ChrisCo Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Du har allerede router - EA4200'n... Eller 2 faktisk egentlig - "modemet" ditt er vel en hjemmesentral av ett eller annet slag...(?) Men du nevner ingenting om ISP eller navn på utstyret ditt, annet enn routeren din.. Hadde vært en fordel, så man slipper å sitte å gjette og spekulere... Hvis det er mulig, bridge "modemet" ditt, dra en kabel fra den til dit du vil ha routeren din og koble kabelen i WAN porten på routeren.. Koble så switchen til routeren og voila! Den fysiske plasseringa er fullstendig irrelevant.. Det er rekkefølgen på koblinga mellom de forskjellige boksene som betyr noe... Du kan plassere det akkurat hvor du vil! Og ja, routeren må stå først i nettverket... Lenke til kommentar
HåkonHøyberg Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 Takk for svar. Vi får ny nett- og tv-tilbyder ganske snart, og de kommer trolig til å skifte de to boksene som er montert på veggen... så, som sagt, bare anta at jeg har én nettkabel som må inn i en router. Du mener altså at jeg kan bridge denne videre til et vegguttak, f.eks til stua hvor e4200 skal stå, og deretter lanutgang fra e4200 tilbake igjen til nettverksskapet, og så inn i en switch der, for så å fordele til resten av vegguttakene? Hvis det fungerer, hadde det vært genialt. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Ja... Plasseringa av boksene spiller da ingen rolle.. Er kun kablinga mellom dem som er relevant... Sett dem akkurat der du vil ha dem, men koble dem sammen riktig.. Det er alt som betyr noe.. Lenke til kommentar
HåkonHøyberg Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 Okei, så da blir det: fiberconverter -> modem -> e4200 ruter -> switch (som viderekobler de resterende vegguttakene). Da kan jeg altså gå for en rimeligere gigabit-switch som burde klare jobben? Noen forslag til en switch med minst 8 lanutganger? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Korrekt! Tips til switch har du fått flere av..... Lenke til kommentar
HåkonHøyberg Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 Takk for svar ChrisCo. Det er imidlertid kun to forslag til switcher i tråden: en 16-porter Zyxel GS1100 til 795kr og en Cisco SG300-10 til 1400kr. Ettersom to av de 9 vegguttakene nå kommer til å gå bort til den trådløse ruteren, trenger jeg kun at switchen har 7 lan-utganger. Dersom du fortsatt mener at jeg trenger Cisco SG300-10, så kjøper jeg nok den, men jeg hadde kanskje håpet at det fantes en god, men noe rimeligere switch for dette formålet. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Har aldri ment at du trenger 300'n.. Det var bare et forslag/eksempel... Skaff deg en helt vanlig 8 porters gigaswitch... Holder det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå