TomTucker Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Hei. Har en liten problemstilling hva angår komplekse tall. Overgangen (-15pi/6) -> (-3pi/6) har jeg store problemer med. Alt annet er helt klart, å ålreit, men jeg får ikke til denne overgangen. Den virker totalt ulogisk! Lenke til kommentar
rabs Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Hei. Har en liten problemstilling hva angår komplekse tall. Overgangen (-15pi/6) -> (-3pi/6) har jeg store problemer med. Alt annet er helt klart, å ålreit, men jeg får ikke til denne overgangen. Den virker totalt ulogisk! Begge gir samme verdi på enhetssirkelen Endret 8. mai 2014 av rabs 1 Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Hei. Har en liten problemstilling hva angår komplekse tall. Overgangen (-15pi/6) -> (-3pi/6) har jeg store problemer med. Alt annet er helt klart, å ålreit, men jeg får ikke til denne overgangen. Den virker totalt ulogisk! Begge gir samme verdi på enhetssirkelen Ja. Men i en enhetssirkel, så er jo 1) -15pi/6 = -87 grader. 2) -3pi/3 = -78 grader. tangens er aktuelle verdier mellom 1 og 4 kvadrant. Løsningsforslaget legger til pi (180grader) når verdiene havner i 4 kvadrant. Løsningsforslaget sier altså at riktig svar, er når verdiene havner i 2kvadrant, noe som da er feil iforhold til aktuelle verdier i enhetssirkel. Hva fan? Endret 8. mai 2014 av TomTucker Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Sinus og cosinus er periodiske funksjoner, så cos(-15π/6)=cos(-π/2)=0, og sin(-15π/6)=sin(-π/2)=-1. De går derfor bare én runde frem ved å legge til 2π, og får lettere tall å jobbe med. Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Sinus og cosinus er periodiske funksjoner, så cos(-15π[/size]/6)=cos(-π[/size]/2)=0, og sin(-15π[/size]/6)=sin(-π[/size]/2)=-1. De går derfor bare én runde frem ved å legge til 2π[/size], og får lettere tall å jobbe med. Det ga heller liten mening. Tok fram kalkulatoren, å jeg har vel egentlig forstått at det han gjør, er å gjøre 15 omdreininger om til 1. Men, har en kalkulator til en 2000kr, så pene tall bryr jeg meg pent om. Men har forståelse hvorfor han gjorde det. I hvert fall, regna ut, med sin og cos verdi (-15π[/size]/6), så fikk jeg jo fortsatt det samme svaret, da verdiene er like, bare forskjellig omdreininger. Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå