Lektor Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 (endret) Har en Audi 100, 2,3E fra 1993 som vibrerer på tomgang. Så fort jeg gir gass eller når bilen er i fart merkes ingen ting. Motoren har et greit turtall (omkring 800-900 rpm) på tomgang. Gått 310.000 km. Hva kan dette være? Min første tanke er motorfester. Henger det på greip? Hvordan kan jeg ev. finne ut av det? Endret 9. mai 2014 av Lektor Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Regner med at du mener det er mer vibrering enn tidligere? Motoren vil vibrere noe mer ved lavt turtall. Lenke til kommentar
Lektor Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 Regner med at du mener det er mer vibrering enn tidligere? Motoren vil vibrere noe mer ved lavt turtall. Ja. Har hatt en liknende bil tidligere, og ikke vært borti sånn during/vibrasjon. Det er ikke normal motorduring. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Er det forskjell med motorturtall/vibrasjoner om du trykker kløtsjen inn eller ut? Lenke til kommentar
Lektor Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 Er det forskjell med motorturtall/vibrasjoner om du trykker kløtsjen inn eller ut? Det tror jeg ikke, men skal sjekke neste gang bilen er varm. Vibrasjonene er der enten jeg trykker inn kløtsj eller setter bilen i fri. Når choken er på er de borte. Antagelig pga. høyere turtall etc. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Kanskje den går på et ujevnt turtall. Forsvinner vibbene hvis du øker turtallet med bare 50-60 omdreininger? Lenke til kommentar
Lektor Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 Kanskje den går på et ujevnt turtall. Forsvinner vibbene hvis du øker turtallet med bare 50-60 omdreininger? Hva mener du med ujevnt turtall? Skal lite til før de blir borte. Et lett trykk på gassen. Men vibrasjonene skal ikke være der i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Kan det være at den går på for lavt turtall på tomgang? Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Still tomgangen litt opp eller ned. Lenke til kommentar
Lektor Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 Kan det være at den går på for lavt turtall på tomgang? Tror ikke den går for lavt. Holder seg over 900 rpm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Du er sikker på at den går på alle sylindre? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Mistenker som Almar84 her motorfusk. Standardpakke med plugger, kabler og sjekk for falskluft er vel et sted å begynne. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Mistenker som Almar84 her motorfusk. Standardpakke med plugger, kabler og sjekk for falskluft er vel et sted å begynne.Hadde det vert noe med plugger og kabler ville det merkes på høyere turtall. Det ville det ed falskluft og. Kan være tenningen dom har forskjøvet seg litt. Men det er her, som med allfeilsøking. Begynn på det som er enklest og lettest å fixe. Juster tomgangen. Når den er lav så vil en motor begynne å riste. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Men det er vel en innsprøytningsmotor? Sjrkk dysene... Lenke til kommentar
Lektor Skrevet 10. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2014 Kan det være at den går på for lavt turtall på tomgang? Tror ikke motoren går for lavt på turtall. Den ligger rundt 900+. Turtallet er også ganske stabilt på tomgang. Ingen jaging. Lenke til kommentar
Lektor Skrevet 10. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2014 Du er sikker på at den går på alle sylindre? Temmelig sikker. Har hatt en bil før som gikk på tre av fire sylindre, og det hørtes ekstremt godt. Jeg trodde at motoren hadde skjært seg =) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Mistenker som Almar84 her motorfusk. Standardpakke med plugger, kabler og sjekk for falskluft er vel et sted å begynne.Hadde det vert noe med plugger og kabler ville det merkes på høyere turtall. Det ville det ed falskluft og. Kan være tenningen dom har forskjøvet seg litt. Men det er her, som med allfeilsøking. Begynn på det som er enklest og lettest å fixe. Juster tomgangen. Når den er lav så vil en motor begynne å riste. Jeg er enig i at plugger og ledninger ofte gir utslag ved uttak av høyt moment (les høyt sylindertrykk ved tenningstidspunkt), men IKKE falskluft, definitivt feil der. Falskluft gir ABSOLUTT størst effekt ved tomgang. Dette skyldes i hovedsak to grunner: Først og fremst skyldes dette at luftforbruket på tomgang er på sitt laveste. En gitt mengde falskluft vil da ha størst prosentmessig forhold i forhold til motorens luftforbruk og dermed størst innvirkning. Dernest er manifoldtrykket veldig lavt i forhold til atmosfæretrykket, noe som gjør at man faktisk får flow gjennom et lekkasjepunkt. Ved WTO er manifoldtrykket tilnærmet det samme som atmosfæretrykket og luftlekkasjer vil omentrent ikke flytte luft likevel. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Mistenker som Almar84 her motorfusk. Standardpakke med plugger, kabler og sjekk for falskluft er vel et sted å begynne. Hadde det vert noe med plugger og kabler ville det merkes på høyere turtall. Det ville det ed falskluft og. Kan være tenningen dom har forskjøvet seg litt. Men det er her, som med allfeilsøking. Begynn på det som er enklest og lettest å fixe. Juster tomgangen. Når den er lav så vil en motor begynne å riste. Jeg er enig i at plugger og ledninger ofte gir utslag ved uttak av høyt moment (les høyt sylindertrykk ved tenningstidspunkt), men IKKE falskluft, definitivt feil der. Falskluft gir ABSOLUTT størst effekt ved tomgang. Dette skyldes i hovedsak to grunner: Først og fremst skyldes dette at luftforbruket på tomgang er på sitt laveste. En gitt mengde falskluft vil da ha størst prosentmessig forhold i forhold til motorens luftforbruk og dermed størst innvirkning. Dernest er manifoldtrykket veldig lavt i forhold til atmosfæretrykket, noe som gjør at man faktisk får flow gjennom et lekkasjepunkt. Ved WTO er manifoldtrykket tilnærmet det samme som atmosfæretrykket og luftlekkasjer vil omentrent ikke flytte luft likevel.spray med startgass rundt slanger og manifoil. Syg den falskluft så vil den ruse litt.. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Kan du åpne panseret og filme? Og med lyd... Lenke til kommentar
Lektor Skrevet 10. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2014 Kan du åpne panseret og filme? Og med lyd... Skal se hva jeg får til. Enn så lenge har jeg funnet ut at tomgangsventilen kan være full av møkk. Skal prøve å rense denne og ev. justere litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå