Gå til innhold

Spørsmål rettigheter Ung Uføre Etterbetaling


~CiKi~

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har lest mange tråder som jeg har funnet ang etterbetaling når enn får innvilget 100% ung uføre. Men ikke fått noe svar på hvordan det er i mitt tilfelle.
Så jeg lurer på om jeg har rett til å få etterbetalt noe, og evnt hvor langt tilbake?

"Kort" fortalt:

2009 fikk jeg tidsbegrenset ung uføre.
Før dette hadde jeg Yrkesrett attføring, og etter dette hadde jeg Arbeidsavklarings penger frem til 2012.

I 2012 ble jeg 90% ung uføre. Leger skrev anbefalt grad på 100%, men så sta som jeg er, så ville jeg absolutt prøve meg i jobb på 10%.
Prøvde å jobbe, men dette gikk ikke.

Nå april 2014, fikk jeg innvilget 100% ung uføre.
Står årlig utbetaling på 383 641,-
I brevet jeg fikk står det at virkningstidspunktet settes til 01.01.14.
Fikk da etterbetalt de manglende 10% fra Januar til April med sum 5268,- før skatt.

I brevet står det at arbeidsevnen min har vært minst 50% varig nedsatt fra 01.08.2003.
Inntekten jeg hadde i 2003 var 255 900,-

Så står det: "Ved etterbetalinger som gjelder tidligere år, vil NAV trekke 30% skatt. Dersom du ønsker at Skatteetaten forut utbetalingen omregner skatten for de tidligere årene, må du gi beskjed om dette til NAV innen 7 dager etter dato for dette brevet."
Vil det da si at jeg bare kan søke eller kreve etterbetaling for tidligere år innen de 7 dagene, eller gjelder dette bare trekk prosenten på skatten?

På "opplysninger om beregningen" står det
Uføretidspunkt : 01.08.2003.
Ung Ufør : Ja

Har jeg krav på å få etterbetalt fra 2003 da?
Om ikke, har jeg krav på noe etterbetaling i det hele tatt?
Evnt fra dato jeg ble 90%?

Ble en del info, men trenger sårt et svar som jeg kan forstå, og ikke bare masse jibbjabb bare jurister forstår...
Skal enn få hva enn har krav på hos NAV her, så må enn undersøke alt selv, så fortelle DEM hva enn har rett på....

Håper noen kan hjelpe meg med å få svar på dette. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du har krav på noe.

 

Du valgte selv 90% i 2012, når du søker om 100% i 2014 så går de bare tilbake 3 mndr. Derfor står virkningstidspunkt 010114 og etterbetaling fra den dato.

 

Du har hatt en ytelse hele tiden: attføring, tidsbegrenset ung ufør og arbeidsavklaringspenger. Etterbetaling er hvis du har hatt feil/for lav eller ingen ytelse.

 

De 7 dagene gjelder for skatteberegning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...