Gå til innhold

Hvor lenge holder enkle kjøleelementer seg kalde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs på hvor godt isolert du har det. Putter du ett par sånne i en kjøleboks bør det holde ett par timer. Jo flere elementer og jo bedre isolert det er, jo lengre holder de.

Effekt i timer er avhengig av en god del. I sahara midt på sommeren holder det ikke så lenge, på nordpolen holder de veldig lenge ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs på hvor godt isolert du har det. Putter du ett par sånne i en kjøleboks bør det holde ett par timer. Jo flere elementer og jo bedre isolert det er, jo lengre holder de.

Effekt i timer er avhengig av en god del. I sahara midt på sommeren holder det ikke så lenge, på nordpolen holder de veldig lenge ;)

På nordpolen er det vel noksp irrelevant :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper at noen med erfaring kan svare meg på hvor lenge disse enkle kjøleelmentene som man får kjøpt i bl.a matbutikker og andre kjeder har en kjøleeffekt i antall timer? Jeg skal frakte kjøtt i lengre kjøretur og vil ikke risikere at kjøttet blir ødelagt :(

Oppgi oppbevaringstemp, hvor kalde de er i utgangspunktet, og hvor mange liter de inneholder, så kan vi nok regne oss frem til hvor lang tid det tar før de ikke lenger er frosne.

I tillegg må man regne med kjøttet, så et utgangspunkt i hvor mye kjøtt det er snakk om kan kanskje estimere tiden det selv tar å tine.

Til slutt så vil du kanskje ha noe til å isolere det hele sammen, og det er egentlig det mest essensielle og problematiske, for uten å vite hvor mye varme det taper seg/hvor godt det isolerer, så kan vi kun estimere en minstetid (altså ingen isolasjon overhode).

For å si det sånn: Det kan godt hende kjøleelementene ikke vil hjelpe overhode (det er IKKE hvor lenge de holder som betyr noe, men hvor kaldt de kan holde kjøttet som har noe å si), og det kan godt hende det er mer enn nok.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor langt er en lengre kjøretur? Jeg har transportert frossen mat isolert i ullpledd uten noen kjøleelementer. Det klarte seg den 5-6 timer lange kjøreturen, og det var fortsatt skikkelig frossent da jeg kom frem, til og med i kantene. :)

Lenke til kommentar

Når du skal frakte større mengder kjøtt, så vil kjøleelementene i seg selv gjøre en ganske liten jobb. Det er kjøttet sin egen temperatur som vil holde ting kaldt. Ja, i hvert fall frossent, da faseovergangen i alt vannet fra is til vann krever store mengder energi for å smelte kjøttet.

Et kjøleelement har dårlig varmeledning for å vare en stund, og vil bare ligge der og ikke påvirke så mye i det hele og store, spesielt om vi snakker om mange kilo kjøtt, og målet er å holde noe frossent, ikke bare kaldt.

Hvis du klarer å presse inn mer kjøtt i boksen, og dermed kanskje spare deg for en boks (altså mer totalt areal hvor varme blir tapt), så er det fult mulig at du tjener mer på å fjerne kjøleelementene og heller pakke på med mer kjøtt.

På grunn at det er faseovergangen fra vann til is som er det som krever desidert mest energi. Som betyr at innsiden av kjøleelementet raskt vil nå 0 grader, men så vil ligge her en stund. Men plastikken på utsiden vil stå for en god del termisk motstand, så det vil være noen grader temperaturdifferanse mellom det du ønsker å kjøle ned og innsiden av elementene (nøyaktig hvor mye kommer an på "lasten", altså hvor dårlig isolert det er). Derfor egner kjølelementer seg best til å holde ting på noen plussgrader, ikke frossent.

Da kan du like greit fyre på med mer kjøtt som gjør at du øker massen på frosset materie.

Det er selve isolasjonen som er cluet her, og kjører du noe ullpledd i tillegg til isoporboksene, ja så går nok det rimelig greit.

Edit:

Det andre problemet er dog også at det ikke er hele kjøttstykker, men mange små poser med skav. Dette gjør at det ytterste laget skav vil smelte mye raskere enn det andre. Så om mulig, så kan det tenkes å være en god ide å legge et lag kjølelementer i bunn og sidene og topp som ligger mellom isoporen og kjøttet. De vil da i seg selv danne et eget isolerende lag som er froset. Kjøleelementene vil da måtte smelte helt før kjøttet i det hele tatt vil starte å smelte (som i seg selv tar en stund). Det vil nok kreve ganske mange kjøleelementer vel og merke.

Dette må da være eneste effektive bruken av kjølelementene, i motsetning til et par gjør, å bare ha de sammen med maten, som ikke vil gjøre noe som helst godt om det er frosset mat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Husk at elementene ikke kjøler kjøttet, det er kjøttet som varmer opp elementene (hvis kjøttet er varmere enn elementene). Hvis kjøttet er kaldere enn elementene vil elementene faktisk varme opp kjøttet (litt).

Lenke til kommentar

Husk at elementene ikke kjøler kjøttet, det er kjøttet som varmer opp elementene (hvis kjøttet er varmere enn elementene). Hvis kjøttet er kaldere enn elementene vil elementene faktisk varme opp kjøttet (litt).

Du tar ikke feil, men det er et stort MEN her, som bør poengteres. Ja, det funker best med et eksempel:

Si du har hatt 10kg med kjøleelementer og 10 kg kjøtt, hvor kjøttet er dypfrosset til -21 grader, mens kjøleelementene bare er -1 grad celsius. Hovedmålet er å holde kjøttet kaldere enn 1 varmegrad. For forenklingens skyld så la oss si at kjøttet består av 100 % vann og vi går ut fra at varmen fordeles jevnt.

Vil det da lønne seg å ha oppi elementene eller ikke?

Tolker vi det du skrev direkte, så skulle man tro svaret er nei, det lønner seg ikke. kjølelementene vil varme opp kjøttet med et par grader raskere.

MEN! faktum er at kjøleelementene nå befinner seg i samme lukkede system, og selv om fordelingen vil endre seg (elementene vil gå ned 10 grader til -11, mens kjøttet går opp 10 grader til -11), så er det ikke tilført noe mer energi til systemet. Og den delen hvor prosessen fra -21 grader til -11 grader på kjøttet gikk mye raskere, så vil den resterende veien ned til -1 grad ta tilsvarende lengre tid (pga ekstra masse).

Foreløpig så har det ikke gjort noen forskjell. For den store fordelen kommer fra -1 til 1 grad. For i steden for 10 kg meg kjøtt (vann) så har du nå 20 kg med "vann" som skal smeltes. Dette krever masse ekstra energi, som er nødt å hentes fra omgivelsene rundt.

Ps: 10 kg vann fra -21 grader til -1 grad krever 421 kJ.

Og fra -1 til 1 grad så kreves det: 3403 kJ energi. Totalt: 3824 kJ (1,062 kWh)

Med kjøleelementer:

421 kJ + (3403kJ + 3403kJ) = 7227 kJ Totalt. (2,008 kWh)

Altså, tar det nesten dobbelt så lang tid. I praksis vil det ikke helt bli slik, da kjøttet kan finne på å smelte raskere enn kjølelementene osv.. pga bedre varmeldning og slikt, samt at det ikke .

Edit: Hadde kjøleelementene vært så varme at de er varmere enn det du ønsker å holde kjøttet. F.eks si 10 grader varme. Så stemmer det du sier 100 %. Da vil de bare gjøre vondt verre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Uansett så vil vel ikke kjøleelementene hjelpe for å holde kjøttet kaldt? Uten at jeg har noe mastergrad i fysikk, så tenker jeg som så at det er isoleringen det hele kommer an på. Ved å fylle opp med elementer, vil man bare ha en større overflate med isolering som varmen kan slippe inn gjennom, og man vinner ingenting. Kjøleelementene vil bare ha noe for seg hvis man skal transportere mat som skal holde f.eks +4C, fordi man da kan fryse elementene til -21C, og disse vil da kunne hjelpe med å holde maten kald lengre. Har både elementene og maten samme temperatur i utgangspunktet skulle jeg tro det har lite for seg.

Edit: Med andre ord, istedenfor å bruke kjøleelementer, stapper du heller isoporbiter nedi der du ville stappet kjøleelementene

Det er ihvertfall det min basice logikk klarer å regne seg frem til. Så kan vel noen med mastergrad i fysikk ta den fullstendige utregningen med isolasjonsoverflate vs temperatur.

Endret av Zakke
Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig i deg med det. Det står egentlig det samme som jeg skrev litt mer i detalj lengre opp i denne tråden. :)

Mitt siste innlegg var egentlig mer for å vise at kjøleelementene ikke varmer opp kjøttet så lenge de opprinnelig er frosne.

For det er et problem at ledeevnen er så dårlig i elementene at kjøttet uansett vil være tint før kjølelementene rekker å smelte og dermed bruke energi/holde kjøttet frossent.

Og så har du som du nevner, et problem ved at volumet øker. Men igjen, så vil det variere på boksen/tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...