Gå til innhold

Hjelp meg å velge (rolle)Spill!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel egentlig ikke noen vits i at jeg også skriver her, men følte jeg måtte si noe.

 

Først og fremst er det kjekt å finne ut om du vil ha et rollespill hvor du kan bruke all verdens tid til å bestemme deg for alt mulig (det vil si et 100 % turbasert ett), ett der all slåssingen foregår i tur og orden men hvor resten er i realtid, eller ett der absolutt alt foregår i realtid. Personlig er jeg ingen fantast av action/FPS etc., derfor liker jeg de to førstnevnte.

 

Mange har nevnt Fallout-serien, som jeg er enig i er veldig bra. Jeg liker spesielt godt alle disse: Baldur's Gate 1+2 (med ekspansjoner), Icewind Dale I+II og Neverwinter Nights. Disse kommer alle fra samme selskap, men det litt mer ukjente (og nesten umulige å få tak i) Planescape: Torment er en favoritt blant dette selskapets spill. (Det er også greit for nybegynnere ettersom du ikke kan dø der, hehe!)

 

Morrowind er veldig bra, men da foreslår jeg at du også skaffer deg Tribunal-ekspansjonen med én gang for å få løst problemet med den uoversiktelige journalen. :( Planescape: Torment har en godt oppbygd journal, syns jeg.

 

Temple of Elemental Evil er ikke så bra som det først hørtes ut som; jeg synes karakteroppbygging er veldig viktig i et RPG (duh!), så jeg storkoste meg da jeg lagde min første gruppe i ToEE, ettersom det tar lang tid (en time, kanskje?) bare å bygge den opp med akkurat de personene du vil ha. Men spillegleden er ikke så stor ennå. Det kommer kanskje etter hvert?

 

Ellers finnes jo alltids Nethack. :p: (Seriøst - det ER mange veldig gode rollespill fra forrige århundre også!)

Lenke til kommentar
Temple of Elemental Evil er ikke så bra som det først hørtes ut som; jeg synes karakteroppbygging er veldig viktig i et RPG (duh!), så jeg storkoste meg da jeg lagde min første gruppe i ToEE, ettersom det tar lang tid (en time, kanskje?) bare å bygge den opp med akkurat de personene du vil ha. Men spillegleden er ikke så stor ennå. Det kommer kanskje etter hvert?

Absolutt. Å bygge karakteren(e) er noe av det gøyeste med rollespill, synes jeg. Brukte ca. åtte timer på å bygge opp hobbiten Predlo Goodbody i MUSH-et Elendor, enda jeg bare ble halvferdig. :)

 

Ellers finnes jo alltids Nethack.  (Seriøst - det ER mange veldig gode rollespill fra forrige århundre også!)

Tror nesten det er fra den tid de beste CRPG kom til verden, selv om mange yngre gamere sliter litt med å takle den utdaterte grafikken. Personlig synes jeg det er mye koseligere å bære 25 MHz'n min inn på soverommet og spille et gammelt rollespill eller eventyrspill hele natta, enn å spille Morrowind, f.eks. (Det er noe veldig spesielt med MIDI og meg. Tror vakre MIDI-låter bidrar mye til min entusiasme.)

 

Vet ikke hvilket forhold trådstarter har til lave oppløsninger som for øynene til å svi, men jeg tror antakelig det beste vil være å prøve et nytt rollespill, for eksempel Morrowind, og heller prøve de fantastiske rollespillene som startet det hele en gang når interessen er på topp. Da må jeg på det sterkeste anbefale Erling Ellingsens Fokus på Rollespill, men som ikke finnes på Gamer.no nå rett etter relanseringen. Se etter den.

 

Folk som er interessert, kan jo for eksempel prøve ut Ultima IV (rollespill) eller Zork-serien (tekstbasert eventyrspill). Veldig artige spill som begge kan skaffes gratis, og faktisk lovlig. Ta en titt på det du finner her:

DOS Games og The Underdogs

Lenke til kommentar
Da må jeg på det sterkeste anbefale Erling Ellingsens Fokus på Rollespill, men som ikke finnes på Gamer.no nå rett etter relanseringen. Se etter den.

Ja, jeg må bare understreke at sanjo har lest "Fokus på Rollespill" godt og vel 3-4 ganger nå, enda hele artikkelen er på 10 sider. Det taler vel kanskje for seg selv?

Lenke til kommentar

Baldurs Gate er den beste rollespill serien. Jeg kan ikke bestemme meg om hvilket som er best av eneren og toeren. Jeg ville spillt BG1 før BG2, men hvis du ikke har BG1 så skader det ikke (veldig) å spille det først.

 

 

Jeg mener å ha lest at det ikke er mulig å komme seg igjennom det

på mindre enn 200 timer....

Heh, man kan bruke en sinnsyk menge timer på det ja, men hvis man importerer (i mplayer) et fullt party med max lvl chars og skipper alt som heter sidequests så er det mulig å gjøre det på under 10 timer... Bare så det er sagt.

 

 

 

Og til den *kremt* idioten *kremt* som sa at Diablo 2 var et bra rolle spill, bør kjøpe seg boken som heter "hva er et rollespill, og hvorfor tror noen at et hack & slash spill er rollespill for dummies".

Lenke til kommentar
liker ikke morrowwind jeg - folk går så rart

Vel, skal si meg enig i at din egen karakter går litt rart hvis du ser han i tredjepersons-vinkel, men seriøst, det er ikke nok til å ødelegge et så godt spill!

er tøft å sjele ting :p og når du får han eieren av buttiken etter deg dreper du han å :nice:

Lenke til kommentar

er ikke helt enig i rollespill på pc er meget begrenset. Spiller mye rollespill både på PC og med pen and paper, og mener at både morrowind og Baldursgate 2, faktisk kan måle seg med D&D (pen and paper) når det gjelder frihet og innlevelse. Dette kan selfølgelig diskuteres i det uendelige, men fakta er at både BG2 og MOrrowind er totalt ulinære spill, som gir spilleren uendelige muligheter. Dette er det ikke alle spilleledere som får til. Men for all del, alle som liker rollespill på PC, bør gi pen and paper spill en sjanse.

Og diablo er et supert spill, ikke et ordentlig rollespill, men kan være en fin start inn i rollespillenes fantastiske verden.

Lenke til kommentar
liker ikke morrowwind jeg - folk går så rart

Vel, skal si meg enig i at din egen karakter går litt rart hvis du ser han i tredjepersons-vinkel, men seriøst, det er ikke nok til å ødelegge et så godt spill!

er tøft å sjele ting :p og når du får han eieren av buttiken etter deg dreper du han å :nice:

Hehe, jeg pleier isåfall bare å stjele (uten at eieren merker noe) for så å selge varen jeg stjeler til en annen. Veldig økonomisk.

Lenke til kommentar
Og diablo er et supert spill, ikke et ordentlig rollespill, men kan være en fin start inn i rollespillenes fantastiske verden.

Du skal få lov til å kalle Diablo 2 fint så mye du bare orker, men det kan på ingen måte forbindes med rollespill. Det er like mye rollespill som en gjennomsnittelig FPS. Eneste det har til felles er at rollespill ofte forbindes med sverd og magi, men det får da være grenser. :roll:

Lenke til kommentar
Og diablo er et supert spill, ikke et ordentlig rollespill, men kan være en fin start inn i rollespillenes fantastiske verden.

Du skal få lov til å kalle Diablo 2 fint så mye du bare orker, men det kan på ingen måte forbindes med rollespill. Det er like mye rollespill som en gjennomsnittelig FPS. Eneste det har til felles er at rollespill ofte forbindes med sverd og magi, men det får da være grenser. :roll:

*Kremt* Skill points og attributes *kremt*

 

Så ja, mer enn bare magi og sverd som minner om rollespill :roll:

Lenke til kommentar
Og diablo er et supert spill, ikke et ordentlig rollespill, men kan være en fin start inn i rollespillenes fantastiske verden.

Du skal få lov til å kalle Diablo 2 fint så mye du bare orker, men det kan på ingen måte forbindes med rollespill. Det er like mye rollespill som en gjennomsnittelig FPS. Eneste det har til felles er at rollespill ofte forbindes med sverd og magi, men det får da være grenser. :roll:

*Kremt* Skill points og attributes *kremt*

 

Så ja, mer enn bare magi og sverd som minner om rollespill :roll:

Så du mener Diablo 2 er et rollespill fordi det er skillpoints og attributes i det? Da kan vel jeg også påstå at system shock 2 er et rollespill for der er det også skill points og attributes. Nå vet man jo at system shock 2 er et FPS, og at Diablo 2 ikke er et rollespill.

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg karakterisere både System Shock 2 og Diablo som rollespill. Samme med Deus Ex. Jeg vil også karakterisere dem som actionspill. For meg kan spill godt falle inn under flere sjangere, og jeg mener de overnevnte spillene gjør det.

 

Siden folk allerede har nevnt Nethack bør jeg vel komme med mitt favoritt roguelike-spill, Ancient Domains of Mystery: http://www.adom.de/ Det er et spill som har stjelt _mange_ timer fra meg, og faktisk så er det ikke så forferdelig lenge siden jeg spilte det i en haug av timer sammen med en venn (det er singleplayer, men vi samarbeidet om karakteren).

Lenke til kommentar

jeg skrev at diablo2 ikke er ORDENTLIG rollespill, men det har karakter oppbygging,klasser, det har quests, en bra historie, mye items og våpen. Altså ting man også finner i rollespill og siden Diablo2 er så utrolig lettfattelig og samtidig har rollespill ellementer i seg, kan det være fint for folk som aldrig har spilt rollespill å starte med dette.

Jeg har spilt rollespill i 13 år, både på PC og med penn og papir, så ikke kom og fortell meg hva et rollespill er.OG jeg startet IKKE med å spille ekspert regler i D&D. Greit å starte med litt mindre kompliserte greier.

Og som jeg sa, Diablo2 er ikke et ordenlig rollespill, men har flere ellementer i seg som gjør at man kan trekke paraleller til et rollespill. Ikke bare skill points og attributes, men flere andre ting som nevt ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...