Gå til innhold

Norges nye helt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

All respekt til Aleksander!

Jeg blir ikke kvalm av det. Har selv slektninger som har vert i Afghanistan og en nær slekning (spesialjeger) som har sett Norske soldater bli sprengt til filler i Afghanistan.

Folk som deg derimot, gjør meg kvalm.

Endret av Skipstrixy
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er definitivt i mot Norges deltagelse i militære aksjoner som forårsaker regimeskifte. Systemer må endre innenfra, av befolkningen selv. Afghanistan er et godt eksempel på hvordan det ellers går. Men det er politkernes ansvar, ikke soldatenes. De kan godt være helter og en medalje verd, selv om krigen er feil...

Jeg vil sitere partifelle Anders Skoglund:

Debatt om norsk deltaking i internasjonale operasjonar er sjølvsagt viktig, men den debatten må «Ta 8. mai tilbake» ta med politikarane. Er dei misnøgde må dei la det gå utover oss, ikkje soldatane. Å påstå at desse soldatane ikkje fortener dekorasjonar, takksemd og heder, at dei som fell i strid for vårt demokratiske fleirtals avgjersler ikkje skal minnast 8. mai, er respektlaust.

Respektlaust mot veteranane

Geir :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Stor respekt til Løytnant Vikebø, FSK sin innsats i Afghanistan er ilag med de øvrige styrkene som har deltatt noe vi har grunn til å være veldig stolte av. At noen har guts til å sitte hjemme bak 4 vegger i ett land med rettigheter og klarer å rakke ned på de som idag og tidligere har kjempet for at flere skal kunne få leve ett like godt liv som det vi gjør i Norge er for meg uforståelig. Det er ikke enkelt å utføre de tjenester som våre styrker utdøver i utlandet. Da spesielt ikke de oppgavene jegerene våre har løst. Noe vi sjeldent får forespeilet i media, de konvensjonelle styrkene sin innsats er nok det inntrykket de fleste sitter med ett inntrykk av. Det er ikke representabelt for det spesialstyrkene samt en noen andre avdelinger faktisk leverer av tjenester.

Endret av Priim
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Stor respekt til Løytnant Vikebø, FSK sin innsats i Afghanistan er ilag med de øvrige styrkene som har deltatt noe vi har grunn til å være veldig stolte av. At noen har guts til å sitte hjemme bak 4 vegger i ett land med rettigheter og klarer å rakke ned på de som idag og tidligere har kjempet for at flere skal kunne få leve ett like godt liv som det vi gjør i Norge er for meg uforståelig. Det er ikke enkelt å utføre de tjenester som våre styrker utdøver i utlandet. Da spesielt ikke de oppgavene jegerene våre har løst. Noe vi sjeldent får forespeilet i media, de konvensjonelle styrkene sin innsats er nok det inntrykket de fleste sitter med ett inntrykk av. Det er ikke representabelt for det spesialstyrkene samt en noen andre avdelinger faktisk leverer av tjenester.

Amen.

Lenke til kommentar

Vi deltar i enkelte aksjoner som del av FN og NATO. Hvis du er mot aksjonene, bør du kjempe mot deltakelse i NATO og FN for at det skal gi mening. Jeg er mot NATO-deltakelse i prinsippet, men jeg merker at min entusiasme har dalt siden 90-tallet.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er definitivt i mot Norges deltagelse i militære aksjoner som forårsaker regimeskifte. Systemer må endre innenfra, av befolkningen selv.

Det er godt de fleste ikke har slike holdninger. Da ville langt flere i verden lidd under diktatorer og tyranner. Det er viktig at verdens samfunnet reagerer og handler mot regimer som undertrykker og mishandler sin befolkning. Så vi bør alle hylle Norske soldater som kjemper for menneskerettigheter og frihet med sitt eget liv som innsats.

Lenke til kommentar

På hvilken måte har Norges deltagelse i invasjonen av Afghanistan sikkret min sikkerhet og min levestandard?
Lenke til kommentar

På hvilken måte har Norges deltagelse i invasjonen av Afghanistan sikkret min sikkerhet og min levestandard?

Her må du ha misforstått. Det handler vel strengt talt ikke om deg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Taliban var lenge en av de største truselene mot norsk suverenitet og sikkerhet. Bekjempelsen av Taliban har sikret vestlige interesser.

wtc-9_1_small.jpg

Legger ved ett bilde, bare for illustrasjonen sin skyld.

Bare for å spare meg å måtte svare på spørsmålet igjen. Det å kunne bistå en av våres viktigeste allierte med den kompetansen våre spesialstyrker har er en viktig faktor for å kunne ivareta Norske interesser, som medlemsland i NATO, som nær alliert med USA og som ett takk til britene for bistanden under WW2. Vi har ekstremt kompetanse innenfor mange områder, uten å gå innpå spesialstyrkene sine oppgaver kan jeg si at uten tilstedeværelsen hadde krigen kostet mange flere liv enn det har gjort.

Endret av Priim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du klarte ikke å svare på spørsmålet nei.

Taliban har aldri anngrepet Norge. Så på hvilken måte har den norske deltagelsen i innvasjonen av Afghanistan sikret min frihet og levemåte?

Jo, jeg svarte. At du ikke forsto svaret er ikke min feil.

Det første du kan se til er at NATO valgte å delta, Vi som ett NATO-Land her derav forpliktelser, de angrep ett NATO-Land. Ved å frastå fra alliansen komprimerer vi vår egen sikkerhet.

Les her:

http://www.isaf.nato.int/

Det andre er at det var direkte trusler mot Norge og norske interesser i fra Taliban, det har også vært handlinger

Les her:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrortrusler-mot-nordmenn-i-algerie/a/548162/

Og her

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/krigen-mot-terror/ud-slaar-terroralarm/a/60448/

Bekjempelsen av Taliban har vært og er viktig, dersom du ikke føler at det å bekjempe direkte trusler mot Norske interesser er viktig så må du gjerne synes det. Men det har blitt kjempet for din frihet og dine rettigheter i Afghanistan, at de måtte bruke sine styrker og ressurser på å motstå press i fra Norske styrker fremfor at dem kunne brukt ressursene på å angripe landet vårt i staden.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Det er godt de fleste ikke har slike holdninger. Da ville langt flere i verden lidd under diktatorer og tyranner. Det er viktig at verdens samfunnet reagerer og handler mot regimer som undertrykker og mishandler sin befolkning. Så vi bør alle hylle Norske soldater som kjemper for menneskerettigheter og frihet med sitt eget liv som innsats.

Du forutsetter at de som overtar er mindre tyranner enn de som ble kastet. Det er ikke åpenbart. Taliban vokste fram på amerikansk og pakistansk støtte til kampen mot Sovjetunionen. Gjett hvem som ga Saddam Hussein våpen og trening. Det til tross for at han brukte kjemiske våpen mot sin kurdiske befolkning. Og gjett hvem som splgte våpen til det boikottede Iran, for å bruke pengene til å støtte rebeller i Nicaragua?

Når ble noen av disse aksjonene en reaksjon mot regimer som undertrykker sin egen befolkning? Ble motivene bak Afghanistan og Irakkrigen med flere plutselig renvaskede og edle i det Norge sendte soldater nedover?

Jeg er glad for at Taliban ble kastet, men jeg er ikke overbevist om at de er borte for godt. Forsvaret sier selv at de ikke har klart å sikre lokalbefolkningen eller hindre opprørerne i å få fotfeste igjen i Faryab. Og neste år reiser de siste soldatene hjem igjen, og hvem skal passe på da?

Jeg er gjerne med og hyller norske soldater, men det er ikke åpenbart at Aghanistanmed flere hadde trengt vår hjelp om ikke Vesten (USA) hadde rotet det til der nede i utgangspunktet.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du forutsetter at de som overtar er mindre tyranner enn de som ble kastet. Det er ikke åpenbart. Taliban vokste fram på amerikansk og pakistansk støtte til kampen mot Sovjetunionen. Gjett hvem som ga Saddam Hussein våpen og trening. Det til tross for at han brukte kjemiske våpen mot sin kurdiske befolkning. Og gjett hvem som splgte våpen til det boikottede Iran, for å bruke pengene til å støtte rebeller i Nicaragua?

Når ble noen av disse aksjonene en reaksjon mot regimer som undertrykker sin egen befolkning? Ble motivene bak Afghanistan og Irakkrigen med flere plutselig renvaskede og edle i det Norge sendte soldater nedover?

Jeg er glad for at Taliban ble kastet, men jeg er ikke overbevist om at de er borte for godt. Forsvaret sier selv at de ikke har klart å sikre lokalbefolkningen eller hindre opprørerne i å få fotfeste igjen i Faryab. Og neste år reiser de siste soldatene hjem igjen, og hvem skal passe på da?

Jeg er gjerne med og hyller norske soldater, men det er ikke åpenbart at Aghanistanmed flere hadde trengt vår hjelp om ikke Vesten (USA) hadde rotet det til der nede i utgangspunktet.

Det er alltid utfordringer ved skifte av regimer i disse land. Ja jeg vil tro at vi på sikt klarer og stable på beina et mer humant demokratisk system i de land man er inne og rydder opp i. Derfor er det viktig at vi må stå lenge og følge opp vår forpliktelser i disse land.

Det er ikke noe og gjette på når det gjelder Saddam Hussein, USA ga han våpen og CIA trente opp hans styrker, slik de også gjorde med Bin Laden. Men jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Vi vet alle at både USA og Sovjet holdt på med dette, de holder sikkert på ennå.

Taliban er på ingen måte borte, derfor er det viktig at vi fortsatt står i landet og kjemper. Det er viktig og få knust slike «organisasjoner» de er barbariske og står for verdier vi ikke kan og skal akseptere.

Ja jeg forstår at du ønsker og sette søkelyset på USA og alle de overgrep de gjennom tiden har utført. Men uansett så kan de ikke sammenlignes med Taliban eller andre islamistiske grupperinger. Men jeg forstår kritiske røster mot USA. Selv om jeg vil støtte USA uansett. De står for verdier jeg selv støtter. Frihet, liberalisme og rettferdighet.

Lenke til kommentar

Det er alltid utfordringer ved skifte av regimer i disse land. Ja jeg vil tro at vi på sikt klarer og stable på beina et mer humant demokratisk system i de land man er inne og rydder opp i. Derfor er det viktig at vi må stå lenge og følge opp vår forpliktelser i disse land.

Men vi er ikke der lenger "på sikt". Da har vi reist hjem. Skulle vi sikret demokratiet i Afghanistan måtte vi vært der en generasjon, til de gamle krigsherrene var utdødde (bokstavelig talt) og en ny generasjon med demokratisk oppdratte mennesker var blitt voksne.

Det er ikke noe og gjette på når det gjelder Saddam Hussein, USA ga han våpen og CIA trente opp hans styrker, slik de også gjorde med Bin Laden. Men jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Vi vet alle at både USA og Sovjet holdt på med dette, de holder sikkert på ennå.

Ja, det gjør de sikkert, og spørsmålet da er om det er urimelig å tvile på deres motiver i f. eks. Irak og Afghanistan. At Norge er der med våre sedvanlig edle og demokratiske motiver (det er jo Afghanistan vi snakker om nå, og ikke Tibet) er utvilsomt. Men om hensikten helliger middelet er ikke nødvendigvis sikkert. I hvert fall ikke hvis hensikten ikke oppnås.

Taliban er på ingen måte borte, derfor er det viktig at vi fortsatt står i landet og kjemper. Det er viktig og få knust slike «organisasjoner» de er barbariske og står for verdier vi ikke kan og skal akseptere.

Men vi reiser jo hjem! Noe annet hadde det vært om vi forpliktet oss til å bli til Taliban var borte vekk. Problemet med det hadde dog vært at det var vi som bestemte "målet", ikke afghanerne selv. Edit: Hvordan og hvorfor skulle vi være sikre på at de vil det samme som oss, når vi ikke er der lenger?

Ja jeg forstår at du ønsker og sette søkelyset på USA og alle de overgrep de gjennom tiden har utført. Men uansett så kan de ikke sammenlignes med Taliban eller andre islamistiske grupperinger. Men jeg forstår kritiske røster mot USA. Selv om jeg vil støtte USA uansett. De står for verdier jeg selv støtter. Frihet, liberalisme og rettferdighet.

Gjør de det, utenfor sitt eget land? (Jeg kjenner liberalistiske (libertarianske) amerikanere som mener at de ikke gjør det innenfor sitt eget land heller, men det hører hjemme i en annen tråd.)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg synes det er sørgelig når mennesker ikke klarer å skille mellom soldatene og krigen. Soldatene drar i krig fordi "vi", gjennom en folkevalgt regjering sier at de skal. At soldater som gjør en formidabel innsats på vegne av oss blir hedret skulle bare mangle, og er noe vi i Norge har vært alt for dårlige til.

Hvorvidt selve deltagelsen i Afghanistan var riktig er noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...