innimellom Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 God dag! Jeg har kjøpt denne monitoren: http://www.netonnet.no/art/data/skjerm/skjerm-23--24-tom/asus-vg248qe/187164.3020/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=187164%2B-%20ASUS%20VG248QE&utm_campaign=Productfeed Det jeg lurer på her er hvorvidt denne egner seg for gaming? Leste en del reviews og noen artikler før jeg bestemte meg for å bestille, men har også hørt i ettertid at BenQ skal være bedre. Er altså på utkikk etter en monitor, helst 24" med bra bilde og rask responstid, så den egner seg best mulig til gaming. Budjsett: 2500kr. Setter pris på utdypende og forklarende svar! Lenke til kommentar
olescza Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 God dag! Jeg har kjøpt denne monitoren: http://www.netonnet.no/art/data/skjerm/skjerm-23--24-tom/asus-vg248qe/187164.3020/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=187164%2B-%20ASUS%20VG248QE&utm_campaign=Productfeed Det jeg lurer på her er hvorvidt denne egner seg for gaming? Leste en del reviews og noen artikler før jeg bestemte meg for å bestille, men har også hørt i ettertid at BenQ skal være bedre. Er altså på utkikk etter en monitor, helst 24" med bra bilde og rask responstid, så den egner seg best mulig til gaming. Budjsett: 2500kr. Setter pris på utdypende og forklarende svar! Nå er jo det en gamingskjerm du har kjøpt deg, og den vil nok egne seg godt til gaming. Asus har fått gode tilbakemeldinger hva det gjelder gamingspesifikasjonene på denne skjermen. Når det er sagt er resten av spesifikasjonene hva det gjelder farger og kontraster ikke veldig imponerende. Der har nok Benq en mye større fordel. Dette vil likevel ikke ha noen betydning for deg dersom du ikke kalibrerer skjermen din riktig. Dersom du kalibrerer en Benq xl2420z vil du få et mye bedre resultat enn om du kalibrerer Asus skjermen din. Når det gjelder funksjoner har kanskje Benq et lite forsprang der med sin "flicker free technology". Dene hjelper til at du ikke får pulserende lys slik at det blir slitsomt i lengden. Den nye versjonen av xl2420z har også en veldig god "blur-reduction" modus. Asus skjermen har også en god "blur-reduction" men etter siste oppdatering vil jeg tro Benq har overetaket. Alt i alt kommer det an på hva dine behov er. Nå er det ikke store forksjellen i pris, xl2420z er litt dyrere, men til gjengjeld også bedre. xl2411z kan også være et alternativ da denne skal ha samme panel(?), men dog ikke like bra kvalitet på resten av skjermen. Den vil være i samme prisklasse som den Asus du nå har kjøpt. Dersom du kommer til å kalibrere skjermen og har krav om god "blur-reduction" og vet du trenger flicker free skjerm. Så ville jeg definitivt gått for xl2420z. Dersom du egentlig ikke bryr deg så mye om farger og bare er casual gamer som ønsker høy oppdateringsfrekvens klarer du deg fint med den skjermen du har. Du kan også laste ned fargeprofiler til den på nettet. Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Takk for svar. Jeg gamer competitive på høyt nivå og er ute etter det som yter aller best. Hvor pen skjermen er å se på er ikke det viktigste, men naturligvis må det kunne gå an å se på både spill og filmer på høy kvalitet med fint og imponerende bilde. Vedr. dette med kalibrering, kunne du gitt meg en liten input på det? Har prøvd å lese litt om det men forstå meg veldig lite på det. Edit: Du anbefaler altså at jeg sender tilbake Asus'en og kjøper en XL 2420z BenQ istedet? Hva er egentlig forskjellen på 2420z og 2411z? http://gaming.benq.com/gaming-monitor/xl2411z/specification/#skip http://gaming.benq.com/gaming-monitor/xl2420z/specification/#skip Ser ikke noen betydning forskjell her annet enn inngangene, og jeg tviler på at jeg har behov for de ekstra inngangene? Endret 9. mai 2014 av Etheriol Lenke til kommentar
olescza Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Takk for svar. Jeg gamer competitive på høyt nivå og er ute etter det som yter aller best. Hvor pen skjermen er å se på er ikke det viktigste, men naturligvis må det kunne gå an å se på både spill og filmer på høy kvalitet med fint og imponerende bilde. Vedr. dette med kalibrering, kunne du gitt meg en liten input på det? Har prøvd å lese litt om det men forstå meg veldig lite på det. Edit: Du anbefaler altså at jeg sender tilbake Asus'en og kjøper en XL 2420z BenQ istedet? Hva er egentlig forskjellen på 2420z og 2411z? http://gaming.benq.com/gaming-monitor/xl2411z/specification/#skip http://gaming.benq.com/gaming-monitor/xl2420z/specification/#skip Ser ikke noen betydning forskjell her annet enn inngangene, og jeg tviler på at jeg har behov for de ekstra inngangene? Først, hva mener du med at du gamer "competitivt på høyt nivå". Når det gjelder kalibrering er ikke dette mitt sterkeste område da jeg har andre bekjente som tar seg av dette. Men det jeg kan fortelle er at du trenger et kalibreringsutstyr for å kalibrere en skjerm, og dette koster gjerne noen 1000 lapper. Dersom du kjenner noen som har er det jo supert. Mem hvis ikke ville jeg ikke brukt penger på det når du skal ha en så billig skjerm. Hadde det vært meg hadde jeg valgt xl2420z foran vg248qe. Forskjellen på xl2420z og 2411z ligger hovedsaklig i byggekvaliteten og funksjoner. Begge skjermene har samme panel og da kommer det til hva du trenger. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Du kan evt finne noen som har kalibrert sin skjerm lik din og få innstillingene. Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 problemet med skjermen du har kjøpt er at den ser helt FORFERDELIG ut med lightboost på. Skal du kalibrere den i ettertid må du gjøre dette via software, som igjen har den fine egenskapen at mange spill overkjører dette og bruker standard innstillingene. Dette vil si at fargene vil se feil ut i de fleste spill uansett hvordan du justerer disse. Z-serien til Benq har en egen strobelightfunksjon som ikke ødelegger fargene når den aktiveres. Fargene kan også justeres via selve skjermen (trenger ikke bruke software). Slik vil du få ønskede farger også i spillene som benytter defaultprofilen. Et problem nå med Z-serien som selges i Norge er at de fleste har innstallert en gammel firmware. For å oppgradere denne kreves større operasjon enn folk flest ønsker å utføre. Jeg foreslår at man venter med å kjøpe en slik skjerm til man er sikker på at den oppdaterte firmwaren er innstallert. Lenke til kommentar
olescza Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 problemet med skjermen du har kjøpt er at den ser helt FORFERDELIG ut med lightboost på. Skal du kalibrere den i ettertid må du gjøre dette via software, som igjen har den fine egenskapen at mange spill overkjører dette og bruker standard innstillingene. Dette vil si at fargene vil se feil ut i de fleste spill uansett hvordan du justerer disse. Z-serien til Benq har en egen strobelightfunksjon som ikke ødelegger fargene når den aktiveres. Fargene kan også justeres via selve skjermen (trenger ikke bruke software). Slik vil du få ønskede farger også i spillene som benytter defaultprofilen. Et problem nå med Z-serien som selges i Norge er at de fleste har innstallert en gammel firmware. For å oppgradere denne kreves større operasjon enn folk flest ønsker å utføre. Jeg foreslår at man venter med å kjøpe en slik skjerm til man er sikker på at den oppdaterte firmwaren er innstallert. Komplett.no har nå nettopp fått inn et nytt parti med Z-serien og jeg regner da med at denne har den nye firmwaren. Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 problemet med skjermen du har kjøpt er at den ser helt FORFERDELIG ut med lightboost på. Skal du kalibrere den i ettertid må du gjøre dette via software, som igjen har den fine egenskapen at mange spill overkjører dette og bruker standard innstillingene. Dette vil si at fargene vil se feil ut i de fleste spill uansett hvordan du justerer disse. Z-serien til Benq har en egen strobelightfunksjon som ikke ødelegger fargene når den aktiveres. Fargene kan også justeres via selve skjermen (trenger ikke bruke software). Slik vil du få ønskede farger også i spillene som benytter defaultprofilen. Et problem nå med Z-serien som selges i Norge er at de fleste har innstallert en gammel firmware. For å oppgradere denne kreves større operasjon enn folk flest ønsker å utføre. Jeg foreslår at man venter med å kjøpe en slik skjerm til man er sikker på at den oppdaterte firmwaren er innstallert. Komplett.no har nå nettopp fått inn et nytt parti med Z-serien og jeg regner da med at denne har den nye firmwaren. Jobber du for komplett? Man risikerer uansett å få noen de har hatt på lager fra før av.... Lenke til kommentar
olescza Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 problemet med skjermen du har kjøpt er at den ser helt FORFERDELIG ut med lightboost på. Skal du kalibrere den i ettertid må du gjøre dette via software, som igjen har den fine egenskapen at mange spill overkjører dette og bruker standard innstillingene. Dette vil si at fargene vil se feil ut i de fleste spill uansett hvordan du justerer disse. Z-serien til Benq har en egen strobelightfunksjon som ikke ødelegger fargene når den aktiveres. Fargene kan også justeres via selve skjermen (trenger ikke bruke software). Slik vil du få ønskede farger også i spillene som benytter defaultprofilen. Et problem nå med Z-serien som selges i Norge er at de fleste har innstallert en gammel firmware. For å oppgradere denne kreves større operasjon enn folk flest ønsker å utføre. Jeg foreslår at man venter med å kjøpe en slik skjerm til man er sikker på at den oppdaterte firmwaren er innstallert. Komplett.no har nå nettopp fått inn et nytt parti med Z-serien og jeg regner da med at denne har den nye firmwaren. Jobber du for komplett? Man risikerer uansett å få noen de har hatt på lager fra før av.... Jeg jobber ikke for komplett nei, men når de har vært tom på lager for z serien i ovef en uke og nå får inn nye, så er jeg rimelig sikker på at de ikke har flere av de gamle på lager Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 Hva med BenQ XL2720Z? 24" blir for lite tror jeg, så bestiller nok 2720z. Hva tenker dere? Lenke til kommentar
olescza Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Hva med BenQ XL2720Z? 24" blir for lite tror jeg, så bestiller nok 2720z. Hva tenker dere? Jeg sitter selv med en flunkende ny xl2720z foran meg no. Kan si at det er en veldig fin skjerm. Du må ikke bli skremt av fargene i starten, etter litt kalibrering er den god nok. Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 Hvordan kalibrerer du? Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Setter på en sak koblet til pc og en dvd/BR-spiller. Så følger man menyen på pcen steg for steg og setter innstillinger helt opp, helt ned , litt her , litt der osv. Til slutt ender man opp med de innstilligene som er best. Kjøpe det selv, betale noen for det eller få verdiene av noen som har gjort det på sin like skjerm er alternativene. 1 Lenke til kommentar
olescza Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Setter på en sak koblet til pc og en dvd/BR-spiller. Så følger man menyen på pcen steg for steg og setter innstillinger helt opp, helt ned , litt her , litt der osv. Til slutt ender man opp med de innstilligene som er best. Kjøpe det selv, betale noen for det eller få verdiene av noen som har gjort det på sin like skjerm er alternativene. Husk at ingen skjermer er like og at det derfor er å foretrekke å få sin egen skjerm skikkelig kalibrert. Skjermkort har også noe å si på kalibreringen da en skjerm kan være kalibrert for bruk med amd gpu men vil ikke være kalibrert for bruk med nvidia. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Ja, helt best blir det å kalibrere sin egen skjerm, men av erfaring blir det bedre en fra fabrikk og bare kopiere. Svart bilde som følger med , kalibrere og vips steike ser skuldrene også. Plutselig må man se alle filmene på nytt da det er mer på skjermen en man så første gangen. Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Takk for svar. Hvor får jeg kjøpt en god kalibrerings-sak til en rimelig pris? Hadde satt pris på en link for det Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 https://www.komplett.no/datacolor-spyder4-pro/745586 Får søke spyder i prisjakt ol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå