Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høyt blodtrykk, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Dette ble litt rotete og langt men håper dere leser igjennom for jeg skulle gjerne hatt noen synspunkter på dette.

Hei,

Har i lengre tid vært "døsig". Jeg har vært ufokusert, svimmel og "ikke tilstede". Føler hukommelsen er blitt verre(korttid), muligens på grunn av at jeg er ufokusert jeg vet ikke. Utrolig slapp, orker nesten ingenting etter jobb. Jeg har også fått piping i ørene i det siste(tinitus?).

Den siste uken har jeg hatt mye vondt i hodet, ikke direkte hodepine men mer som trykk i hodet. Har på en måte følt at jeg har hatt en gjenstand liggende på hodet å trykke ned på forskjellige plasser av skallen, gikk så til legen i dag for å få sjekket meg.

Han målte blodtrykket mitt og så at det var ganske høyt, tror det var ca 190/100 eller noe slikt, så målte han igjen og igjen. til slutt landet det vell på ca 160/100, fikk det ikke helt med meg men rundt om der.

Etter som jeg forstår er dette veldig høyt? Lurer derfor på hva som kan være galt med meg?

Kan i tillegg legge til at jeg er midt i tyveårene, har huststøv allergi men ikke noe mer kjent enn det. Lever også ganske usundt i matveien og drikker alkohol ca 1-2 ganger i måneden sånn jevnt over vill jeg tro. Men jeg drikker meg alltid veldig full, ikke spør meg hvorfor men jeg ender alltid opp slik.

Skal tilbake på kontroll neste uke og har tatt blodprøver. Etter det jeg kunne se ble jeg sjekket for:

-Vitaminer

-kolosterol

-diabetes

sikkert mye mer også, men jeg kjenner ikke til hva alt på det skjemaet er.

kan også tilføye at jeg har en stressende jobb så jeg kan nok være ganske stresset til tider også. Reiser mye og supporterer krevende kunder.

Noen som har noen formening om hva som kan være galt med meg?

Anonymous poster hash: 06512...aa9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst så spiller stress og alkohol mye inn på hvordan kroppen etter en tid føler seg. Stress+alkohol er ikke en bra kombinasjon. I mange tilfeller vil mye stress enten føre til lite søvn eller at du er mer trøtt og søvnig enn normalt.

Høres litt ut som om du har begynt å bli uttmattet. Kroppen din er rett og slett, slik jeg tror, sliten.

Viktig at du drikker mye vann og får i deg frukt og grønnsaker hver dag.

I ditt tilfelle så tror jeg nesten er avbrekk fra jobben hadde gjort deg bedre. Du nevner jo at jobben er veldig stressende til tider...

Lenke til kommentar

Høyt blodtrykk er ofte forbundet med at man spiser alt for mye salt. I junkfood spesiellt er det særdeles mye salt. Også i ferdigprodukter som Fjordlands etc, det tilsettes for å forlenge holdbarheten bl.a.

Hvis du i tillegg bytter ut vann med brus får du ikke nok hydrering heller, siden cola og andre koffeinholdige brus er vannavstøtende, dvs du tisser mye oftere når du går og super cola hele dagen og kroppen blir uttørket.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Foreslå for legen din å ta en 24-timers blodtrykksmåling. or øvrig er det farligest når undertrykket er høyt. Jeg hadde blodtrykk på 166/119, tok ultralyd av hjertet som var helt OK og tok en 24-timers blodtrykksmåling som gjennosnitlig hadde undertrykk på 90. Jeg vet at når jeg er stresset eller nervøs, fyker blodtrykket i taket.

Lenke til kommentar

Takk for tips folkens. Hodepinen har ikke gitt seg siden jeg var hos legen, den er der hele tiden. Og jeg er svimmel/ikke med konstant. Ikke noe kjekt.

Foreslå for legen din å ta en 24-timers blodtrykksmåling. or øvrig er det farligest når undertrykket er høyt. Jeg hadde blodtrykk på 166/119, tok ultralyd av hjertet som var helt OK og tok en 24-timers blodtrykksmåling som gjennosnitlig hadde undertrykk på 90. Jeg vet at når jeg er stresset eller nervøs, fyker blodtrykket i taket.

Ja om jeg ikke viser normale verdier neste uke på sjekken skulle jeg gjøre dette sa han. hvordan fungerer dette? Mobilt utstyr eller må man ligge på observasjon?

Lenke til kommentar

Ja om jeg ikke viser normale verdier neste uke på sjekken skulle jeg gjøre dette sa han. hvordan fungerer dette? Mobilt utstyr eller må man ligge på observasjon?

Du får et apparat du fester i bukselinningen og en mansjett rundt venstre arm + litt ledninger. Mansjetten blåses opp med jevne mellomrom, men sjeldnere om natten. Du kan ikke dusje med apparatet på deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...