Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler rundt faktura, betalingsfrist og inkasso

Makri

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg var for en uke siden på et bilverksted i nærheten for å utføre en EU-kontroll av en bil. Dette fikk jeg en faktura på, uten betalingsfrist. Deretter har jeg hatt en ekstremt travel uke, så den fakturaen gikk i glemmeboka, men idag våkner jeg opp til en melding på mobilen som lyder: "Hei NN. Vi kan ikke se å ha mottatt betaling for EU-kontrollen du tok hos oss. Vi ber deg om å betale dette. Saken blir tilsendt Total inkasso for innkreving imorgen. mvh <stedsnavn> bilservice AS." Dette er ordrett. Mitt spørsmål er dermed:
1. Hvor lang tid har man egentlig på seg som "standard" dersom det ikke er påført betalingsfrist på en faktura?
2. Hvordan er det med inkasso-varsel, trodde man fikk tid på seg fra varselet var gitt til man må ha betalt, før den kan sendes til inkasso?
3. Er det der et gyldig inkasso-varsel? Og isåfall nei, må man ikke ha inkasso-varsel før det kan oversendes til et inkasso-firma?

For all del, det er et bagatellmessig beløp som allerede er betalt, men jeg har tatt etter filosofien til en annen forumbruker: Jeg belønner ikke dårlig oppførsel (eventuelle lovbrudd går innunder dette), og i snilleste versjon: Om de gjør noe galt så kunne jeg tenke meg å si ifra så de får sjansen til å rette på sine rutiner før de treffer på noen de ødelegger dagen til. Håper på kjapp respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. 30 dgr

2. Inkassovarsel kan sendes ut tre dager etter hovedforfall.

3. Inkassovarsel med en betalingsfrist på 14 dager + 3 dgr ("løpetid") må foreligge før kravet kan sendes til inkasso, evt rett til forliksråd.

Slik var det den gang jeg drev butikk, og det har neppe forandret seg stort de siste åra.

Lenke til kommentar

Med andre ord så har de gjort alle tre punkter feil? Hahaha, det er jo helt fantastisk!

.... :glare:

Et kjapt, frekt lite spørsmål til:
Er det noen som evt har innvendinger til dette, eller som ikke har det men kan hjelpe meg med å finne hvilke lovparagrafer som er aktuelle?

Endret av Makri
Lenke til kommentar

1) Når det ikke er fastsatt noen annen betalingstid skal man betale 'straks' kreditor krever det, jfr. gjeldsbrevlova § 5 (1). I praksis betyr dette innen få dager.

2) Det er ingen frist for å sende noe til et inkassoselskap. Inkassoloven § 9 fastslår at før en inkassator kan begynne med inkassotiltak skal inkassatoren eller fordringshaveren sende skriftlig papirvarsel med 14 dagers betalingsfrist, men denne fristen gjelder bare for inkassotiltak - ikke for oversendelse til inkassoselskap.

3) Nei, det er det ikke. Nei, det er ikke nødvendig, se 2).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjeldsbrevlovens bestemmelser om betalingsfrist er uendret siden 1940. Det har aldri eksistert krav for å sende over en fordring til et inkassoselskap, kravene har alltid vært knyttet til når inkassoselskapet kan iverksette utenrettslige tiltak (i praksis krav til når man kan fakturere purre-/inkassogebyr).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte litt på det Thonord skriver. Har vært borti noe lignende noen få ganger hvor det har vært tekniske eller praktiske problemer som gjør at man ikke får betalt på vanlig måte med kort eller kontanter. I stedet for å holde igjen leveransen eller be kunden om å komme tilbake, har det vært gitt ut faktura med forfall omgående eller neste virkedag. Men da har det også blitt kommunisert tydelig at fakturaen ikke gir 30 dager kreditt, men er en alternativ løsning for kontanter eller kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...