Gå til innhold

Du er fra utlandet, du kan ikke ta vg3. du må gå ut som lærling, du kommer til å stryke som alle andre fra utlandet (fra min rådgiver)

Anbefalte innlegg

Jeg er fra utlandet (18år) kom til Norge for ikke så lenge siden. jeg går 2.året på helsefag (vg2). jeg har gode karakterer, bestått i alle fag i vg1 uten problemer og nå ligger jeg på 3-4-5 i alle fag, disse karakterene er fra 1.termin. vi har hatt mye etter det og lærerne sa at mine karakterer kommer til å gå mye høyere enn det der, jeg skulle søke skoleplass vg3 påbygging til generell studiekompetanse altså, og da jeg gikk ned for å snakke med "rådgiveren" sa hun at hun ikke kunne og ville hjelpe meg fordi hun mente at alle minioritetspråklige søker vg3 (bruker tiden min) og stryker etter på, du får ikke søke vg3, du er utlanding og du kommer enten til å stryke eller slutt, jeg har mange andre å hjelpe. jeg har søkt læreplass og skoleplass på egenhånd og nå har jeg blitt intervuet av de bedriftene jeg har søkt, hvis jeg får tilbud om læreplass har jeg 1 uke å takke til enten ja eller nei, skolen har jeg ikke fått svar enda, men værså snill, hva skal jeg gjøre? jeg vet ikke, jeg vet at det er jeg som bestemmer men jeg trenger tipser og jeg har ikke så mange å prate med det om. jeg vil bli sykepleier men alle rådgivere, noen elever, alle lærere sier at jeg kommer til å styrke og gir meg klar beskjed om å ikke ta vg3. jeg er veldig usikker. og jeg ble enda mer usikker etter at jeg snakket med rådgivere og lærere. hva hadde du gjort om du var meg? :cry: :cry:

Endret av Nafasha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rådgiveren høres ut som en tosk. Gi h*n fingeren, tenk på deg selv og oppnå det du vil.

Jeg vet ikke hvor teoretisk VG2 Helsefag er, men du må vite at VG3 Påbygging er utrolig hardt teoretisk, og mange motiverte, friske, norske ungdommer faller ut på grunn av kravene som stilles og at de får dårlig oppfølging på skolen.

Det skal også påpekes at det er 10-11 timer norsk i uka. Dersom du er flink i norsk burde ikke det være noe problem. Hvis ikke anbefaler jeg at du tar noen norsk-kurs i løpet av sommeren hvis du har mulighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at du ikke skal klare å ta påbygg når du har gjort det greit til nå. Det krever kanskje mer arbeid enn helsefag, men så lenge du setter av nok tid, tar skolen seriøst og leser, er det uproblematisk å bestå. Grunnen til at mange hopper av eller stryker på påbygg, er ikke at det er vanskelig, men at det er annerledes og mange opplever det som kjedelig. De mister motivasjonen og gidder ikke å jobbe.

For øvrig er rådgiveren en dust. Oppførselen hans/hennes er svært kritikkverdig. Uansett hva han/hun synes om minoriteter, er det ikke alt som er tillatt å si høyt og du har uansett rett til veiledning. Jeg antar at du går på en offentlig skole, så jeg foreslår at du kontakter fylkeskommunen og forteller om opplevelsen din.

Lenke til kommentar

Vg2 (helsefag) krever også utrolig mye, vi har så mye teori, vi er ute 1 dag (i praksis) ellers er vi på skolen. vi jobber med læreplaner der vi må skrive 5000+ ord. jeg er klar over at vg3 krever så mye, men jeg har aldri gått på skole i hjemmelandet og da jeg kom til Norge begynte jeg på IFK (der kun elever fra utlandet går) deretter begynte jeg i 10.klasse, gikk ut med veldig gode karakterer, vg1, bestått i allefag med gode karakterer uten at jeg kunne så mye norsk, jeg satt hjemme og studerte etter skolen, noen av mine medelever som har gått på skole i 10år strøk i mange fag. Jeg har ingen problemer med språket og har derfor ingen behov for norsk-kurs, tror jeg.

jeg er motivert og ligger som sagt 4-5 i alle fag (3 i gym pga sykdom). jeg har 5 i norsk muntlig og skriftlig. men jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre. jeg vil ha høyere utdanning enn helsefagarbeider. jeg vil jobbe som psykiatrisk sykepleier.

Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke at du vil ha noen problemer med påbygg. Jeg har ikke gått på verken helsefag eller påbygg selv, så jeg kan ikke si så mye om overgangen. Men jeg gikk på studiespesialiserende realfag og jeg skrev aldri ei oppgave på 5000 ord på videregående. De som gikk på påbygg hadde mye av den samme matematikken som vi hadde i vg1 og vg2. Og de kunne velge blant valgfagene som vi hadde i vg2.

Lenke til kommentar

Uavhengig av hva du velger å gjøre (selv om jeg råder deg til å gjøre det du har mest lyst til) ville jeg tatt en seriøs prat med enten rektor eller andre autoritetspersoner på skolen din. Å ha rådgivere som kommer med slike utsagn er særdeles kritikkverdig, og dette burde tas opp med skolen i første rekke - deretter fylkeskommunen om du ikke får respons. Helt utrolig at en rådgiver praktisk talt ber deg "gi opp".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uavhengig av hva du velger å gjøre (selv om jeg råder deg til å gjøre det du har mest lyst til) ville jeg tatt en seriøs prat med enten rektor eller andre autoritetspersoner på skolen din. Å ha rådgivere som kommer med slike utsagn er særdeles kritikkverdig, og dette burde tas opp med skolen i første rekke - deretter fylkeskommunen om du ikke får respons. Helt utrolig at en rådgiver praktisk talt ber deg "gi opp".

Ja, Dama ba meg faktisk om å gi opp, hun ba meg om å ikke bruke opp tiden hennes. Hun sa flere ganger "Fordi du er minoritetspråklig. men hun skjønner godt at jeg prater nok norsk til å gå videre. jeg kunne ta det opp med dem som sitter høyere enn henne, men jeg valgte å lar det være fordi det kan kanskje føre til større problemer for meg, kanskje jeg får hat pga det? Elevene på min avdeling er ikke særlig glad i hud fargen for å si det sånn., kun jeg er brun på min avdeling hehehe!:D

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at du ikke skal klare å ta påbygg når du har gjort det greit til nå. Det krever kanskje mer arbeid enn helsefag, men så lenge du setter av nok tid, tar skolen seriøst og leser, er det uproblematisk å bestå. Grunnen til at mange hopper av eller stryker på påbygg, er ikke at det er vanskelig, men at det er annerledes og mange opplever det som kjedelig. De mister motivasjonen og gidder ikke å jobbe.

For øvrig er rådgiveren en dust. Oppførselen hans/hennes er svært kritikkverdig. Uansett hva han/hun synes om minoriteter, er det ikke alt som er tillatt å si høyt og du har uansett rett til veiledning. Jeg antar at du går på en offentlig skole, så jeg foreslår at du kontakter fylkeskommunen og forteller om opplevelsen din.

Ja, jeg går på en offentlig skole, og jeg blåste i å snakke med dem som sitter høyere enn ho, det kunne på en måte føre til litt større problemer. så bestemte å glemme alt ho sa til meg

Lenke til kommentar

Denne rådgiveren burde vært sparket. Send en klage til fylkesmannen.

Tok generell studiekompetanse via voksenopplæring i fjor. Ingen av minoritetselevene strøk. Flere av de etnisk norske strøk. Men dette er jo bare anektodisk bevis og beviser ingenting. Det er bare et real life eksempel på at denne rådgiveren er en idiot.

Lenke til kommentar

Denne rådgiveren burde vært sparket. Send en klage til fylkesmannen.

Tok generell studiekompetanse via voksenopplæring i fjor. Ingen av minoritetselevene strøk. Flere av de etnisk norske strøk. Men dette er jo bare anektodisk bevis og beviser ingenting. Det er bare et real life eksempel på at denne rådgiveren er en idiot.

Hvis hun får sparken pga det hun har sagt til meg vil jeg få masse hat fra elevene på min avdeling. det blir vanskelig for meg å takle, jeg lar det være, siden det bare er 1-2 mnd igjen til skole året er slutt. jeg bytter uansett avdeling til neste år.

Lenke til kommentar

Nettopp fordi du bytter avdeling bør du ta grep og gi klar beskjed om at dette er uakseptabelt. Ingenting kommer til å skje før skoleåret er over uansett. Ta kontakt med elevorganisasjonen og/eller rektor og/eller fylkeskommunen (ikke fylkesmannen) og forklar hva det var som skjedde. Det høres i mine øyne ut som oppsigelses/avskjedsgrunn.

Lenke til kommentar

Hun blir uansett ikke sagt opp umiddelbart. Antakelig får hun en advarsel. Men ingen av elevene på avdelingen din vil få vite at du har klaget med mindre du forteller det selv. Det er viktig at du reagerer på dette ikke bare for deg selv, men for alle elevene som kommer etterpå og skal ha veiledning.

Lenke til kommentar

Og enda et argument for å ta dette med rådgiveren videre, er at det sannsynligvis vil dukke opp andre minoritetsungdommer på kontoret hennes med lignende spørsmål. Ved å ta dette opp med rektor eller andre, vil du ikke bare oppnå rettferdighet for den uretten du ble stilt overfor, men også skåne fremtidige innvandrere fra å måtte gå gjennom det samme. Ansvaret hviler på dine skuldre.

EDIT: Ser at Zarac skrev det samme over. Jaja, to like innlegg understreker viktigheten av deres budskap ytterligere. :)

Endret av Lucre
Lenke til kommentar

I morgen, på onsdagen, skal jeg snakke med ho som e rektor her. ho kommer garantert til å be meg om å snakke med "rådgiveren" men da har jeg god sjanse til å fortelle ka jeg har opplevd mens jeg var på kontoret til "rådgiveren", som var veldig glad i å gi råd til elever med utenlandsk bakgrunn :D #Ironi

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg vet ikke om dere ser dette. Men tusen takk for hjelpa og motivasjonen. Jeg begynte på vg3 den høsten. Jeg gikk ut med et snitt på 4.6. Begynte på sykepleierutdanningen på UiT. Jeg ble sykepleier for noen uker siden og jobber nå på Norges største sykehus! Jeg klarte det!

• Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dere ser dette. Men tusen takk for hjelpa og motivasjonen. Jeg begynte på vg3 den høsten. Jeg gikk ut med et snitt på 4.6. Begynte på sykepleierutdanningen på UiT. Jeg ble sykepleier for noen uker siden og jobber nå på Norges største sykehus! Jeg klarte det!

Gratulerer! 

Eg hadde vurdert å sende ein sarkastisk epost og takka for god studieveiledning i 2014 og sendt denne til postmottaket til skulen du gjekk på. Ein så elendig rådgiver treng å få litt korrigering på kva elevane er i stand til å få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...