Gå til innhold

Trenger tips til noen gode rygg øvelser jeg kan ta hjemme

Anbefalte innlegg

Hei. Er er aldrende mann på 31 som sliter mye med ryggsmerter (muskulært) å trenger noen gode råd for å få trent ryggmusklenene, så jeg slipper å bli senge liggende i 2 dager etter en liten runde med støvsugeren. Var ute i går å kostet gårdsplassen å våknet i natt av noen helt syke smerter i midten av ryggen.

Noen som har noen gode råd til en utrent kropp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som utgangspunkt knebøy og markløft, men helst etter en konsultasjon hos legen så du ikke forverrer problemer. Men i 9 av 10 tilfeller opplever jeg hos meg selv og andre at styrketrening er det som skal til.

For flere øvelser med bilder hadde Dagbladet en serie: http://www.dagbladet.no/2012/04/11/tema/klikk/helse/21062290/

Forutsatt at en lege har fortalt deg du ikke har defekter i skjelett.

Lenke til kommentar

Som utgangspunkt knebøy og markløft

Vil ikke si dette er øvelser man gjør hjemme når man har medium/store ryggplager. Krever litt utstyr, og er øvelser man helst bør få noen andre til å kontrollere inntil man har nok erfaring.

Et par friøvelser.

Ligg på magen med armene strakt frem på gulvet og løft armene litt over bakken og hold noen sekunder før du senker ned igjen..

Kan gjøre det samme hvor du i stedet løfter beina (ha armene ned på siden av kroppen)

Stå på alle fire (arm, kne og fot i bakken med 90 graders vinkler) og løft opp venstre arm og høyre bein i vannrett posisjon, senk ned igjen og gjør det samme med motsatt arm og bein motsatt.

Lenke til kommentar

Tok utgangspunkt i at han er oppegående og ikke har veldig store problemer. Men hvis kun kosting av gårdsplassen (og den ikke er svært stor) ga såpass smerter, så bruk øvelsene som poster foran nenver ja. Jo nærmere gulvet jo bedre.

Kombiner med tøying etter styrkeøvelsene.

Ligg på rygg, legg en fot på det andre kneet og trekk forsiktig mot brystet.

Ligg på rygg, hold skuldrene i gulvet og vri hofte over til begge sider med 90 grader i kne. Holde bena samlet.

Stå på alle fire, skyt rygg og press ned mot gulv. Gjenta 5-6 ganger. Hold 10 sek hver gang.

Lenke til kommentar

Takker for tips :)

Tok røntgen i en alder av 18-19 år å fikk beskjed om at jeg har skeiv rygg, som igjen gir muskelsmerter ved ting som krever mye bøying alla støvsuging, kosting, gulvvask o,l. Bære tunge ting er ikke noe problem så lenge jeg kan holde ryggen rett, så jeg er ikke helt senge liggende.Har vært lite aktivitet de siste årene så regner med musklene er ikke tilstedeværende, derfor tenkte jeg å prøve ut noen hjemmeøvelser, så man får trent de opp så man klarer daglige gjøremål.

Lenke til kommentar

Takker for tips :)

Tok røntgen i en alder av 18-19 år å fikk beskjed om at jeg har skeiv rygg, som igjen gir muskelsmerter ved ting som krever mye bøying alla støvsuging, kosting, gulvvask o,l. Bære tunge ting er ikke noe problem så lenge jeg kan holde ryggen rett, så jeg er ikke helt senge liggende.Har vært lite aktivitet de siste årene så regner med musklene er ikke tilstedeværende, derfor tenkte jeg å prøve ut noen hjemmeøvelser, så man får trent de opp så man klarer daglige gjøremål.

Hehe ok. Da starter du med nivå 1 og går opp til knebøy og slikt etter et halvt år med trening, om du gidder og får fremgang. Men hold deg på gulvøvelsene til det. :)

Lenke til kommentar

Den siste videoen er seriøst elendig, intensitet i øvelser er en ting. Det der er bare bs hevet sammen av en som ikke har peiling. Den første har noen gode startøvelser.selvom videoen var klippet helt elendig :p.

Begynn forsiktig med noe enkle yoga/pilates/kroppsvekt w/e øvelser, tenk pushup på bord isteden for vanlig osv begynn veldig lett. Finn noen videoer på youtube som er helt basic og prøv å få inn en treningstid du holder fast. Du er sikkert stiv som en stokk og har null styrke. Så bare begynn helt forsiktig. Ta gjerne kontakt med lege å se om du kan få henvendelse til fysio timer (tror en kan få det dekket litt, dog gjorde ikke noe research fwiw).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...