Dufen Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Hva ER adhd? Jeg spør flere men får aldri et ordentlig svar... Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 En psykiatrisk diagnose."Attention Deficit Hyperactivity Disorder"http://no.wikipedia.org/wiki/Attention_Deficit_Hyperactivity_Disorder Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 En forstyrrelse i hjernen som gir rastløshet, konsentrasjonsproblemer og, hos noen, dårligere impulskontroll. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Det var da voldsomt vagt... Kjenner til et par som har en sønn som ble diagnostisert med adhd, de prøvde etter en stund å la vær å gi ham melkeprodukter og da kunne ikke diagnosen opprettholdes. Et annet tilfelle er en jeg kjenner til som har et barn som har sett litt av hvert som barn men som nå i tenårene ikke lengre har diagnosen. Hører og leser om flere som opplever dette. Samtidig gis flere denne diagnosen. Hva er grunnen til dette? Og kan noen forklare vitenskapelig hva adhd er? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 tja, er vel kanskje bare enkelt og greit å stemple ADHD på dem? Problem løst liksom. Lenke til kommentar
Zakke Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Jeg synes også at slike diagnoser ser ut til å sitte litt løst til tider. Det var jo nesten en mote å ha ADHD eller dysleksi da jeg gikk på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Snedig hvordan barn på 40 og 50 tallet ikke hadde denne diagnosen... Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 En psykiatrisk diagnose er jo bare en beskrivelse av hva slags symptomer man har der og da. Det er ikke selvsagt at man må bruke medisiner, endel velger å ikke gjøre det... Det er også ganske kjent at man kan "vokse av seg" ADHD; så det er ikke noe argument for at det er et sleipt påfunn... Men jeg er faktisk litt skeptisk selv. Ikke til selve diagnosen/sykdommen, men til i hvilken grad samfunnet sykeliggjør ting på. Mange av de som er "rammet" hadde hatt mest nytte av fysisk arbeid i stedet for tyske gloser, i kombinasjon med mer struktur og litt mindre dikkedarier enn det som bedrives i skolen nå... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Det er også ganske kjent at man kan "vokse av seg" ADHD; så det er ikke noe argument for at det er et sleipt påfunn...Det regnes vel som hovedregelen snarere enn unntaket at de fleste ihvertfall blir noe bedre. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Hva ER adhd? Jeg spør flere men får aldri et ordentlig svar... ADHD er vell den mest missbrukte diagnosen i hele verden. Hvorfor er den det? Fordi det er noe vi kategoriserer folk med forskjellige 'forstyrrelser' som. Skal man ta ordet i sin klare definisjon er ADHD en forkortelse for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, som i og for seg stemmer overrens med mange barn som gjerne er mer 'energiske' enn andre. For oss som vokste opp før ADHD bølgen kom og likte bedre å være ute å leike enn og sitte inne å spille tv-spill hele dagen hadde vi nok fått ADHD stempelet mitt i panna heile gjengen. Jeg tenker bare tilbake på meg selv som barn, jeg hadde garantert fått diagnosen, ikke satt jeg i ro på skolen, jeg brukte store deler av dagene på å leike ute og hadde ett enormt overskudd. Overskuddet gjor at det å sitte i ro på skolen ikke var noe jeg mente var hensiktsmessig. Noe jeg da naturligvis da ikke heller gjor. Til eldre jeg ble til mer ro fikk jeg i kroppen, jeg klarte å beherske meg selv greit på ungdomskolen og utviste aldri hverken problemer med å kosentrere meg eller spesielt stor aggresjon, noe jeg aldri har vist tegn på.. Jeg har som kjent ikke noe utdannelse utenom ungdomskolen viss man ser bort i fra utdannelse som jeg tok i Forsvaret. Men idag, når barn bruker mer tid inne så tror jeg at det blir mindre normalt at de barna som synes det er mer gøy med høy aktivitet og derfor får ett generelt høyere overskudd at det er lettere å medisinere barna til dispilin slik dem sitter i ro i klassen. Derfor er ADHD gjerne noe man prakker på barn og unnskylder seg senere med at dem 'vokser av seg' Det at såpass mange får diagnosen er en uting. De som har ADHD er nok i grunn egentlig bare de få ekstreme tilfellene som finnes, men jeg vet at dersom jeg hadde vokst opp idag, hadde jeg nok fått diagnosen. Det hadde gjort at jeg aldri hadde kommet dit jeg er idag. Jeg hadde mest sannsynlig fortsatt jobbet som fisker eller til nøds på ett eller annet verksted. Jeg ser at min nevø nylig fikk diagnosen, mine foreldre som er hannes nærmeste nabo sier at han i grunn ikke oppførte seg ulikt meg og min bror da vi var små, men at det ikke lengre er normalen at ett barn er mer aktivt ute enn det er inne. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Snedig hvordan barn på 40 og 50 tallet ikke hadde denne diagnosen... Ikke mer snedig enn at dette er noe vi lærer stadig mer om. I tillegg har samfunnet forandret seg mye, og diagnoser oppstår i møte med et system som forlanger et stadig mer spesifikt funksjonsmønster (skolemestring). Frem til ganske nylig (mener det var i 2004-2005), var ADHD offisielt noe bare barn hadde. Først da ble det godtatt at disse vanskene selvfølgelig ikke gir seg over natten på attenårsdagen. Denne endringen har naturlig nok gitt en kraftig økning i voksne med ADHD-diagnose, noe som for en fordomsfull lekmann kan se ut som et motefenomen. 1 Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Men idag, når barn bruker mer tid inne så tror jeg at det blir mindre normalt at de barna som synes det er mer gøy med høy aktivitet og derfor får ett generelt høyere overskudd at det er lettere å medisinere barna til dispilin slik dem sitter i ro i klassen. (...) Jeg ser at min nevø nylig fikk diagnosen, mine foreldre som er hannes nærmeste nabo sier at han i grunn ikke oppførte seg ulikt meg og min bror da vi var små, men at det ikke lengre er normalen at ett barn er mer aktivt ute enn det er inne. Jeg tror at hvis man hadde forsket på dette, så ville flere av "spillebarna" kvalifisert for en diagnose enn de som er med på fotball, korps eller speideren... Ganske markant tror jeg det også hadde vært. Det som fremmer ADHD-symptomer er et usunt og skjevt kosthold, dårligere rutiner i forhold til søvn og mangel på fysisk aktivitet... I et dataspill så skjer det jo noe hele tiden. Dette liker ADHD'ere vettu. Men som sagt ja, det er en sammenheng mellom "livsførsel" og symptomer - som ved de fleste andre psykiatriske diagnoser... (OBS; sier ikke at dataspill er noe negativt her. Faktisk så tror jeg det hadde vært smart å bruke spill mer i forbindelse med læring, spesielt rettet mot de med ADHD, som vil lære mye mer av interaktiv action enn vanlig, treig undervisning...) Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 En samling symptomer som passer til hvertfall halvparten av all ungdom. Tipper den bobla sprekker snart. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Det som fremmer ADHD-symptomer er et usunt og skjevt kosthold, dårligere rutiner i forhold til søvn og mangel på fysisk aktivitet...Nå er det stor forskjell på ADHD-symptomer og ADHD. De med ADHD som jeg har møtt er ganske annerledes fungerende tvert igjennom, ADHD-symptomene er bare sånn det kommer til uttrykk. Det er heller ikke sånn at konsentrasjonsproblemer og uro arter seg likt hos de som har ADHD og de som ikke har det. Men det er umulig å se for de som ikke har nok erfaring. Selv har jeg fått konsentrasjonsproblemer og fysisk uro. Dette er store problemer, men har en annen årsak, og selv om jeg bruker de samme ordene for å beskrive så er det markant annerledes fra de jeg har møtt med ADHD med de "samme" problemene. Folk har alt for lett for å kjenne seg igjen og si at "sånn har jeg det også", bare fordi de har overfladiske likheter. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Nå er det stor forskjell på ADHD-symptomer og ADHD. Ja, klart, men øker ADHD-symptomene øker sjansen for å kvalifisere for en diagnose... De med ADHD som jeg har møtt er ganske annerledes fungerende tvert igjennom, ADHD-symptomene er bare sånn det kommer til uttrykk. Det er heller ikke sånn at konsentrasjonsproblemer og uro arter seg likt hos de som har ADHD og de som ikke har det. Men det er umulig å se for de som ikke har nok erfaring. Selv har jeg fått konsentrasjonsproblemer og fysisk uro. Dette er store problemer, men har en annen årsak, og selv om jeg bruker de samme ordene for å beskrive så er det markant annerledes fra de jeg har møtt med ADHD med de "samme" problemene. Dette tror jeg på. Men vi snakker jo om hvordan dette arter seg i samfunnet da. Altså for store grupper. Hva som gjør at folk får diagnosen. Jobbet som vikar en gang. Han som hadde ADHD klarte ikke konsentrere seg om det stillesittende og gjemte seg derfor under pulten. (Håper jeg ikke brøt taushetsplikten nå... nei, tror ikke det.) Det er klart det er mange forskjellige tilfeller. Men er det ikke ofte slik at barn får diagnosen fordi de har problemer i forhold til undervisningen på skolen da? Selvsagt mer som skal til, men et sted begynner jo årsaken til at man utredes... Folk har alt for lett for å kjenne seg igjen og si at "sånn har jeg det også", bare fordi de har overfladiske likheter. Det er jo standarden for psykiske lidelser det da, siden de fleste symptomer bare er ekstremvarianter av helt "normale", menneskelige fenomener... Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 Barn skal normaliseres, det er ihvertfall det inntrykket jeg har. Jeg har selv hørt psykiatere knyttet til min sønns skole si at om et barn ikke er innenfor normene så bør de utredes for psykiske lidelser. Sånt gir meg god lyst til å påføre psykiatere fysiske skader... 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Det er jo standarden for psykiske lidelser det da, siden de fleste symptomer bare er ekstremvarianter av helt "normale", menneskelige fenomener...Jeg er ikke enig i dette. Det gjelder bare for s.k. lettere psykiske lidelser som angst og depresjon. Tyngre psykiske lidelser kan være fundamentalt annerledes. ADHD går under utviklingsforstyrrelse, som også er fundamentalt annerledes. Men det er åpenbart at for mange får ADHD-diagnose, her har samfunnet noe av skylda. Og det holder ikke bare å bruke ADHD-diagnosen som unnskyldning for hva som helst, heller, uten å gjøre en innsats for å bli bedre på det man strever med. Akkurat som at dyslektikere må øve mer på å lese, ikke mindre, fordi de sliter med det. Jeg har selv hørt psykiatere knyttet til min sønns skole si at om et barn ikke er innenfor normene så bør de utredes for psykiske lidelser.Det var et tåpelig utsagn som tyder på manglende forståelse for både tall og mennesker. Helsenormaler fastsettes stort sett slik at 95% av den _friske_ befolkningen kommer innenfor. Hvis vi nå gir de resterende _friske_ 5% en diagnose vil de ikke telles med, og normalen må dermed innskrenkes så vi får nye 5% friske. Så får de en diagnose, og normalen innskrenkes. Til slutt har alle en diagnose. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg er ikke enig i dette. Det gjelder bare for s.k. lettere psykiske lidelser som angst og depresjon. Tyngre psykiske lidelser kan være fundamentalt annerledes. ADHD går under utviklingsforstyrrelse, som også er fundamentalt annerledes. Det underliggende kan være fundamentalt anderledes ja. Men det er noe annet enn symptomer... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg kunne tenkt meg å se forskning på Qi Gong og ADHD. Det er et problem at legemiddelindustrien har disproporsjonalt mye forskningsmidler. Men det er egentlig ikke deres "skyld" (de har jo stort sett tjent pengene på ærlig vis), det er mer at det mangler penger til forskning på andre tiltak, noe som er myndighetenes skyld. Det underliggende kan være fundamentalt anderledes ja. Men det er noe annet enn symptomer...Jeg er uenig i at symptomene er de samme. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg er uenig i at symptomene er de samme. Jeg sa ikke at de var de samme. Ta f.eks. bipolaritet. Det er helt normalt å ha svingninger i stemningsleie. Det er regnet som en alvorlig lidelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå