Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva ER ADHD?

Dufen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dog, adferden trenger ikke være skadelig for noen eller uheldig for vedkommende

Symptomene må medføre problemer for at det skal kalles en sykdom.

Sakset fra ADHD-kriteriene: "... and there must be evidence that it is causing social, school or work related problems."

Lenke til kommentar

Psykiske lidelser er vel satt som en benevnelse på adferd som ikke er normal i samfunnet.

Dog, adferden trenger ikke være skadelig for noen eller uheldig for vedkommende.

A mental disorder, also called a mental illness or psychiatric disorder, is a mental or behavioral pattern or anomaly that causes either suffering or an impaired ability to function in ordinary life (disability), and which is not developmentally or socially normative.

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_disorder

Lenke til kommentar

Hva ER adhd?

Jeg spør flere men får aldri et ordentlig svar...

Foreløbig er det kun en liste med symptomer (atferd) som er samlet i et syndrom i diagnosesystemene. Hypotesen er at det er en neuropsykologisk forstyrrelse i hjernen som forårsaker konsentrasjonsvansker, impulskontroll...osv. Du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_hyperactivity_disorder#Pathophysiology

Kjenner til et par som har en sønn som ble diagnostisert med adhd, de prøvde etter en stund å la vær å gi ham melkeprodukter og da kunne ikke diagnosen opprettholdes.

Et annet tilfelle er en jeg kjenner til som har et barn som har sett litt av hvert som barn men som nå i tenårene ikke lengre har diagnosen.

Hører og leser om flere som opplever dette. Samtidig gis flere denne diagnosen.

Hva er grunnen til dette?

Det er noen hypoteser om at matallergier/intoleranser kan gi ADHD-symptomer, og dermed kan det også fungere for disse å følge spesielle dietter. Det er dog ikke forskningsmessig belegg for å si at alle som har diagnosen ADHD har dette som følge av at de ikke tåler det de spiser.

Når det kommer til at mange vokser av seg diagnosen, er det et velkjent fenomen. Det forklares ved at de fremre delene av hjernen, som er de som styrer nettopp konsentrasjon, impulskontroll, osv., er de siste som ferdigutvikles. Disse er faktisk først fullt ut modnet ila. starten og midten av 20-årsalderen for de fleste av oss. Derfor ser man ofte en forbedring mtp. disse vanskene ila. slutten av tenårene og opp mot midten av 20-årene. Ellers endres også kravene som stilles til personen, fordi det i mange jobber er lettere å fungere med ADHD enn det er i en skolesituasjon.

Snedig hvordan barn på 40 og 50 tallet ikke hadde denne diagnosen...

Det vet vi jo ikke. Men det vi derimot vet at det var ganske mange barn som fikk betegnelsen "idioter", "problembarn", o.l. Jeg vil tippe mange av disse i dag ville fått en ADHD-diagnose.

Barn skal normaliseres, det er ihvertfall det inntrykket jeg har.

Jeg har selv hørt psykiatere knyttet til min sønns skole si at om et barn ikke er innenfor normene så bør de utredes for psykiske lidelser.

Sånt gir meg god lyst til å påføre psykiatere fysiske skader...

Det første er jeg enig i. Normalitetsbegrepet og nåløyet man skal (presses) igjennom er blitt altfor snevert, mener jeg. Jeg ønsker meg et skolesystem bedre tilpasset at barn både er forskjellige og ikke skapt for å primært sitte stille på en skolebenk i flere timer.

Jeg stusser derimot på at du skriver at det er psykiatere knyttet til skolen til sønnen din. Hvor i all verden er dette? Sikker på at de ikke er tilknyttet den lokale BUP'en? Videre vil du nok kunne finne psykiatere som mener at alle som avviker fra normen bør utredes ja. Dog er min erfaring etter å ha jobbet sammen med flere, at normalitetsbegrepet stort sett er bredre hos psykiatere (og andre innen psykisk helsevern) enn det er i befolkningen generelt.

Lenke til kommentar

Jo de er selvfølgelig knyttet til bup som du sier, men de har et tett samarbeide med skolen.

Normalitet er jo bare gaus.

Men jeg lurer på om de har hatt en overivrig foreleser mår de tok fagene for det de omtaler som norm er som å høre på garva rasister.

Synd egentlig, når de skal være en ressurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...