Gå til innhold

Tror jeg har begynt å utvikle astma. Trenger tips til trening og kosthold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Den siste tiden (2 ukene) har jeg merket at etter trening sliter jeg med veldig tung pusting, og mye hoste. Nesten så jeg brekker meg.

Mistenker at jeg har begynt å utvikle astma. Det hjelper ikke at moren min fortalte meg at jeg har anlegg for å utvikle det, da det ligger i familien.

Treningen min har vært veldig ujevn da jeg rett og slett ikke har orket å trene, samt at jeg ikke har fulgt noe treningsprogram fordi "jeg vet hva jeg vil trene"-filosofien. Kroppsfasongen sier vel egentlig sitt på akkurat det punktet :p

Men for å komme tilbake til sakens kjerne. Jeg ønsker et treningsprogram som gjør at jeg får bedre utholdenhet, og kraftigere lunger mtp muligens astma, samtidig som jeg bygger styrke (ja, jeg vet at det egentlig er motstridene på flere måter).

Når jeg begynner med jogging har jeg en stor tendens til å ta alt for hardt i, slik at jeg blir fort sliten og andpusten. Dette kommer stort sett av at jeg var i veldig mye bedre form i mine yngre dager hvor jeg spilte fotball, basket og bandy, og det er en refleks som henger igjen (jeg skal fort frem).

Dagens meg er 190 cm høy, og ca. 116 kg. Jeg har et mål om å komme ned til ca. 95 kg.

Da kommer vi til dette med kosthold. Jeg er litt for glad i sjokolade (og har vært det hele livet), og spiser variert i den forstand at det går fra å være litt sunt til ganske usunt. Vi snakker da om variasjon mellom kylling m/ fullkornspasta til ferdig/frossenpizza og det meste mellom egentlig.

Til frokost spiser jeg 3 knekkebrød med kyllingfilet, supersalami, ost, kalkunfilet eller servelat.

Lunsj kan være enten knekkebrød med tilsvarende pålegg som frokosten, brødskiver med tilsvarende pålegg eller varmrett på jobb som varierer en del.

Problemet mitt her er rett og slett latskap og mangel på kunnskap om godt og sunt kosthold. Jeg er egentlig glad i god mat, men har mangel på energi/kreativitet når jeg skal lage middag slik at det ofte resulterer i det første og beste jeg kommer på der og da fordi jeg ikke planlegger godt nok.

Så da ble dere plutselig litt mer kjent med meg. Tips mottas med takk og smil :)

Mvh Faller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det letteste som krever minst knoting er RYP grunnprogram fra www.tn.no

Det eneste man må gjøre er å se på øvelsene i kalkulatoren, kikke i øvelsesguiden så man vet hvordan de er og stikke ned på gymmet og sjekke hva man ca klarer 8-10 rep med etter hva kalkulatoren ber om.

Så legger du inn tallene og trykker regn så kommer det 6 uker du kan følge hvor hver øvelse og vekt med sett og alt er ferdig regnet ut.

Sånn du spiser nå holder den vekten du har nå , det er noe å tenke på om du ønsker å gå ned.

Bare kutte ditt og kutte datt blir man bare oppgitt av da man blir sulten og føler det er strengt regime.

Det beste er å bytte ut noe av maten med annen så man fortsatt kan spise godt i volum.

Det kan være små ting som cola med zero ol.

Målet burde være å gå 1000 kalorier i underskudd hver dag som gir et perfekt vekttap på 1kg i uka.

normalt sett så bruker man da 500 på trening og kutter 500 i kosten pr dag.

Lenke til kommentar

Den siste tiden (2 ukene) har jeg merket at etter trening sliter jeg med veldig tung pusting, og mye hoste. Nesten så jeg brekker meg.

Mistenker at jeg har begynt å utvikle astma. Det hjelper ikke at moren min fortalte meg at jeg har anlegg for å utvikle det, da det ligger i familien.

Dagens meg er 190 cm høy, og ca. 116 kg. Jeg har et mål om å komme ned til ca. 95 kg.

Kan godt hende at du har dårlig kondis fordi du er overvektig, det trenger jo ikke å være astma.

Endret av Forumtroll1
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du besøker legen istedenfor å selvdiagnostisere deg. Hvis du har astma, kan legen kanskje si noe om årsaken og gi deg medisiner om nødvendig. Siden du har merket det først nylig, henger det muligens sammen med en pollenallergi.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

War: Det ser ut som et godt treningsprogram. Skal prøve det. Takk for tips.

Forumtroll1: Med tanke på at jeg først har opplevde det i løpet av de siste 2 uker, og jeg har forbedret løpetider før det, så er det nok noe mer enn bare overvekt ;)

Zarac: Det er planen å besøke legen også. Veldig sjelden selvdiagnostisering har noe for seg. Som du sier, så henger det nok sammen med pollenallergien.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...