NottolF Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Har en moped som står i mitt navn, men faren min er medeier. Kan han selge den uten min underskrift? (Jeg er 17 år gammel) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Ja. Du er mindreårig og har ikke selv rettslig handleevne, så din far ikke bare kan men skal undertegne på salg av din moped. Ditt samtykke for salget er ikke nødvendig, men Fylkesmannens samtykke er nødvendig hvis mopeden er av større verdi, eller har særlig interesse for deg som mindreårig, se vergemålsloven § 38. Lenke til kommentar
NottolF Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 Ja. Du er mindreårig og har ikke selv rettslig handleevne, så din far ikke bare kan men skal undertegne på salg av din moped. Ditt samtykke for salget er ikke nødvendig, men Fylkesmannens samtykke er nødvendig hvis mopeden er av større verdi, eller har særlig interesse for deg som mindreårig, se vergemålsloven § 38. Var ikke det jeg mente, kan han selge den uten min underskrift? Han står bare som medeier på den. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Ja. Du er mindreårig og har ikke selv rettslig handleevne, så din far ikke bare kan men skal undertegne på salg av din moped. Ditt samtykke for salget er ikke nødvendig, men Fylkesmannens samtykke er nødvendig hvis mopeden er av større verdi, eller har særlig interesse for deg som mindreårig, se vergemålsloven § 38. Var ikke det jeg mente, kan han selge den uten min underskrift? Han står bare som medeier på den. At noe kan selges uten ditt samtykke betyr at du ikke må signere. Enkelt og greit, er du under 18 kan faren din selge mopeden din. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Ja. Du er mindreårig og har ikke selv rettslig handleevne, så din far ikke bare kan men skal undertegne på salg av din moped. Ditt samtykke for salget er ikke nødvendig, men Fylkesmannens samtykke er nødvendig hvis mopeden er av større verdi, eller har særlig interesse for deg som mindreårig, se vergemålsloven § 38. Var ikke det jeg mente, kan han selge den uten min underskrift? Han står bare som medeier på den. Du blander det å selge en moped og det å oppdatere eierregistreringen i Motorvognregisteret ("sende inn salgsmelding"). Men i dette tilfellet spiller det ingen rolle - som din verge kan han både selge den og undertegne salgsmelding. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Dette innlegget er skrevet etter at tråden er satt som løst. Vegdirektoratet har bestemt at mindreårig eier må skrive under på salgsmeldingen. Unntaket fra dette er hvis eier er under 12/14 år (uklart forskjellige kilder). Dette er tatt inn i det interne rutineoppsett (registreringshåndboken) til Vegvesenet. Etter det samme rutineoppsettet skal vegvesenet avvise salgsmelding som ikke er underskrevet av eieren. Dersom ts sin far leverer vegvesenet en salgsmelding der eieren (på 17 år) ikke har skrevet under, så skal salgsmeldingen bli avvist forutsatt at vedkommende som behandler salgsmeldingen følger de interne rutinene, noe som sannsynligvis blir gjort. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering/under-18-år Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Vegdirektoratet kan ikke bestemme at vergemålsloven ikke gjelder for registreringer etter vegtrafikkloven. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Det er selvfølgelig vegdirektoratet og juristene der som etter å ha vurdert lovverket (bl.a. vergemålsloven) har kommet fram til disse retningslinjene ("slik gjør vi det i vegvesenet"). Beklager at det ikke kom fram. Dersom man mener dette er feil, så har man mulighet til å klage dersom man mener at salgsmeldingen blir feilaktig avvist. Klagen blir vurdert av den lokale trafikkstasjonen som vil komme til den konklusjonen at avvisningen er korrekt i henhold til retningslinjene og vil deretter sende klagen videre til vegdirektoratet. Der vil klagen også sannsynligvis bli avvist av samme grunn. Da står man vel igjen med muligheten til å gå til søksmål for å få gjennomført salget, noe som sannsynligvis ikke vil bli gjort og dermed ingen mulighet til å få fullbyrdet salget. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Ah-ah-ah. Vegtrafikkloven med forskrifter oppstiller ikke regler for salg av kjøretøy, bare for registrering av et eierskifte som har skjedd. Man må derfor ikke gå til sak for å få gjennomført salget, men for å få Vegdirektoratet til å registrere et salg som har skjedd. Easy victory. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Vegdirektoratets retningslinjer til vegvesenet på området er sannsynligvis gjort pga. vergemålsloven pgf 17: Er den mindreårige over 12 år, skal vergen høre hva den mindreårige mener før det treffes avgjørelser. Om den mindreåriges medbestemmelsesrett i personlige forhold gjelder reglene i barneloven § 31. Barnelovens pgf: 31: Når barnet er fylt 12 år, skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner. Er dette verdiløst for en 17 åring i saker der "foreldrene bestemmer seg for å selge mopeden"? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Ja. Ingen av bestemmelsene gir den mindreårige noen som helst form for medbestemmelsesrett dersom vergen(e) først har bestemt seg for å overstyre den mindreårige. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Da er det jo fint at myndighetene bestemmer seg for å lage retningslinjer som ikke har hjemmel i verken lover eller forskrifter. Edit: typo Endret 13. mai 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Da er det jo fint at myndighetene bestemmer seg for å lage rettningslinjer som ikke har hjemmel i verken lover eller forskrifter. Som om det skulle være noe nytt.. ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå