Gå til innhold

Kjøleskap leveres en uke etter pga glipp


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi er en familie på fem. Kjøleskapet vårt ble defekt for rundt en måned siden. Har siden prøvd å nå ut til Whirlpool kundestøtte, men har enda ikke fått noen konklusjon på om vi får nytt. Derfor bestemte vi oss for å kjøpe nytt selv, og kreve refusjon på det gamle.

 

Kjøpte nytt kjøleskap ved Elkjøp i Namsos for en uke siden (fredag 2/5). Et electrolux-kjøleskap til ca. 4500. Frakt kostet 395. Ble enige med betjeningen om at skapet skulle komme oss i hende torsdag (i dag). Fikk melding på tirsdag at skapet ville bli levert på onsdag 7/5, mellom kl 9 og 15. Skapet kom ikke på onsdag, og heller ikke i dag. Dermed ringte vi elkjøp, som kan informere om at skapet ikke er blitt sendt og vil ikke ankomme vårt kjøkken før onsdag neste uke (14/5).

 

En annen ting som kan være verdt å nevne er at vi ville få døra på skapet hengslet om for å unngå at vi gjør feil i denne prosessen (i forhold til garanti/refusjon ved eventuell defekt). Elkjøp kunne fortelle at dette ville koste 395 kroner, men anbefalte ikke å få dette gjort da flere kunder hadde opplevd at skapet ikke ble hengslet om - til tross for at de hadde betalt for det. Vi synes at dette og ovennevte glipp er uprofesjonelt av Elkjøp.

 

Kan vi kreve noe som helst i form av avslag på skapet? Vi betalte 395 for frakt. Kan vi kreve å få det fraktfritt?

Å ikke ha et kjøleskap i hus er veldig upraktisk for oss, da vi ikke kan ha melk, grønnsaker eller andre kjølevarer i hus i mer enn en dag eller to. Dermed blir mye av maten kastet, hvilket blir til en økonomisk byrde.
Endret av LandePlage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere spurt etter låneskap?

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Ellers så finner dere mer info om forbrukerkjøpsloven her: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34?q=kj%C3%B8pslov

 

Men siden dere bestemte dere for å kjøpe nytt selv, og kreve refusjon på det gamle, så kan dere muligens få hevet kjøpet på det ødelagte skapet, om det reklamasjonen blir godtatt og at de ikke klarer å reparere skapet innen "rimelig tid".

Normalt så bør man i slike tilfeller kreve låneskap og evt ta saken videre til forbrukerrådet ved problemer med verksted/butikk.

 

Hvis man kjøper skapet i butikken, og betaler for omhengsling, så skal selvsagt skapet leveres ferdig omhengslet, så lenge skapet kan omhengsles. Man betaler ikke for en tjeneste man ikke får.

 

Hvis selger har lovet levering 7 mai, men butikken likevel ikke kan levere skapet før 14 mai, så ville jeg ihvertfall tatt kontakt med selger. Siden selger ikke kunne holde sin del av avtalen, så burde dere komme frem til en fin løsning med selger. Enten et prisavslag, bytte til et tilsvarende produkt eller lignende.

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at dersom du kontakter kundesenteret vårt på 815 32 000 og spør om pengene igjen for frakten o.l., så vil de hjelpe dere dere med det. Når feil skjer så er vi opptatt av å ordne opp.

 

(jobber i elkjøp, men ikke konkret med dette her, så blir uttalelse som privatperson :))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fredag (i går) ringte det en kar fra Bring som hadde med kjøleskapet. Det er nå i hus, så saken ordnet seg til slutt. Litt snodig hele greia. Da vi ringte fikk vi beskjed om at vi måtte vente til neste uke, men så kom den altså i går. Godt å endelig få et kjøleskap i huset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, får håpe det. Vil legge til enda en liten irriterende ting. Jeg sa klart ifra til damen i butikken, da hun ville ha e-postaddressen min, at jeg ikke ville bli med på et nyhetsbrev eller få spam fra elkjøp. I dag får jeg altså nyhetsbrev fra elkjøp. For å melde meg av må jeg logge inn, enten med elkjop-konto eller facebook/google+/twitter-konto. Unødvendig!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...