de kom seg rundt denne paragrafen: § tidl 112.Viser erfaring at noen del av denne kongeriket Norges grunnlov bør forandres, skal forslag derom fremsettes på første, annet eller tredje storting etter et nytt valg og kunngjøres ved trykken. Men det tilkommer først det første, annet eller tredje storting etter neste valg å bestemme om den foreslåtte forandring bør finne sted eller ei. ... http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17Det ser da vitterlig ut som om de har hoppet helt over denne lille paragrafen i deres behandling og vedtak av den nye grunnloven. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 De prosessuelle vilkårene er klart nok oppfylt, forslagene ble framsatt (med en hel del debatt i de miljøene som bryr seg med slikt) forrige stortingsperiode og vedtatt med 2/3 flertall nå. Enkelte vil muligens hevde at endringene bryter med de materielle "vilkår (grunnlovens ånd og prinsipper), men det er det i siste instans Stortinget selv som avgjør. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2014 De prosessuelle vilkårene er klart nok oppfylt, forslagene ble framsatt (med en hel del debatt i de miljøene som bryr seg med slikt) forrige stortingsperiode ...OK, fikk ikke med meg dette og hadde inntrykket av at de drev å endret på teksten helt opp til siste øyeblikk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Stortingspolitikerne har tilpasset seg endringsbestemmelsens finurligheter, og presenterer dermed ganske mange forskjellige forslag som kan voteres over, slik at man dekker en rekke forskjellige eventualiteter. Partiene har også nektet å flagge hva de egentlig mener, slik at mest mulig blir "forhandlingsmat" og politikerne kan gjøre som det passer dem... Man kan trygt si at formålet med bestemmelsen i stor grad er vannet ut, dette har vært til dels sterkt kritisert da dette holdt på som verst for en måned halvannen siden. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Grunnlover som aldri endres er noe tull. Det burde være mulig å forandre på alle våre lover. Den er 200 år gammel, og helt sikkert klar for en revurdering. Grunnloven er bra nok slik den er.. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 (endret) Må vel si at fremgangsmåten for å endre grunnloven her har minnet meg på en annen grunnlovsendring: Endret 10. juli 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Må vel si at fremgangsmåten for å endre grunnloven her har minnet meg på en annen grunnlovsendring:[...bilde...] Som vel er som alle tidligere grunnlovsendirnger... godt forankret i "fordi vi kan"-prinsippet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå