Gå til innhold

Veien til bolig

Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter å drømmer langt frem i tid hvor jeg skal kjøpe min første bolig. Liker å ha planene klare å være kjent med mine alternativer en god stund i forveien å har noen spørsmål.

Er det lurest å kjøpe en litt dyrere bolig jeg skal ha en stund kontra å kjøpe en billigere jeg bare vil ha noen år?

Jeg drømmer om ønsker jeg å kjøpe meg en bolig til ca 2.500.000, hva skal til for og oppnå dette i form av EK og ca årslønn?

Er det dumt å kjøpe så dyr bolig som første bolig?

Hvor lang nedbetalingstid anbefales?

La oss si jeg ønsker å kjøpe ett oppusingsobjekt til 1,800,000,- og trenger 700,000 til oppussing. Tar jeg da opp ett lån på 2,500,000?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke fullfinans uten skikkelig sikkerhet

Her gikk det litt fort i svingen selfølgelig. Mente selfølgelig: La oss si jeg ønsker å kjøpe ett oppusingsobjekt til 1,800,000,- og trenger 700,000 til oppussing. Tar jeg da opp ett lån på 2,125,000?

Er det mulig å komme rundt EK med å stille f.eks foreldres bolig som sikkerhet og da få hele lånesummen utlånt?

Lenke til kommentar

Ja. Jeg kjøpte min første leilighet med sikkerhet i foreldres bolig. Jeg hadde litt på BSU, men hadde ikke vært flink nok til å spare der tidligere. Ei heller ville jeg sprette BSU. Kjøpte nybygg og ønsker derfor en del oppgraderinger oppgraderinger - og fikk en ramme som lå godt over kjøpspris for å ha noe å gå på til oppgraderinger. Da lånet ble betalt ble XXX overført til megler, mens det overs det overskytende ble overført til meg.

Eksempel (ikke helt eksakt):

2.200.000 - Pris ribbet leilighet

120.000 - Kjøkken oppgrader - egen faktura

100.000 - Elektrikker, spotter osv - egen faktura

40.000 - Rørleggerarbeider osv - egen faktura

80.000 - diverse (tapet, parkett, osv.)

Hadde avtalt med banken å få 2.650.000, så da megler ville ha 10 % (220.000) ble det overført. Da jeg overtok overførte banken 1.980.000 til megler og resten til meg (450.000). Jeg betalte fakturaer og kjøpte det jeg ønsket. Etter jeg hadde "gjort meg ferdig", betalte jeg inn 2-300k inn på lånet.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg kjøpte min første leilighet med sikkerhet i foreldres bolig. Jeg hadde litt på BSU, men hadde ikke vært flink nok til å spare der tidligere. Ei heller ville jeg sprette BSU. Kjøpte nybygg og ønsker derfor en del oppgraderinger oppgraderinger - og fikk en ramme som lå godt over kjøpspris for å ha noe å gå på til oppgraderinger. Da lånet ble betalt ble XXX overført til megler, mens det overs det overskytende ble overført til meg.

Hadde avtalt med banken å få 2.650.000, så da megler ville ha 10 % (220.000) ble det overført. Da jeg overtok overførte banken 1.980.000 til megler og resten til meg (450.000). Jeg betalte fakturaer og kjøpte det jeg ønsket. Etter jeg hadde "gjort meg ferdig", betalte jeg inn 2-300k inn på lånet.

Kan jeg spørre hva du har brutto i året? ingen forpliktelser til å svare selfølgelig. Hvis du velger å svare: Hvordan gikk det å betale på lånet for deg? Har du andre utgifter som billån etc?

Hvor mye hadde du på BSU fra før av?

Hvilken bank brukte du?

Lenke til kommentar

1. Er det lurest å kjøpe en litt dyrere bolig jeg skal ha en stund kontra å kjøpe en billigere jeg bare vil ha noen år?

2. Jeg drømmer om ønsker jeg å kjøpe meg en bolig til ca 2.500.000, hva skal til for og oppnå dette i form av EK og ca årslønn?

3. Er det dumt å kjøpe så dyr bolig som første bolig?

4. Hvor lang nedbetalingstid anbefales?

1. Ja.

2. Boliglån på 2,5 mill per dags dato, krever i utgangspunktet nesten 375.000,- i egenkapital. Fast jobb, hvor inntekten bør være på minst 500.000,-.

3. Det er ikke dumt, hvis man har muligheten.

4. Nedbetalingstiden anbefales å være så kort som mulig. Jo raskere du betaler ned lånet, desto billigere vil det bli.

Lenke til kommentar

Brukte Handelsbanken fordi foreldre hadde samme bank. Slapp da verdivurdering/takst på deres hus og annet fjas som blant annet DNB ønsket.

Den gang hadde jeg i overkant av 500' brutto. Ingen billån. → Party triks: Vent med billån og under til etter du har fått så stort lån du ønsker...

Den gang (2008?) hadde jeg vel rundt 40' på BSU - og grensen var vel 100'? Jeg har forsatt ikke åpnet BSU-kontoen min - det er jo høyere rente der enn jeg har på lånet!

Edit:

Du må kanskje høre litt rundt med banker for å få lov til dette.

En bank (Postbanken) var veldig negativ til alt jeg foreslo. Jeg kunne ikke vise til at jeg var flink å spare fordi jeg hadde så lite på BSU, og omtrent samme beløp på brukskonto. Jeg argumenterte med bruttolønn, leieutgifter, nettopp ferdig å studere osv., mens Postbanken foreslo en spareavtale over 1 år for å "vise at jeg kunne spare". Sikkert etter boka, men fryktelig frustrerende når jeg hadde sett meg ut et nybygg som var til salgs NÅ, ikke om et år. I tillegg var vi i finanskrise-tilstander som gjorde at leiligheten jeg ville ha var nedsatt en del..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva du har brutto i året? ingen forpliktelser til å svare selfølgelig. Hvis du velger å svare: Hvordan gikk det å betale på lånet for deg? Har du andre utgifter som billån etc?

Hvilken bank brukte du?

Husk på at det du spør om, får du ikke gjøre uten annen form for sikkerhet...

Hvis du vil kjøpe en bolig til 2,2M, så må du ha en egenkapital på 15% (330K) altså får du "bare" lånt 1,87M for å kjøpe en leilighet til 2,2M uten annen form for sikkerhet.

Når jeg kjøpte mitt første hus, så fikk jeg 100% finansiering, dette får man ikke lengre. Så tanken om å låne 100%++ er nesten bare å se bort fra. Med mindre du har noe annet å sette resten av lånet på ( f.eks at du får lov til å ta opp ekstra i lån med sikkerhet f.eks mot foreldrene dine sin bolig)

Eventuelt så kan du (jeg vil på det aller sterkeste fraråde dette, fordi det blir mildt sagt dyrt) ta opp forbrukslån for å pusse opp.

For å si det enkelt, du må ha 15% av den totale lånesummen, hvis du har f.eks 30% så kan du bruke 15% av dette for å pusse opp, men du får ikke lån på boligen utover 85% for å pusse den opp....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken bank brukte du?

Husk på at det du spør om, får du ikke gjøre uten annen form for sikkerhet...

Hvis du vil kjøpe en bolig til 2,2M, så må du ha en egenkapital på 15% (330K) altså får du "bare" lånt 1,87M for å kjøpe en leilighet til 2,2M uten annen form for sikkerhet.

Når jeg kjøpte mitt første hus, så fikk jeg 100% finansiering, dette får man ikke lengre. Så tanken om å låne 100%++ er nesten bare å se bort fra. Med mindre du har noe annet å sette resten av lånet på ( f.eks at du får lov til å ta opp ekstra i lån med sikkerhet f.eks mot foreldrene dine sin bolig)

Eventuelt så kan du (jeg vil på det aller sterkeste fraråde dette, fordi det blir mildt sagt dyrt) ta opp forbrukslån for å pusse opp.

For å si det enkelt, du må ha 15% av den totale lånesummen, hvis du har f.eks 30% så kan du bruke 15% av dette for å pusse opp, men du får ikke lån på boligen utover 85% for å pusse den opp....

Skal prøve å bruke litt enkle tall her:

Hvis en bolig koster 1,000,000 og jeg vil pusse den opp for 200,000 må jeg da ha 350,000 i EK eller kan jeg søke om lån på 85% av totale sum av bolig + oppussing og stille med 15% EK selv?

Lenke til kommentar

For å svare enkelt, hvis en bolig koster 1M, så får du 850K i lån.

Så hvis du vil pusse den opp for 200K så må du enten ha 350K i egenkapital eller du må ha en annen form for sikkerhet for å få lånt resten av pengene. (f.eks at du låner pengene med sikkerhet i din(e) foreldres bolig)

Etter det jeg har sett, så får du ikke søkt lån på 85% av boligverdi + oppussing (Men, jeg ville anbefalt deg å snakke med banken og hørt hva de eventuelt kan få til mtp. å kjøpe oppussingsprosjekt) Det enkleste ville jeg sagt var å kjøpe noe som var rimelig nok til at du kunne tatt oppussingen som "rom for rom" oppussing (altså at du kjøper en leilighet som du kan bo i men, som kunne trengs en liten shining på sikt) og ikke satset på å ta "alt i en smell" jeg er klar over at det kan bli litt dyrere. Men desverre er det slik en del har måttet gjøre det etter at egenkapitalkravet kom.

For å ta en link: http://www.dinepenger.no/bruke/leif-erling-29-tjener-en-halv-million-i-aaret-faar-ikke-boliglaan/22656436

Lenke til kommentar

Egenkapitalkravet praktiseres ulikt. Jeg var i banken (Sparebank 1 Nord-Norge) for et par dager siden og skulle finne ut hvor mye jeg kunne låne.

Fyren sa at siden vi var under 34 år så hadde de en ordning der dem gjorde en helhetlig vurdering, så vi trengte i utgangspunktet ikke egenkapital for å få et lån, så lenge vi hadde inntekt til å betjene det samt at vi hadde likviditetsreserve. Det ikke kunne (naturlig nok) var å låne mer enn 100% av boligverdien. Dvs. vi kunne få lån til oppussing, hvis dem gjorde en forehåndstakst som tilsa at boligverdien økte minst tilsvarende det vi måtte låne for å pusse opp.

Så det er ikke verre enn at man ber banken om et møte. De vil så langt de kan, låne deg penger. De har rådgivere som (i mitt tilfelle) er flinke og de hjelper deg kostnadsfritt.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Dette høres veldig bra ut. Gleder meg veldig til å begynne å komme ut i boligmarkedet selvom det er en stund til.

Grunnen til at jeg vil ha ett oppusingsobjekt er rett og slett det at da får jeg det akkurat slik jeg vil ha det til en pris som kan leves med. I tillegg er det relativt dyrt der jeg vil bo så ett oppusingsobjekt på 60-80kvm vil i seg selv ligge på ca 2-2,2M og jeg trur at å pusse opp en bolig her vil være økonomisk smart.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men 2-2,2M for en passe sliten leilighet er dessverre ikke spesielt dyrt i Oslo (vil tippe at det gjelder de fleste andre storbyer og sikkert områder i nærheten av disse). For all del, mye penger, men ikke spesielt dyrt. En 3-roms (ca. 65m^2) 7-8min biltur unna sentrum har som regel takst på rundt 2,2. Og da må stort sett det meste gjøres.

Jeg vet ikke hvor mye research du har gjort (selv om det virker som du ligger godt forut for din tid), men jeg bare nevner det for jeg husker det var en som spurte hvor i Oslo han burde se etter leilighet. Han hadde et budsjett på ca. 1M. Han fikk litt hakeslepp da folk fortalte hvor mye han måtte regne med å betale.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men 2-2,2M for en passe sliten leilighet er dessverre ikke spesielt dyrt i Oslo (vil tippe at det gjelder de fleste andre storbyer og sikkert områder i nærheten av disse). For all del, mye penger, men ikke spesielt dyrt. En 3-roms (ca. 65m^2) 7-8min biltur unna sentrum har som regel takst på rundt 2,2. Og da må stort sett det meste gjøres.

Jeg vet ikke hvor mye research du har gjort (selv om det virker som du ligger godt forut for din tid), men jeg bare nevner det for jeg husker det var en som spurte hvor i Oslo han burde se etter leilighet. Han hadde et budsjett på ca. 1M. Han fikk litt hakeslepp da folk fortalte hvor mye han måtte regne med å betale.

Er nok mulig jeg var litt pen på prisen ja. Titter ofte på leiligheter for å danne meg ett bildet av hva jeg må ut med. Pr dags dato leier jeg en leilighet på ca 70kvm på Nordstrand og stortrives her. Rolig, og ikke så langt unna sentrum og jobb. Forøvrig vet jeg at det er veldig dyrt her men er enkelte steder jeg rett og slett ikke vil bo, så hvis jeg skal flytte enda lengere bort fra sentrum så må det bli Kolboten. Der virker det trivlig og prisene ser greie ut. Kan leve med "rushen" på morgen da jeg reiser halv 7 og da er køen helt grei men på ettermidagen er det jo ett litt herk. - Men det går. Aller helst vil jeg på Nordstrand og det stemmer nok som du sier at jeg antaglig må ut med enda litt mer enn 2,2 også for ett oppusingsobjekt. Heldigvis har jeg mange håndtverkere i familien som vil hjelpe meg med oppussing og dette vil spare meg for endel utgifter der. Men ser det lønner seg å spare så jeg får begynne å droppe biff og øl og heller spise nudler :)

Forøvrig så har jeg og min mor alt av forsikringer og bankavtaler i Sparebank1. Vil banken se på dette som positivt og det vil gi meg goder da jeg går i gang og skal ha lån? Ser med fornøyd med banken jeg har idag og har ikke noe lyst til å bytte da det kommer til lån, men gjør selfølgelig det hvis det er snakk om bedre rente o.l hos noen andre, men da ryker jo også alt annet over også.

Lenke til kommentar

Det vil være useriøst av banken å gi deg lån på grunnlag av at du har forsikringer hos dem hvis du kan få det billigere et annet sted. Faktisk burde dem gi deg mer lån om du kan få billigere forsikring et annet sted.

Men du kan jo alltids prøve å forhandle deg til en totalkunderabatt, hvis du har alle forsikringer og lån der så bør det jo være rom for å redusere prisen på forsikringen.

Du får i alle fall ingen ting hvis du ikke spør om det.

Jeg har klart å skaffe meg mange rabatter rundt om kring fordi jeg er så "frekk" at jeg spør om det. Det er ikke bare når det kommer til forsikringer, lån o.l. men også i butikker. Jeg finansierer nesten alle kafébesøkene mine ved at jeg spør om jeg kan få en bedre pris. Sier de nei er det greit, men oftere enn man skulle tro får man rabatt. Dagligvareforretninger og utested er omtrent det eneste jeg ikke prøver meg på.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Hei,

Sitter å drømmer langt frem i tid hvor jeg skal kjøpe min første bolig. Liker å ha planene klare å være kjent med mine alternativer en god stund i forveien å har noen spørsmål.

Er det lurest å kjøpe en litt dyrere bolig jeg skal ha en stund kontra å kjøpe en billigere jeg bare vil ha noen år?

Jeg drømmer om ønsker jeg å kjøpe meg en bolig til ca 2.500.000, hva skal til for og oppnå dette i form av EK og ca årslønn?

La oss si jeg ønsker å kjøpe ett oppusingsobjekt til 1,800,000,- og trenger 700,000 til oppussing. Tar jeg da opp ett lån på 2,500,000?

Takk.

Ser du har fått en del svar, men jeg kommer nå med mine alikevell. Mine svar er basert på hva jeg har opplevd når jeg har søkt om lån og generell logikk og fornuft :)

Jeg ville sagt at det er lurere å kjøpe en litt billigere leilighet slik at du for det første har råd til den(nok EK og høy nok lønn) og at det gir deg mer økonomisk spillerom til å spare EK til neste bolig. Om du kjøper deg en leilighet du "akkuratt" har råd til med den lønna du har nå må du vente til du stiger i lønn for så å spare EK til neste bolig kontra spare underveis og kan da kjøpe ny bolig når du stiger i lønn.

Som tidligere forklart vill du få ett lån på 2 125 000 for å kjøpe en bolig til 2,5M. Du må altså stille med 375 000 selv. Det sies at det finnes banker som gjør unntak på EK kravet, men dette har jeg ikke opplevd selv. Jeg ble fortalt at en max kan ta opp 4 x lønn i lån som da betyr at du må ha en brutto inntekt på 625 000. Dette tror jeg varierer en del, i storbyer som Oslo kan jeg ikke forstå hvordan en klarer å forholde seg til slikt da bolig er så dyrt.

Dette er forsåvidt svart på i spørsmål 1.

Minst mulig, men 25år er vell normalen i år, gjerne mindre på billigere leiligheter og kanskje opp til 30 på dyre hus? Men mindre er absolut bedre her, mindre penger kastet bort på renter.

Som forklart av flere må det i ett slikt tilfelle stilles sikkerhet til disse 700 000 til oppussing. Det kan være en annen bolig eller noe annet som er av verdi.

Klart det finnes mangen triks i ludo, men dette er sånn det generelt sett er om man skal gå etter boka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...