Lch Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Cach istedenfor cache er ikke noe å pese over da! Få som bryr seg tror jeg! Mulig nerder syntes det er utrolig morro at noen faglerte bommer av og til... Cach er greit, men det var ikke det The_Lobster nevnte. Cash er noe helt annet. Og selvfølgelig er det artig å vite at den faglærte bommer stygt på målet, særlig på universitetsnivå. Jeg tror selv ikke-nerder godter seg litt da. </off-topic> Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Rart egentlig... Vi har nylig fått en Linux maskin på skolen (WinXP/Linux dualboot). På alle de andre maskinene (også den, i windows), går internett skikkelig treigt, men når vi booter linux går det fort som f***. Noen som skjønner hvorfor? Maskinene er identiske, men likevel. På windows maskinene bruker vi IE ett-eller-annet, men linux kjører nyeste Opera. Noen som vet hva dette kommer av? Det kan ikke være noe bandwidth limiting-skit, de er ellers like raske på "ren" nedlasting. Har det noe med opera/IE, win/lin å gjøre, eller noe helt annet? dette var ikke et innlegg i en windows/linux diskusjon, bare synes det var veldig rart at det er så stor forsjell på hastigheten! Ikke det at jeg bruker windows særlig mye, men jeg synes det er rart at forskjellene skal være så store?!? Lenke til kommentar
Teddybjørn Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 700kB på skolen vår Lenke til kommentar
GulliveR Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Har 10Mb (RFK) Bare synd at PCene ikke holder samme standard. Eneste de har på skolen er diverse pentium pro maskiner Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Cach istedenfor cache er ikke noe å pese over da! Få som bryr seg tror jeg! Mulig nerder syntes det er utrolig morro at noen faglerte bommer av og til...Enig, hvem bryr seg? Unasett er det jo en kjent sak at data-folk på skolen ikke har peiling på PC utover bruk i word og sånn. Og selvfølgelig er det alltid en masse innbilske elever som tror de er verdensmestere i alt... Lenke til kommentar
ratata Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 på skolen min har vi 100 mbit, funker helt perfekt til å laste det man vil får til og med egen "konto" som man kan ha programmer og filer etc. men den er bare på 50 mb. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Vi får bare 20 mb og mail med tomme trussler hvis om annmerkning hvis det blir funnet .exe filer. I tillegg har de sperret alle former for komandolinje, så vi lager snarveier på harde livet Vurderer å mekke mitt eget shell da... Linuxmaskinen har den innbillske eleven meg ikke satt opp qantas på, så der kan de som vet om det boltre seg - innen jeg greier å kople den opp mot hovednettverket. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 RFK har ikke gjort det riktig (de har et merkelig shell istedet for windows, og mye fungerer ikke (f.eks. høyreklikking og tastatursnarveier)). Vet ikke om det er linja eller maskinparken, men det går enormt tregt av og til. Skolen skulle bare kunne utnyttet de PCene vi har... Tastatursnarveier og høyreklikking er nok disablet av administrator. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Nope, tastatursnarveier fungerer ikke pga. at programmet kjører under windows, og alt+tab osv blir da sendt til "lokalt" operativsystem. Jeg spurte "admin" på skolen en gang, og hvis jeg ikke husker feil så var visst høyreklikking noe de ikke fikk til... Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jørgen hvordan går det med å installere Linux på skolen da? Bare lurte på hvordan du skulle klare å gjøre det utenat administratoren(amøbe i dette tilfellet) merker at det blir kjørt dualboot eller win NT er vekke? Han blir nok litt mistenksom når det popper opp Linux med KDE eller hva det heter opp på skjermen :wink: Foresten. Internett, og nettverk: Hvordan skal du få den opp på nettverket uten å vite hva slags nettverkskort og protokoll du kjører?(Sikker TCP/IP da, men kan jo begynne å lure, det går jo så tregt) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jørgen hvordan går det med å installere Linux på skolen da? Bare lurte på hvordan du skulle klare å gjøre det utenat administratoren(amøbe i dette tilfellet) merker at det blir kjørt dualboot eller win NT er vekke? Han blir nok litt mistenksom når det popper opp Linux med KDE eller hva det heter opp på skjermen :wink: Foresten. Internett, og nettverk: Hvordan skal du få den opp på nettverket uten å vite hva slags nettverkskort og protokoll du kjører?(Sikker TCP/IP da, men kan jo begynne å lure, det går jo så tregt) DHCP, min venn... Btw: hvem er det som har ansvaret for maskinparken nå? Er det kjetil fremdeles? Lenke til kommentar
twarr Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 off..har bare 155 Mbit på våres skole vi går så _treigt_! treige maskiner har vi også... Det er digg å laste ned på høyskolen i Ålesund ja, i alle fall visst man har egen bærbar med 2,8 ghz P4+++ Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 off..har bare 155 Mbit på våres skole vi går så _treigt_! treige maskiner har vi også... Det er digg å laste ned på høyskolen i Ålesund ja, i alle fall visst man har egen bærbar med 2,8 ghz P4+++ På skolen vår har de et eget system som gjør at ingen maskiner som ikke er "godkjent" til bruk (går saktere enn 350 MHZ, og kræsjer mindre enn 150 ganger for dagen) ikke kommer seg inn på nettverket. Nettverksadminene på skolen min suger... Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 vel. på skolen min (og twar sin. men han tar seg regelmessige turer til ålesund da har jeg hørt :wink: ), så har vi en firedobbel ISDN linje om lag 50 maskiner deler på... ikke kjapt. hatigheten skaper mildt sagt frustrasjon til tider. men jeg har hørt at vi får noen mbit'er snart vi også :wink: ... ps: speedometeret på itavisen er i gang igjen nå. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Bare lurte på hvordan du skulle klare å gjøre det utenat administratoren(amøbe i dette tilfellet) merker at det blir kjørt dualboot eller win NT er vekke? Han blir nok litt mistenksom når det popper opp Linux med KDE eller hva det heter opp på skjermen :wink: Når administrator ikke klarer å finne ut at det ikke finnes en eneste pc på dataloftet som har musekule (alle er blitt "kastrert"), finner han ikke ut om én maskin kjører dual-boot. Linux er nok ukjent for admin. Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 RFK har ikke gjort det riktig (de har et merkelig shell istedet for windows, og mye fungerer ikke (f.eks. høyreklikking og tastatursnarveier)). Vet ikke om det er linja eller maskinparken, men det går enormt tregt av og til. Skolen skulle bare kunne utnyttet de PCene vi har... Bare til opplysning til de som kritiserer RFK sin metaframe løsning, den går ikke til Oslo! Den tar bare veien opp til Ullandhaug og til Song Networks :-? Og mye av problemene med denne løsningen har vært underdimensjonert serverpark... Selv synes jeg metaframe løsninger er topp på arbeidsplasser når det fungerer, i RFK sitt tilfelle har it-ansvarlige over hele fylket kritisert løsningen siden dag en, flere har kuttet det helt ut. Men som med alle prestisjeprosjekter må fylket bevise at de klarer det, selv om det koster millioner Lenke til kommentar
twarr Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 vel. på skolen min (og twar sin. men han tar seg regelmessige turer til ålesund da har jeg hørt :wink: ), så har vi en firedobbel ISDN linje om lag 50 maskiner deler på... ikke kjapt. hatigheten skaper mildt sagt frustrasjon til tider. men jeg har hørt at vi får noen mbit'er snart vi også :wink: ... ps: speedometeret på itavisen er i gang igjen nå. JA, det blir digg med 10 mbit :D Eneste som er synd at det er blokket for alt mulig nedlastingsprogramvare.... selv ikke irc funker! Jeg har prøvd med program som skal funke kun med å bruke proxy server, men det funker ikke... er det noen som har et tips der? BTW: vi har ikke en firedobbel ISDN linje, ikke som er i bruk i alle fall. Det er 2 x isdn linje, og av og til har det kun vært 1 linje som er i bruk også! Frustrerende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå