Gå til innhold

*Redigere bort* for mye lys fra siden

Anbefalte innlegg

Hei. Tok en del bilder på en konfirmasjon her forleden og fikk alt for mye lys fra siden (sollys). Er det noen mulighet for å få dempet lyset på en eller annen måte? Har ingen spesiell erfaring med redigeringsprogrammer. Har forsøkt litt med gimp, paint.net og photoscape, men finner ingen fornuftig måte å løse problemet på. Håper noen kan hjelpe meg med dette. På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forholdsvis lett å fikse dette om du har Photoshop el. Du merker av de områdene som er blitt for lyse og gjør de mørkere. I Ps levels kan du løfte svartpunktet, flytte opp mellomtonen, senke hvitpunktet, men pass på så du ikke overjusterer for da ser det ikke naturlig ut. Krever litt erfaring.

Lenke til kommentar

...Er det noen mulighet for å få dempet lyset på en eller annen måte? Håper noen kan hjelpe meg med dette. ...

Som allerede nevnt....last opp et ubehandlet bilde, så får du sikkert se eksempler på hva forskjellige redigeringsprogram kan klare... ;)

Lenke til kommentar

Uten at jeg er noen guru, du kan gjøre mye med lys. Det finnes begrensninger selvfølgelig, men for å ta ett eksempel, her er ett før og etter fra ett bilde jeg fant tilfeldig på nett:

Før endringer
too_much_light__by_flamessphotography-d6

Etter endringer (bokstavelig talt 40 sekunder med endringer)

1bkn_820_u363v.jpg

Om det er noe slik du er ute etter, så ja, det er enkelt. Du trenger ikke ta mitt eksempel som en mal, da det er lagt lite tanke bak det, bare noen enkle forandringer. Personlig vet ikke jeg om noen måte å "fjerne" lys som lekker inn fra siden. Jeg vil tro det i praksis er umulig, men man kan helt sikkert gjøre effekten mindre. Noen som har betalt for å jobbe med slik kan helt sikkert utføre mirakler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...