Harald. Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Har hytte på fjellet mellom Østerdalen og Gudbrandsdalen, selve hytta ligger i en dal. Bruker i dag ICE med retningsantenne som forsterker 12dbi. Dette gir meg 0,8 Mbit/s ned og 0,2 Mbit/s opp under gode forhold og med få eller ingen andre på nett. Dette er i og for seg ganske bra til å være der hvor det er. Ikke dekning på mobiltelefon og kun en gammel fastlinje som har vært brukt til ISDN. Laaaangt til nærmeste sentral med relevante hastigheter. (2,5-3 mil) Men behovet for mer er tilstede og derfor ser jeg etter muligheter for å øke hastigheten til ICE eller andre løsninger slik som å flytte ice modemet opp i åsen bak og bruke WIFI eller annen godkjent løsning til å få signalet ned til hytta. Avstanden det er snakk om i så fall kan fort bli opp mot 2-300 m. Må gå på batteri. Har brukt en del tid på å søke vha google men jeg må bruke feil søkeord for jeg har ikke fått opp noe som kan lede meg i riktig rettning. Målet er å få bedre hastighet og hvis det finnes andre løsninger som gir dette så er jeg takknemmlig for tips. Mvh Harald Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Har ingen erfaring med dette selv, men siste nytt er satellittbredbånd. Skal fungere alle steder hvor det er mulig å se TV via parabol, dvs fri sikt mot syd. Lenke til kommentar
Harald. Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 Takk for linken, jeg har bestilt for å se hvordan det virker. Kommer tilbake med erfaringer etterhver Mvh Harald Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Håper du også fikk med deg responstiden på satelitt kommunikasjon, det vil fungere toppers for streaming og surfing, men spilling eller andre ting som trenger lav responstid vil være umulig. Lenke til kommentar
Harald. Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 (endret) Er klar over det, ser at Breiband sier at normal latency er 600-700 ms. Avhengig av signalstyrke. Skal primært ikke brukes til spilling, men jeg regner med at det vil bli godt testet ut med klare og direkte tilbakemeldinger til undertegnde... Endret 12. mai 2014 av Harald. 1 Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Ser frem til en rapport om forholdet mellom ICE og satelittbreiband, om du har tid? Lenke til kommentar
Harald. Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 (endret) Ser frem til en rapport om forholdet mellom ICE og satelittbreiband, om du har tid? Dagen i dag har gått med til å montere opp pakken fra breiband.no. Ett tips med en gang (gjelder vel alle bruksanvisninger) Les og pass på å få med deg detaljene. Selve monteringen gitt veldig greit, bommet litt på hvordan jeg skulle lese av høyden på skalaen på antennefeste. Når det gikk opp for meg så var det rett fram iht bruksanvisning. Det var med et bra feste som tåler lit ruskevær tror jeg (ikke det som avbildet på siden til BB). Fant satelitten greit og oppdateringer til modemet ble lastet ned før jeg registerte meg. Får den hasigheten som ble bestilit, latency er som nevnt tidligere i tråden på 700 ms +/-. Jeg er kjempefornøyd. har til og med koblet til Canal Digitals PVR og GO funkerer fint. (streaming bruker fort opp kvoten.... greit å holde seg unna HD i allefall) Testet wow og det henger ltt, men jeg tror det går fint å spille. Det tar litt tid fra du trykker på linken på en avis men når den laster så kommer alt rimelig fort. Satteliit mot ICE... for meg er det som analog telefonlinje mot ADSL. ICE ryker ut hvis det ikke skjer noe i løpet av prøveperioden på 14 dager! Endret 22. mai 2014 av Harald. 1 Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 "Bredbånd via satellitt er løsningen for alle som ikke kan få fiber. Bestill i dag, motta gjør-det-selv pakke i posten og du er på nett med fiberhastighet i løpet av få dager. " 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå