Gå til innhold

God mikrofon til under 3K til musikk (piano)!

Anbefalte innlegg

Hey! Vurderte meg et digitalt piano, men er så glad i dagens piano at jeg heller bestemmer meg for å sette opp med mikrofon ^^

Noen som vet om en god musikkmikrofon som man kan plassere evt. inni pianoet, som gir kjempegod kvalitet til under 3K? Eventuelt noen tips på hvordan jeg kan sette dette opp rent fysisk? ^^

Tenkte meg et mikrofonstativ ved siden av, og nærmest mulig pianoet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shure SM94 eller SM137 er gode kondenser-pianomikrofoner til rundt 2 lapper. Den litt mer "bruk til alt" SM57 er også et godt valg hvis du ønsker en dynamisk mikrofon. Alle kan kjøpes hos for eks. www.benum.no

Ellers har man ATM350 fra Audio Technica som også er et godt valg, dog jeg vet ikke prisen på denne.

Lenke til kommentar

Hei,

Opptak av akustisk piano kan være en utfordring pga størrelsen på lydkilden (instrumentet), bredt frekvensområde og stor dynamikk.

En små-membran kondensator mic kan være noe som passer bra. Dersom du plasserer micen oppe i pianoet, så pass på max SPL så du ikke overbelaster.

Jeg støtter 'dbass' forslag om Shure SM94 eller SM137 til dette.

Har også tro på noe lignende fra Sennheiser: MKH-20 (kule-karakteristikk), MKH-40 eller -50 (begge har nyre-karakteristikk).

Dyrere forslag er MKH-800 serien (med valgbar karakteristikk)

Har ikke så stor tro på Shure SM57 (dynamisk) pga manglende respons i bassen. Men sammen med en av de andre kan den nok fylle ut lydbildet bra.

Har dessverre ikke så god greie på dagens priser, men stikk innom din lokale musikksjappe, eller det googler du jo lett :)

____

GAu

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke så stor tro på Shure SM57 (dynamisk) pga manglende respons i bassen.

Beklager, jeg glemte å legge til at en dynamisk mic ikke fanger opp frekvenser like bra som en kondenser, En dynamisk har en stor tendens til å falle av i topp og bunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...