Gå til innhold

Hjelp meg å velge (rolle)Spill!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

"Diablo2" og "Dungeon Siege" kan vel kanskje ikke sies å være ordentlige RPG-spill, men hvis du er helt ny i sjangeren kan en av de kanskje være en grei introduksjon.

 

 

For de mer "ordentlige" RPG-spillene er det en ting som er viktig å huske. De kan være litt trege å "komme inn i". Akkurat som de fleste bøker. Gi de en time eller to før du gir opp spillet i den tro at det er kjedelig.

 

 

Mange bra spill har vært nevnt her; Baldurs Gate ( 1&2 m/u add ons), Morrowind, Fallout etc.

Min personlige favoritt er Planescape Torment.

Lenke til kommentar

 

Jeg er av den oppfatning at skal man like noe, bør man få et godt første inntrykk. Så siden jeg har aldri vært borti noen sånne spill før, lurte jeg på om dere hadde noen forslag til hva jeg kunne bryne meg på; et spill som ikke kaster en uerfaren fyr rett til løvene. Hvilken spill passer best en nybegynner som meg? Men, jeg vil allikevel ikke la vær å spille et *knall godt* spill fordi et annet er mer nybegynner vennlig; jeg vil som sagt ha et godt første inntrykk.

 

 

Et av mine favoritt-rollespill er Deus Ex. Det minner litt om et fps-spill i Blade Runner-miljø, men er egentlig et supert rollespill! Tenkte kanskje at det faktum at det ser ut som en fps (og KAN spilles som en ren shooter) kunne være en myk overgang for deg.. :-)

 

Min definisjon på et rollespill er at du har gode muligheter til å

a) Utvikle personen du spiller

b) Løse problemer på kreative måter, ta egne frie valg

 

Deus Ex får til begge deler bedre enn mange "tradisjonelle" rollespill som Baldur's Gate osv. Du har mulighet til å utvikle skills og cyber-oppgraderinger etter eget hode, og spillopplevelsen og til en viss del også handlingen blir veldig forskjellig ut fra hvilke veier og valg du tar. Det er alltid flere måter å komme gjennom brett på, avhengig av hva slags skills og upgrades du har spesialisert deg på..

 

Deus Ex finnes som budget-utgave i masse spillbutikker for tida, helt klart verdt pengene..

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Baldurs Gate 2.. Var det første rollespillet jeg spillte og det hekta meg for livet.. Det var den beste historien jeg hadde sett i et spill, og det varte jo i flere måneder. Jeg anbefaler BG2 og expansion-pakcen ToB på det sterkeste. :)

That makes two of us.

 

Morrowind er vel det rollespillet jeg ville anbefalt å prøve hvis det ikke var prøvd. Divine Divinity har jeg aldri fått prøvd og det irriterer meg. Tror jeg skal bestille det etter at Lionheart er gjennomspilt, men pokker, det er dyrt å være gamer for tiden!

Lionheart, Tron 2.0, SSX3, Amped2, Tony hawk underground, Temple of elemental evil, KOTOR (snart?) og noen fler? KOTOR og Temple of elemental evil måtte vente til neste lønning for å bestilles. Jeg er i alle fall glad at dvdboxoffice finnes, ellers måtte jeg levd på vann og brød fremover.

But what are you gonna do! :woot:

Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde skrevet et innlegg i denne tråden før, men...

 

Uansett, ingenting har fanget meg mer enn Morrowind. Tror jeg ville slått til med det, jeg. Du får det sikkert billig fra utlandet et sted.

 

Jeg gjorde også som Aasgård foreslo, etter mye drøying: handlet inn Divine Divinity. Har ikke spilt det mye ennå, men så langt ser det veldig bra ut. Du kan få det et sted på internett her i Norge for 99 kroner ennå, tar jeg ikke feil. Se gjennom web-shopene Gamer.no linker til. Husker ikke helt hvilken, skjønner du. GameZone her Kristiansand har det også til 99 kroner, og finner du det ikke på nett, kan jeg gjerne sende opp en opp til deg, så lenge du betaler. :)

 

Slo også nettopp til med Ultima IX, Might & Magic Millenium (IV - VIII, tror jeg) og Baldur's Gate pluss ekspansjonen. De to sistnevnte kan fåes kjøpt veldig, veldig billig hos http://www.interactcd.com/ Det er ikke sikkert dem har dem på lager, men så langt har jeg ikke hørt noe. Har heller ingen erfaringer med butikken, men satser på at det går bra.

 

Kjøp rollespill!

 

Og ja, det var en som foreslo Dungeon Siege. Synes det var ganske kult, jeg, selv om jeg synes det er for langt å kalle det rollespill. Selv så jeg bare på det som et helt vanlig action-/eventyrspill. Fikk ikke den ordentlige rollefølelsen man får av spill som Morrowind. Men et fint, actionfylt spill. :)

Lenke til kommentar

Jeg pleier alltid å mase om Morrowind når disse trådene kommer opp, men denne gangen ser det ut som om noen andre har gjort det for meg. Så jeg får ta en annen favoritt: Arx Fatalis. Det er et spill med virkelig god stemning, takket være en svært detaljert spillverden, flott grafikk og glimrende lyder. Tror de som liker Morrowind også vil like Arx Fatalis. Vi har en omtale av spillet her på Gamer.no.

 

Dessuten må jeg nevne Planescape: Torment, selv om det begynner å bli ganske gammelt. Takket være en intelligent historie og utrolig gode dialoger er PS:T absolutt verd å anbefale for folk som liker rollespill der gameplayet ikke utelukkende består av å drepe monstre.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som syntes at Morrowind ble for tungt. Fin grafikk, glimrende

musikk og alt det der, men spillopplevelsen fenger ikke så mye som det burde.

 

Jeg holder nok en knapp på Baldur`s Gate 2 som det beste rollespillet for PC.

 

Massiv story, fantastiske karakterer og masse detaljer. Episke kamper

der du innimellom må bruke taktikk for å kunne komme deg videre.

 

Love it! :)

Lenke til kommentar

jeg sier ikke mer enn få med deg noen kamerater og ta en tur på outland eller avalon, og så kjøper dere et penn og papir rollespill som dere synes ser kult ut også kommer du til å ha det kjempe festlig *grin*

 

Ellers så er det jo ikke dumt å ta en titt på ett mmorpg eller no, men penn og papir.....

Lenke til kommentar

Ser her at det er mange som har mast om Morrowind, noe som jeg mener at det er all grunn til å gjøre! Men for min egen del så hadde jeg aldri kommet til å anskaffet meg Morrowind hadde det ikke vært for at jeg hadde prøvd del 2 i Elder Scrolls serien, Daggerfall! Når har jeg så vidt prøvd daggerfall for mange, mange år siden så det sitter litt løst, men.... Daggerfall er kanskje veldig dårlig visuellt og musikalsk, men det tar spillet igjen på story/frihet/gameplay! En smule uvant viss man ikke er vant til den typen RPG, men verdt å sette seg inn i!

 

Så... Liker du Morrowind så bør du skaffe deg Daggerfall også! Det gjelder vel for alle her som liker Morrowind!

 

phew, mange ord for å si noe så lite :roll:

Lenke til kommentar
Morrowind: Stort og flott spill.. Litt for stort etter min mening. Nå skal det ises at jeg var en RPG-njub når jeg begynte å spille det, men uansett, det var fryktelig mye å holde styr på og journalen blir etterhvert bare et eneste rot.

Ja, Morrowind kan til tider være alt for stort. Du går deg vil, du har "for mange ting" å gjøre. Det er liksom som om du "drukner" i den enorme verdenen.

Men på en annen side gjør det litt spennende. :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...