Gå til innhold

Kjønnsdiskriminering i grunnlovsforslag

Anbefalte innlegg

Dette har jeg tatt opp før, og jeg må si jeg er enig med deg TS.

I praksis er kjønnene veldig likestilte her i Norge, men dessverre ikke helt likestilte enda.

Verneplikten er viktig å få likestilt, samtidig er det viktig å stoppe kvotering. Er sikkert mange flere saker man burde se på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis er kjønnene veldig likestilte her i Norge, men dessverre ikke helt likestilte enda.

Verneplikten er viktig å få likestilt, samtidig er det viktig å stoppe kvotering. Er sikkert mange flere saker man burde se på.

Kvotering er rein diskriminering av kvinner. Sosialistene ser på kvinner som annenrangsborgere som må spesial tiltak for og nå frem. Litt som funksjonshemmede.

Lenke til kommentar

Kvotering er rein diskriminering av kvinner. Sosialistene ser på kvinner som annenrangsborgere som må spesial tiltak for og nå frem. Litt som funksjonshemmede.

Det er diskriminering av kvinner fordi det fremstiller dem som svake og hjelpetrengende

Det er diskriminering av menn pga mindre kvalifiserte kvinner får f.eks stillinger fremfor dem.

Så det er en tap-tap situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er diskriminering av kvinner fordi det fremstiller dem som svake og hjelpetrengende

Det er diskriminering av menn pga mindre kvalifiserte kvinner får f.eks stillinger fremfor dem.

Så det er en tap-tap situasjon.

Helt enig. Derfor må vi få en slutt på kvotering, selv om sosialistene vil hyle som de bruker å gjøre.

Lenke til kommentar

Som i så mange andre tilfeller er det påfallende hvordan noe som helt åpenbart er diskriminerende får lite fokus, fordi det rammer menn. Jeg tror saker som dette er mye av grunnen til at menn i stor grad har meldt seg ut av hele debatten, og at det tilsynelatende er en liten gruppe relativt ekstreme feminister som kjemper gjennom "kvinners syn", selv om dette ikke nødvendigvis reflekterer hva kvinner flest faktisk mener.

Egentlig burde "vanlige" kvinner og menn ta tilbake definisjonsmakten og styringen, men jeg tviler på at det kommer til å skje med det første.

Tror du ikke debatten kommer?

Ikke i det omfanget det burde nei. Feministene er i dag i større grad det "etablerte", som går igjen i både medier og blant politikere. Å gå i mot dette er en voldsom oppoverbakke.

For en stund siden ble uttrykket "sutremenn" etablert for å omtale menn som mente de kom dårlig ut av likestillingen og graden av kjør kombinert med usaklighet når noen tar opp temaer som voldtekt el. er for meg gode eksempler på hvor vanskelig det blir å skulle ta noen slik debatt.

Nå har vi endelig etter 8 år med sosialisme litt mer oppegående politikere som styrer. Vi har langt sterkere kvinner som ikke trenger kvotering for og komme frem. Disse kvinnene vil i større grad tåle debatten og se diskrimineringen. De fleste sosialist kvinner og menn ser og forstår ikke en gang at kvotering er diskriminering. Så at de ikke ser teksten vi her diskuterer er diskriminerende, det er jo forventet. Jeg tror debatten vil komme, den må komme.

Ja det gjennstår jo å se. At det vil komme debatt er selvsagt, men hvor omfattende denne blir, og hva som kommer ut av den har jeg ikke så voldsomme forhåpninger til.

Lenke til kommentar

Ja det gjennstår jo å se. At det vil komme debatt er selvsagt, men hvor omfattende denne blir, og hva som kommer ut av den har jeg ikke så voldsomme forhåpninger til.

Det vil være avgjørende hvordan debatten styres og av hvem. Men jeg er som deg, skeptisk om det kommer noe ut av den.

Lenke til kommentar

Jeg hører mye om denne undertrykkingen av menn, men har det egentlig fått noen reelle konsekvenser så langt? Hva er det dere, eller folk dere kjenner, har blitt påtvunget eller fratatt som direkte følge av disse hylende sosialistrasistene dere snakker så varmt om?

Lenke til kommentar

Jeg hører mye om denne undertrykkingen av menn, men har det egentlig fått noen reelle konsekvenser så langt? Hva er det dere, eller folk dere kjenner, har blitt påtvunget eller fratatt som direkte følge av disse hylende sosialistrasistene dere snakker så varmt om?

Kan det være at du ikke følger med så godt, eller ikke vil se? Ta en liten titt på kvotering og de konsekvenser, så kan vi snakkes.

Lenke til kommentar

Kan det være at du ikke følger med så godt, eller ikke vil se? Ta en liten titt på kvotering og de konsekvenser, så kan vi snakkes.

Ærlig talt, mann. Jeg etterlyser konkrete tilfeller som styrker din sak, og responsen din er "finn det ut sjøl"? Hvis problemet er så stort som man får inntrykk av i denne og andre tråder, burde det da være en smal sak å vise til eksempler.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, mann. Jeg etterlyser konkrete tilfeller som styrker din sak, og responsen din er "finn det ut sjøl"? Hvis problemet er så stort som man får inntrykk av i denne og andre tråder, burde det da være en smal sak å vise til eksempler.

Problemet er mer omfattende en folk flest er klar over. Heldigvis så er vi kvitt sosialistene etter 8 år. Der satt det folk uten kvalifikasjoner. De hadde kun fått jobben pga. det de hadde mellom beina. Fru Halvorsen. Et levende eksempel på hvor galt kvotering kan gå. Man kan nevne flere av SV sitt harem.

Lenke til kommentar

Problemet er mer omfattende en folk flest er klar over. Heldigvis så er vi kvitt sosialistene etter 8 år. Der satt det folk uten kvalifikasjoner. De hadde kun fått jobben pga. det de hadde mellom beina. Fru Halvorsen. Et levende eksempel på hvor galt kvotering kan gå. Man kan nevne flere av SV sitt harem.

Hvordan vet du at disse ble kvotert inn? Er det kanskje fri fantasi?

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at disse ble kvotert inn? Er det kanskje fri fantasi?

Om du kan litt politikk og vet litt om partiene. Ja da vet du at SV spesielt, de kvoterer. Dvs. har de en mann på topp, så skal en kvinne følge som nr. to osv. Man har det samme i AP. Det handler ikke om hvem som er best. Dette er også innført av sosialistene i styrer i bedrifter. De forlanger at det skal sitte så, så mange kvinner og menn i et styre. Selvsagt en horribel politikk. Det skal handle om hvem som er best, uavhengig av hva du har mellom beina.

Lenke til kommentar

Nå hører ikke jeg til de som mener det er noen voldsom undertrykking av menn, men jeg synes det er ille å ha statlig sanksjonert diskriminering, og at mange blandt feministene drar det hele vell langt.

Konsekvensene kan være dramatiske nok for de som blir diskriminert fordi de er menn. Dette vet vi skjer i dag. Samtidig har diskusjonsklimaet offentlig en veldig lav takhøyde, og diskusjoner rundt lønn, sykefravær, skjønnhetsindustrien osv. blir som en konsekvens av dette ofte en parodi på seg selv.

Lenke til kommentar

Det er spesielt to-tre grupper som har tilranet seg en udemokratisk definisjonsmakt i samfunnet. Den ene er feminister, den andre er homofile, den tredje er til dels, ikke innvandrere, men deres forkjempere. Alle disse har det samme rabiate reaksjonsmønster når heterofile menn insisterer på å orientere seg etter virkeligheten istedenfor etter det nye kartet de har tegnet opp.

La oss ta debatten ut i det store offentlige rom. Vi vet hva som venter oss, men det er nødvendig. Som ekte mannfolk må vi tåle såpass i kampen for demokratiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er spesielt to-tre grupper som har tilranet seg en udemokratisk definisjonsmakt i samfunnet. Den ene er feminister, den andre er homofile, den tredje er til dels, ikke innvandrere, men deres forkjempere. Alle disse har det samme rabiate reaksjonsmønster når heterofile menn insisterer på å orientere seg etter virkeligheten istedenfor etter det nye kartet de har tegnet opp.

La oss ta debatten ut i det store offentlige rom. Vi vet hva som venter oss, men det er nødvendig. Som ekte mannfolk må vi tåle såpass i kampen for demokratiet.

Og forkjemperne til innvandrerne er. Jo sosialistene. De naive i SV og dels AUF og AP. Der har du gjengen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noe til lovtekster som sier at homofile skal legges mer til rette for enn andre. Der ser det heller ut at de går riktig vei, og bare fjerner rom for diskriminering på grunnlag av seksualitet. Det burde holde å behandle kjønn på samme måte.

Lenke til kommentar

Ønsket å gi ett klart svar på dette da det er veldig konkrete tilfeller av ren diskriminering her i norge, og jeg vil gi det beste eksemplet jeg har her: kjønnspoeng i utdanning.

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/

Noen sa at det var hele 139 forskjellige studier som ga kvinner kjønnspoeng, men ikke funnet kilden til dette. Menn har til sammenligning 2 studier som gir de poeng.

Det naturlige motargumentet er da at dette er basert på statestikk om kjønn og ikke diskriminerer mot kjønn. men dette er desverre feil også.

Ved å se på tallene på http://dbh.nsd.uib.no ser vi at ingeniørutdanning med sine ~17% kvinner får kjønnspoeng, maritim med ~21% kvinner, landbruk ~25% kvinner, teknologi 30% kvinner, men sykepleierutdanning med sine ~10% menn gir ingen poeng, barneverspedagog ~17% menn, tannpleier 2% menn.

Kjønnspoeng diskriminerer definitivt mot menn og er ikke der for å fremme likestilling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsket å gi ett klart svar på dette da det er veldig konkrete tilfeller av ren diskriminering her i norge, og jeg vil gi det beste eksemplet jeg har her: kjønnspoeng i utdanning.

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/

Noen sa at det var hele 139 forskjellige studier som ga kvinner kjønnspoeng, men ikke funnet kilden til dette. Menn har til sammenligning 2 studier som gir de poeng.

Det naturlige motargumentet er da at dette er basert på statestikk om kjønn og ikke diskriminerer mot kjønn. men dette er desverre feil også.

Ved å se på tallene på http://dbh.nsd.uib.no ser vi at ingeniørutdanning med sine ~17% kvinner får kjønnspoeng, maritim med ~21% kvinner, landbruk ~25% kvinner, teknologi 30% kvinner, men sykepleierutdanning med sine ~10% menn gir ingen poeng, barneverspedagog ~17% menn, tannpleier 2% menn.

Kjønnspoeng diskriminerer definitivt mot menn og er ikke der for å fremme likestilling.

Som ett lite apropos til dette:

Til tross for det store flertallet av kvinnelige studenter, bruker UiO mesteparten av sine likestillingsmidler på kvinner.

http://universitas.no/nyhet/59281/bruker-mest-penger-pa-kvinner/hl:70%25

Kun 35% av de som kommer ut med en grad fra UiO er menn. Likevel brukes det masse penger på å få flere kvinner og menn diskrimineres ved opptakene. Hvordan noen kan kalle dette likeverd eller likebehandling mellom kjønnene er over min forstand.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takker, Civilix og herzeleid! Se, det går faktisk an å komme med kommentere utfordringer med likestillingspolitikken uten å fjase om sosialistfeministiske konspirasjoner, systematisk undertrykking av menn og slengbemerkninger om at samtlige kvinner i partiledelse er kvotert inn.

Lenke til kommentar

Kvinner prioriteres, menn må trekke lodd om hvem som får sove inne.

http://www.osloby.no/Loddtrekning-avgjor-hvem-som-far-sove-inne-7454468.html#.U3DmASjX_A1

Vi lever forsåvidt også i et samfunn hvor menn får mindre utdanning enn kvinner, jevnt over er mindre lykkelige og tilfreds med livet sitt enn kvinner, tar oftere selvmord enn kvinner, ruser seg mer enn kvinner, er oftere hjemløse enn kvinner, lever kortere enn kvinner, utgjør en større andel av de arbeidsledige enn kvinner etc. Det er med andre ord ikke vanskelig å finne områder og statistiske indikatorer hvor menn trekker det korteste strået. Det er forsåvidt heller ikke vanskelig å finne det motsatte. Når det er sagt, er det ikke mitt poeng å hevde at menn er undertrykt. Poenget er at det ensidige fokuset på kvinner og deres situasjon vanskelig kan forsvares.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...