Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til Baceloroppgave


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I forbindelse med vår bacheloroppgave i markedskommunikasjon ved BI, trenger vi svar på vår spørreundersøkelse.

 

Dette er en undersøkelse om luksusprodukter innen reise, mote, biler og smykker. Håper noen kan hjelpe oss rolleyes.gif Du kommer til undersøkelsen ved å trykke på linken under, det tar ca. 3-5 min. På forhånd, tusen takk!

 

https://bino.qualtrics.com/SE/?SID=SV_1SrAa4A3C8WaOJT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

I forbindelse med vår bacheloroppgave i markedskommunikasjon ved BI, trenger vi svar på vår spørreundersøkelse.

 

Dette er en undersøkelse om luksusprodukter innen reise, mote, biler og smykker. Håper noen kan hjelpe oss rolleyes.gif Du kommer til undersøkelsen ved å trykke på linken under, det tar ca. 3-5 min. På forhånd, tusen takk!

 

https://bino.qualtrics.com/SE/?SID=SV_1SrAa4A3C8WaOJT

 

Dere har glemt ett viktig poeng(muligens det kommer etterhvert, men da det manglet på de første spørsmålene valgte jeg å avslutte testen) og det er at man handler ikke billigvarer på grunn av at man vet at det er slavearbeid. Man velger heller å bruke litt mer penger på noe man vet er laget av folk som jobber under gode forhold. Dette er ett viktig poeng synes jeg og det virker som om dere ikke har det med i det hele.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke bare billigkjedene som produserer varene sine under uverdige forhold?

 

Nei på ingen måte, men billig kjeder opplyser somregel ikke om forholdene til arbeiderne. Handler man dyrere varer er det somregel mer informasjon rundt arbeiderne og forholdene. Det føles mye bedre, men jeg kjøper sokkene mine på HM jeg så det er ikke alt. Men absolutt ett viktig poeng synes jeg :)

Lenke til kommentar

Er merkekjedene så mye bedre til å opplyse om arbeidsforholdene ved sine fabrikker da? Det gjør vel heller ikke saken noe bedre at man er klar over ting faktisk foregår? Faktisk vil jeg si at det nesten er verre - og bevisst støtte noe man vet strider mot alt som heter menneskeretter.

Lenke til kommentar

Er merkekjedene så mye bedre til å opplyse om arbeidsforholdene ved sine fabrikker da? Det gjør vel heller ikke saken noe bedre at man er klar over ting faktisk foregår? Faktisk vil jeg si at det nesten er verre - og bevisst støtte noe man vet strider mot alt som heter menneskeretter.

 

Det jeg sier er at de som selger "luksus" varer ofte er flinkere til å opplyse hvordan varen er laget og hvordan arbeidsforholdene er. Som håndlagde sko der de setter pris på kunsten å lage gode sko og gledelig viser sine skomaker sine kunster i feks videoer på youtube, eller dyrere ur der de viser urmakere i aksjon osv osv.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om luksusprodusentene, som du hevder er åpne om hvordan arbeidsforholdene er. Jeg spør da om det faktum at de viser hvordan forholdene er, gjør det mer forbrukeretisk riktig å kjøpe produktene deres. Det hender ofte at jeg gjør det selv, uten at jeg ofrer arbeiderne en tanke og tenker over at de tjener under 3 dollar om dagen. Men noen ganger kan det kanskje være lurt å stoppe og tenke over hvordan arbeiderne i fattige land faktisk har det. Jeg så nettopp dokumentarserien til Aftenposten om de tre ungdommene som dro til Kambodsja for å oppleve hvordan tekstilarbeiderne lever. Det gir utvilsomt noen inntrykk. Men ikke missforstå meg, jeg sier ikke at vi bør slutte å kjøpe lukusklær/produkter, eller billigmerker for den saks skyld. Jeg mener bare at vi bør være oppmerksomme på tingene som forgår bak fasaden.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om luksusprodusentene, som du hevder er åpne om hvordan arbeidsforholdene er. Jeg spør da om det faktum at de viser hvordan forholdene er, gjør det mer forbrukeretisk riktig å kjøpe produktene deres. Det hender ofte at jeg gjør det selv, uten at jeg ofrer arbeiderne en tanke og tenker over at de tjener under 3 dollar om dagen. Men noen ganger kan det kanskje være lurt å stoppe og tenke over hvordan arbeiderne i fattige land faktisk har det. Jeg så nettopp dokumentarserien til Aftenposten om de tre ungdommene som dro til Kambodsja for å oppleve hvordan tekstilarbeiderne lever. Det gir utvilsomt noen inntrykk. Men ikke missforstå meg, jeg sier ikke at vi bør slutte å kjøpe lukusklær/produkter, eller billigmerker for den saks skyld. Jeg mener bare at vi bør være oppmerksomme på tingene som forgår bak fasaden.

 

Det JEG snakker om er luksus varer som faktisk ikke skjuler hva de som arbeider med produktene deres tjener og hvordan deres arbeidsforhold er. Klart det er mange merker som kaller seg luksus produsenter som bruker samme fabrikker som billigmerkene, men varene jeg snakker om er ikke laget i østen de kommer fra feks sveits, england, usa osv. Kvalitets produkter som lages av mennesker som elsker bransjen de er i og deler gledelig hvordan de arbeider, da snakker jeg om armbåndsur, sko, klær osv.

 

Jeg snakker ikke om ting som koster mye men blir produsert i østen. Og jeg hevder ikke at luksus produsenter er åpne om arbeidsforhold men jeg mener at NOEN er det, og det er disse jeg liker å handle fra. Men jeg skjuler heller ikke at jeg går for billig varer for østen av og til også, men det gir en mye bedre følelse å kjøpe noe som du vet har blitt laget av noen som har blitt betalt godt for det, akkuratt som jeg i min jobb. Og enda bedre om de elsker det de gjør, som mine loake sko, håndlagt i England. Eller en del av klokkene mine fra Sveits(her kan det diskuteres om noen deler er laget i østen, men jeg vet iallefall at de som har satt sammen alle komponentene er godt behandlet) eller klokkereimene mine fra Italia osv osv.

 

Jeg tror egentlig bare det ble en liten missforståelse helt i fra starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...